
Lulu Retail در گزارش مالی سال قبل خودش رشد 4.7 درصدی درآمد نسبت به سال 2023 را مورداشاره قرار داد و اعلام کرد این رقم به 7.6 میلیارد و سود خالص حاصل از ادامه فعالیتها با افزایش 12.6 درصدی به 216.2 میلیون دلار رسیده است. این برند همچنین به یک عرضه اولیه عمومی متحولکننده دست یافت و 1.72 میلیارد دلار سرمایه جذب کرد. با افتتاح 21 فروشگاه جدید در سال 2024 و افزایش 70 درصدی در فروش تجارتالکترونیک، Lulu آماده است تا به رشد سریع خود در سراسر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس ادامه دهد.
Saifee Rupawala، مدیرعامل Lulu Retail در مورد عملکرد چشمگیر اظهار داشت: «12 ماه گذشته برای Lulu Retail تحولآفرین، شکل گرفت که زیربنای آن افزایش قابلتوجه عرضه اولیه عمومی ما در بورس اوراق بهادار ابوظبی و رشد قوی در تمام جنبههای تجارت بود. گسترش شبکه فروشگاههایمان تا مرز 250 فروشگاه در سراسر کشورهای عضو شورای همکاری خلیجفارس همراه با تکامل سریع پلتفرم تجارتالکترونیک، نتایج خوبی را بههمراه داشته است.»
نقاط عطف عملیاتی و مالی
سال 2024 برای خردهفروشی Lulu پیشرفتهای قابلتوجهی داشت؛ بهویژه در تلاشهای توسعهطلبانه آن هم با افتتاح 21 فروشگاه جدید (9 مورد سهماهه چهارم سال 2024). این توسعه نشاندهنده استراتژیLulu برای تقویت حضور در بازارهای با رشد بالا بهویژه در امارات و عربستان سعودی بود. تا پایان سال 2024، این برند 250 فروشگاه در سراسر شورای همکاری خلیجفارس ازجمله 117 هایپرمارکت، 109 فروشگاه اکسپرس و 24 مینی مارکت داشت. افتتاحیههای جدید نشاندهنده تغییر بهسمت یک مدل دارایی سبکتر است.
Lulu همچنین شاهد رشد چشمگیری در تجارتالکترونیکی خود بود؛ با افزایش فروش 70 درصدی در سال، یعنی 4.5 درصد از کل فروش خردهفروشی. Lulu با روند رو به رشد خرید آنلاین همسو میشود و بهطور یکپارچه آن را با استراتژی فروشگاه فیزیکی خود ادغام میکند.
محصولات برچسب خصوصی Lulu که محرک اصلی درآمد است، 29.6 درصد از کل درآمد خردهفروشی را به خود اختصاص داده و نسبت به سال قبل 110 واحد افزایش داشته است. انتظار میرود محصولات انحصاری باعث افزایش سودآوری و تقویت وفاداری مشتریان شود.
علاوهبر اینها برنامه وفاداری Lulu تا پایان سال 2024 به حدود 5.5 میلیون عضو رسید و نقش مهمی در افزایش تعامل مشتری و افزایش فروش رقم زد. این برنامه در افزایش حفظ مشتری موفق بوده. حدود 65 درصد از درآمد در دسامبر 2024 بهوسیله اعضای برنامه وفاداری بهدست آمد.
عملکرد مالی قوی و سرمایهگذاریهای استراتژیک
ازنظر عملکرد مالی، درآمد سال 2024 با 4.7 درصد رشد به 7.6 میلیارد دلار رسید. این رشد ناشی از بهبود در حاشیه سود ناخالص، فروش بالاتر محصولات با برچسب خصوصی و گسترش مداوم تجارتالکترونیک بود. بااینحال روند جاری تا حدی تحتتاثیر هزینههای اجاره بالاتر در بازارهای کلیدی مانند عربستانسعودی و قطر قرار گرفت.
سود خالص برند از ادامه فعالیتها بالغبر 216.2 میلیون دلار است و افزایش 12.6 درصدی نسبت به سال قبل را نشان میدهد. بااینحال سود خالص سهماهه چهارم سال 2024 به میزان 38.1 درصد در سال کاهش یافت. دلیل، عمدتا بهدلیل رشد کندتر درآمد و هزینههای بهره بالاتر است.
Lulu Retail همچنین تولید جریان نقدی قویای را با 649.7 میلیون دلار برای سال مالی 2024 نشان داد. بدهی خالص Lulu در پایان سال به 2.5 میلیارد دلار رسید.
ازنظر بازده سهامداران، هیاتمدیره سود 84.4 میلیون دلاری را پیشنهاد کرده که نشاندهنده پرداخت 85 درصدی است. Lulu قصد دارد به پاداش دادن به سهامداران خود و حفظ انعطافپذیری مالی برای حمایت از رشد ادامه دهد.
نگاهی به آینده
عملکرد قوی Lulu Retail در سال 2024 استراتژی رشد محور و مشتریمحور آن را تقویت میکند. با سرمایهگذاری مستمر در گسترش شبکه فروشگاهی، توسعه پلتفرم تجارتالکترونیکی و فروش محصولات با حاشیه سود بالاتر، این برند در موقعیت خوبی قرار دارد تا فرصتهای جدیدی را در سال 2025 بهدست آورد.
Saifee Rupawala در پایان گفت: «به توانایی خود در استفاده از قدرت عملیاتی و رهبری بازار، جهت ایجاد فرصتهای جدید و ارزش پایدار اطمینان داریم.«
با وجود چشمانداز بحثبرانگیز خردهفروشی، نتایج سال مالی 2024 Lulu Retail عملکرد قوی و انعطافپذیری برند را نشان میدهد. تمرکز استراتژیک بر گسترش شبکه فروشگاهی، رشد فروش تجارتالکترونیک و سرمایهگذاری در برنامههای وفاداری، Lulu را قادر میسازد تا رشد پایدار را در بازارهای کلیدی هدایت کند. با ترازنامه قوی و تعهد به ارائه ارزش به سهامداران،Lulu Retail آماده است رهبری بازار و مسیر رشد خود را در سال مالی 2025 ادامه دهد.
منبع:Imagesretailme.com