چگونه اقتصاد را قوی کنیم؟

چگونه اقتصاد را قوی کنیم؟
چگونه اقتصاد را قوی کنیم؟

به گزارش پایگاه خبری تجارت طلایی نیوز، محمد لاهوتی در خصوص راه های تقویت اقتصاد در شرایط فعلی اظهار داشت: برنامه‌های اقتصادی کشور از جمله برنامه‌ توسعه‌ای کشور( از اول تا ششم)، افق 1404  و ابلاغیه اقتصاد مقاومتی،  همه برنامه‌هایی از پیش تعیین شده است ولی هرکدام از این برنامه‌ها در زمان اجرا با فراز و نشیب‌هایی روبه‌رو شده و از اهداف اولیه خود که فاصله گرفتن از اقتصاد نفتی است، دور شده است.

وی گفت: در خصوص افق 1404 نیز فاصله زیادی تا رسیدن به برنامه ها و اهداف مورد نظر داریم، در مورد اقتصاد مقاومتی نیز، وقتی سالی با نام اقتصاد مقاومتی نام گذاری شد، بیشتر به شعار در سربرگ ها و بیلبوردها محدود شد ولی در عمل اتفاق قابل ملاحظه ای رقم نخورد .

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: بعد از جنگ تحمیلی، برنامه های زیادی برای اقتصاد و پیشرفت آن در نظر گرفته شده ولی متاسفانه فاصله زیادی با آنها و تحقق اهداف داریم، آنچه مسلم است، وجود سیاست گذاری های مشخص، با هدف فاصله گرفتن از اقتصاد نفتی است. ولی یکی از مشکلات ما این است که هر زمان قیمت نفت بالا رفت فاصله دولت ها از اهداف اصلی اقتصاد بیشتر شد زیرا خود را مستغنی از درآمدهای دیگر  می دیدند و با پول های نفتی کشور را مدیریت می کردند.

رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران با اشاره به اینکه دولت ها به جای استفاده از این نعمت خدادادی در زمان افزایش قیمت ها اقدام به سرکوب نرخ ارز از یکسو و تسهیل واردات ارزان قیمت از سوی دیگر کردند و منابع ارزی را صرف  هزینه های جاری خود به جای سرمایه گذاری در طرح های عمرانی و زیر ساختی کردند گفت: تحریم ها با خروج آمریکا از برجام باعث کاهش درامدهای نفتی دولت شد و شرایطی را فراهم کرد تا توجه به صادرات غیرنفتی و  کاهش وابستگی به اقتصاد نفتی در بودجه افزایش یابد. امروز به جرات می توان گفت درآمدهای ارزی از محل فروش نفت در بودجه  کمتر از  20 درصداست.

لاهوتی تأکید کرد: یکی از موضوعاتی که باید بدان توجه شود این است که حدود 55 تا ٦٥درصد از سبد کالاهای صادراتی ما را مواد نیمه ساخته و بعضا  مواد خام  تشکیل می دهد؛ بنابراین باید سیاست ها به سمت بسترهای لازم به منظور تشویق و حمایت از  تولیدات صادرات محور با ارزش افزوده بالاتر صورت پذیرد که این مهم  با شعار و شتابزدگی محقق نمی شود.

وی خاطر نشان کرد: رسیدن به این اهداف نیازمند سرمایه گذاری و سیاست گذاری های درست از جمله ایجاد ناوگان حمل و نقل مناسب، کاهش قیمت با توجه به راندمان تولید، رقابتی کردن محصول صادراتی و فاصله گرفتن از محدودیت ها و ممنوعیت های صادراتی، منطقی کردن تعرفه های وارداتی و کاهش نرخ تسهیلات ریالی بانکی و مشوق های هدفمند از محصولات صادراتی و .... است که این موضوعات مربوط به سیاستگذاری های داخلی است 

لاهوتی با تأکید بر اینکه علاوه بر موضوعات داخلی برخی مسائل خارجی است که باید برای بهبود اقتصاد انجام شود، اظهار داشت: عضویت در سازمان تجارت جهانی، تعیین تکلیف موضوع  FATF با محوریت منافع ملی به دور از هیجانات سیاسی ، کاهش ریسک سرمایه گذاری و همچنین  مشکلاتی که در نقل و انتقال است باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران  در پایان با بیان اینکه تحریم ها مانع جذب سرمایه گذاری های خارجی شده است، گفت: با توجه به همه مسائلی که گفته شد باید سعی کنیم مسایل داخلی و خارجی توأمان  انجام شود تا شرایطی فراهم شود که با جذب سرمایه گذاری خارجی و کاهش ریسک سرمایه گذاری در داخل، هم اقتصاد را تقویت و هم از خروج سرمایه به خارج از کشور جلوگیری کنیم. 

 

منبع: تسنیم

تگها : صادرات , اقتصاد ایران , سازمان تجارت جهانی،

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان