چگونه تکامل تدریجی خرده‌فروشی دیدگاه خریداران را تغییر داد؟

چگونه تکامل تدریجی خرده‌فروشی دیدگاه خریداران را تغییر داد؟
چگونه تکامل تدریجی خرده‌فروشی دیدگاه خریداران را تغییر داد؟
چگونه تکامل تدریجی خرده‌فروشی دیدگاه خریداران را تغییر داد؟
 همگام با سرعت زندگی
بررسی روند تکامل تدریجی صنعت خرده‌فروشی ما را به یاد یک نمایش می‌اندازد. از آنجایی که این روزها صنعت خرده‌فروشی در موقعیت خاصی قرار دارد، مدل‌های جسورانه یا محدودیت‌های مختلف برای انتخاب، معنایی ندارد. ظهور فناوری‌هایی مانند واقعیت مجازی شکل جدیدی از تجارت را در این صنعت ایجاد کرده و برندها امیدوارند در آینده‌ای نزدیک این فناوری بتواند به رشد فروش و افزایش وفاداری مشتریان به برندها کمک زیادی کند. تجارت واقعیت مجازی با استفاده از ابزارهایی مانند نمایشگرهای قابل نصب روی سر و موبایل‌های هوشمند یا کامپیوترها، تجربه خرید را ارتقا می‌دهند. واقعیت مجازی این امکان را به فروشگاه‌ها و مراکزخرید می‌دهد تا مشتریانشان را به دنیای خلق شده توسط خودشان ببرند و عناصر خریدهای آنلاین قدیمی را با تجربه‌های سه ‌بعدی برای افزایش رضایت و خرید دقیق‌تر مشتریان، ترکیب می‌کند. 
 یک صنعت همه‌جانبه
از لوازم تزیین خانه گرفته تا انواع پوشاک، برندهای معتبر و شناخته شده درحال حاضر از این تحول ایجاد شده در فرآیند خرید استقبال کرده و انتخاب‌های متعددی را برای خرید مجازی با تکنولوژی واقعیت مجازی در اختیار مشتریانشان قرار می‌دهند.
فناوری Buy+ یک تجربه خرید به کمک واقعیت مجازی است که به خوبی پتانسیل موجود در این تجارت را نشان می‌دهد. علی بابا سال گذشته میلادی این سرویس را ارائه و همچنین اعلام کرد تکنولوژی واقعیت مجازی رو به رشد است. با این اوصاف امکانات و سرویس‌های فروشگاه Buy+ هم در حال تغییر و توسعه خواهند بود. در این فروشگاه مشتریان امکان خرید پوشاک و لوازم شخصی با کمک یک دستیار خرید رباتیک و البته نمای 360 درجه را در اختیار دارند. بعد از گذشت یک ساعت از زمان معرفی Buy+ و در همان روز اول، 30 هزار نفر از این پلت‌فرم استفاده کردند. تنها یک هفته بعد تعداد کاربران این پلت‌فرم به رقم عجیب و غریب 8 میلیون نفر رسید. این اعداد و ارقام نشان از تمایل عمومی برای کاوش و کشف تجارت واقعیت مجازی دارد. مردم دوست دارند با کمک نمایشگرهای قابل نصب روی سر یا عینک‌های واقعیت مجازی، در اتاق کار یا خانه‌شان بنشینند و شیوه‌ای جدید و مدرن از خرید کردن را تجربه کنند.
 خانه رویایی
در حالی که علی بابا اغلب به‌ عنوان یک خرده‌فروش بزرگ آنلاین شناخته می‌شود، اما گویا برندهای فعال در زمینه خانه و ملزومات خانگی هم تمایل زیادی به پیوستن به این موج جدید دارند. غول لوازم خانگی سوئدی یعنی Ikea هم اخیرا فروشگاه آنلاین واقعیت مجازی خودش را در استرالیا معرفی کرده که علاوه بر امکان خرید از راه دور، به مشتریان این امکان را می‌دهد تا تجربه خرید مجازی در طبقات مختلف فروشگاه فیزیکی را به ‌صورت حضوری هم داشته باشند. شرکت طراحی فضاهای داخلی Lowe’s  از مدت‌ها پیش وارد این عرصه شده است. بخش تحقیقات و نوآوری این شرکت در سال 2014 یک ابزار واقعیت مجازی طراحی و چیدمان داخلی خانه را با نام Holoroom معرفی کرد. افراد به کمک این ابزار و یک عینک واقعیت مجازی (Oculus Rift)، می‌توانند چیدمان فضای داخلی خانه و حتی نحوه قرار گرفتن لوازم و وسایل بر اساس اندازه‌های واقعی را تخمین بزنند و به این ترتیب به شکلی راحت‌تر و دقیق‌تر از محصولات Lowe’s خرید کنند. Holoroom در ابتدا تنها در 2  فروشگاه در شهر تورنتو در دسترس قرار داشت و حالا در حدود 20 فروشگاه در سراسر ایالات‌متحده فعال است.
شاید صحبت درباره خرید مجازی بدون در نظر گرفتن نقش واقعیت افزوده، اشتباه باشد، در حالی که تجربه خرید با کمک واقعیت مجازی مشتریان را به دنیای جدیدی می‌برد،‌ واقعیت افزوده می‌تواند نقش مهم و اساسی در بهبود دنیایی داشته باشد که در حال حاضر خریداران در آن زندگی می‌کنند. معمولا وقتی مشتریان به یک فروشگاه می‌روند با انتخاب‌های زیادی روبه‌رو می‌شوند که اطلاعات کافی درباره آنها ندارند. بنابراین فرآیند تصمیم‌گیری و خرید سخت می‌شود.
 شناخت نیازها
برندهای مختلف در حال حاضر این موضوع را تشخیص داده و در حال بکارگیری تکنولوژی‌های واقعیت افزوده هستند تا بتوانند از سردرگمی مشتریان جلوگیری کرده و آنها را به خرید بهتر و آگاهانه‌تر ترغیب کنند. به‌ عنوان مثال North Face یکی از اولین فروشگاه‌های خرده‌فروشی است که یک دستیار واقعیت افزوده را در هنگام خرید در اختیار مشتریانش قرار می‌دهد. این فروشگاه در سال گذشته میلادی این دستیارهای واقعیت افزوده را در یکی از فروشگاه‌هایش در کره‌جنوبی به ‌کار گرفت تا به مشتریانش در انتخاب محصولات متناسب با فصل کمک کند، سپس یک هدست Oculus Rift را در اختیارشان گذاشت تا به این ترتیب پوشیدن پوشاک را در یک مکان برفی و سرد و البته در کنار سگ‌های‌ هاسکی تجربه کنند. این فروشگاه‌ها و همچنین برندهای معتبر دیگری که این روزها از ترکیب تکنولوژی‌های واقعیت افزوده و مجازی برای ارائه تجربه خرید مدرن و بهتر به مشتریانشان بهره می‌گیرند نه تنها می‌توانند استراتژی فروش و وفاداری مشتریانشان را بهبود ببخشند، بلکه درآمد و سود خودشان را هم تا حد چشمگیری افزایش می‌دهند.
منبع: RETAIL PEOPLE

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان