چگونه مراکز خرید، آینده دنیای خرده‌فروشی را متحول می‌کنند

چگونه مراکز خرید، آینده دنیای خرده‌فروشی را متحول می‌کنند
چگونه مراکز خرید، آینده دنیای خرده‌فروشی را متحول می‌کنند

چگونه مراکز خرید، آینده دنیای خرده‌فروشی را متحول می‌کنند


فاکتور شگفتی
در سال‌های اخیر صاحبان مراکز خرید و برندها توجه و تلاش خودشان را بیش از پیش معطوف به دیجیتالیزه کردن مال‌ها کرده‌اند؛ تلاشی که منجر به ورود افزون‌تر تکنولوژی و به دنبال آن، طیف خاصی از مشتریان شد. 


ورود با تکنولوژی 

برای اینکه بتوانید یک مرکز خرید یا مال تکنولوژیک داشته باشید، باید از همان لحظه ورود مشتریان خودتان را با تکنولوژی بمباران کنید. به همین منظور بیشتر مراکز خرید معتبر دنیا در لحظه ورود، مشتری را به سنسورهایی متصل می‌کنند که اطلاعاتی درباره سابقه خرید، علایق و میزان حضور هر شخص دارد. در خاورمیانه، جایی که طی یک دهه اخیر به انباشتی از برترین مراکز خرید دنیا تبدیل شده، این مقوله و به‌کارگیری تکنولوژی روند پرشتاب‌تری نسبت به سایر مناطق دنیا دارد. ناگفته پیداست که هدف همه سرمایه‌گذاری‌ها در مراکز خرید، راضی نگه‌داشتن و افزایش مشتریان است تا از این طریق اداره‌کنندگان مال‌ها بیشترین سود ممکن را ببرند. برای یک مال دارای روسای هوشمند، ترافیک انسانی برای ورود به مجموعه‌اش علاوه‌بر مزیت، یک هشدار آماری است؛ هشداری که با مطالعه روی آن می‌توان نوری به زوایای پنهان موفقیت و مردمی بودن مراکز خرید موفق تاباند. در این شرایط رعایت برخی فاکتورها مانند «پاخور» نقش مهمی در رونق و استقبال از مراکز خرید خواهد داشت. در عصر حاضر مراکز خرید امکان تبادل نظر و برطرف کردن ایرادهای ساختاری از تعامل با یکدیگر را دارند و به جای ارتباطات بعضا دور و گاهی خصمانه دو رقیب در گذشته، حسی از احترام و یادگیری بین بزرگ‌ترین رقبا در مراکز خرید وجود دارد.


لزوم وجود استراتژی مطمئن
با در نظر گرفتن اینترنت به عنوان عنصر حیاتی ارتباطات در دنیای معاصر، امروزه ارائه اینترنت بی‌سیم رایگان برای مراکز خریدی که می‌خواهند خریداران را جذب کنند، امری بدیهی به نظر می‌رسد. با توجه به سرعت ایجاد و رشد فناوری‌های جدید، به‌زودی حتی بدیع‌ترین فناوری‌های جدید هم برای تامین نیازهای خریداران مناسب نیستند. در حقیقت مال‌ها باید خدماتی فراتر از اینترنت رایگان و مکان‌های شارژ تلفن همراه به مشتریان ارائه دهند. راهنماهای بلوتوث، حصارکشی جغرافیایی و سنسورهای مجاورت بی‌سیم چند نمونه از جدیدترین فناوری‌هایی محسوب می‌شوند که مراکز خرید را برای به دست آوردن موقعیت مکانی مشتریان و ارائه پیشنهادهای ویژه توانمند می‌سازند.


ماجرای بیکن 

تکنولوژی بیکن برای اولین بار در سال 2013 توسط شرکت اپل معرفی شد. هدف از ایجاد این تکنولوژی، موقعیت‌یابی و هدایت افراد در داخل اماکن سرپوشیده مانند مراکز خرید اطلاع‌رسانی و تبلیغات است. این تکنولوژی بر بستر بلوتوث 4 و بالاتر قابل اجراست و با توجه به مصرف انرژی پایین به شدت در مراکز خرید مورد توجه قرار گرفته و محبوبیت یافته است. امروز تقریبا تمامی فروشگاه‌های بزرگ و برندهای معروف دنیا از جمله وال‌مارت، مک دونالد، اپل، کوکاکولا، پپسی و... برای بازاریابی خود از بیکن‌ها استفاده می‌کنند.
 
هوش مصنوعی
در کنار تکنولوژی‌های ذکرشده، هوش مصنوعی هم دارای روندی رو به رشد است. مال‌های بزرگ در دنیا با استفاده از این تکنولوژی به دنبال ایجاد دستگاه‌های راهنمایی هوشمند برای خریداران‌ هستند. هنگامی که یک خریدار به دستگاه راهنما نزدیک می‌‌شود، این دستگاه با استفاده از نرم‌افزار تشخیص بصری، اطلاعاتی در مورد سن، جنسیت، ویژگی‌های فیزیکی و... جمع‌آوری و سپس بر اساس داده‌های جمع‌آوری‌شده و فیلتر پاسخ‌های ممکن، بهترین پاسخ را به کاربر ارائه می‌کند. در سراسر جهان، تعداد زیادی از مراکز خرید وجود دارند که از فناوری‌های جدید برای جذب مشتری، افزایش رضایت آنها و در نهایت افزایش فروش بهره می‌برند؛ از جمله Simon Property Group که بزرگ‌ترین بهره‌بردار مال در آمریکاست و حدود 4 هزار و 800 بیکن را در 192 مال و مرکزخرید خود استفاده کرده و از این فناوری برای ارائه پیشنهادهای سفارشی به مشتریان براساس وفاداری آنها استفاده می‌کند.
در ایران نیز اخیرا یکی از بزرگ‌ترین مال‌های دنیا به نام «ایران‌مال» رونمایی شده است که بر اساس اطلاعات به‌دست آمده از طراحان و سازندگان، از آخرین فناوری‌ها و استانداردهای جهانی در زمینه فناوری اطلاعات استفاده کرده است. این مجتمع تجاری چندمنظوره که از آن به عنوان شهری هوشمند یاد می‌شود به سیستم جریان ضعیف (ELV) پیشرفته‌ای مجهز است. 

 

 

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان