پشت پرده زندگی مالک فیس بوک

پشت پرده زندگی مالک فیس بوک
پشت پرده زندگی مالک فیس بوک
پشت پرده زندگی مالک فیس بوک
می پرسد آیا زاکربرگ اصلا روح دارد؟ آیا مارک زاکربرگ، رهبر فیس بوک، میتواند یک روح را به سامانه بی روحی بخشد که به تنظیم ساختار اجتماعی، اخلاقی و سیاسی دوران ما مشغول است؟
 
به گزارش اسپوتنیک، مارک می گوید هدف او ایجاد جهان باز و شفاف است. اما او عجله نمی کند که از این شعار دنبال کند. او مردم را به خود راه نمی دهد — فقط یک جمع محدودی از نزدیک ترین افراد؛ او در ویلای بزرگی دور از جاده، در میان بلوط های صد ساله، پشت دیوار بلند زندگی می کند. تلاش های مارک برای حفاظت از فضای خصوصی اش گاهی اوقات توجه بیشتری به او جلب می کند. وی از پیمانکاری که قصد ساخت ساختمانی که منظره ای به اتاق خواب زاکربرگ را داشت، به دادگاه شکایت کرد و سپس خانه های همسایه ها را به مبلغ 44 میلیون دلار خریداری کرد. مارک در جواب گفت که او همیشه هدف انتقاد خواهد ماند.
 
شهرک فیس بوک یک دنیای مجزا، شهر تو شهر یا دیکتاتوری شکوفانی مانند کویت یا برونئی است. بخش مرکزی دارای نوشنه Hack است که از هوا دیده می شود. فروشگاه ها، رستوران ها، ادارات در خیابان اصلی قرار دارند. کارکنان از مجموعه ای از سرویس های خانگی و معیشتی لذت می برند — haircuts، خشک شویی، درس موسیقی، تهیه هر غذا. این شهرک بر اساس توصیه دیزنی ساخته شده است.
 
پرسیده شد که چرا مارک دوست ندارد خود را به مردم باز کند، او پاسخ داد:"من فرد خیلی ساده ای نیستم. و اگر من چیزی اشتباه می گویم، خواهید دید که قیمت چه خواهد بود. و من نمیخواهم صدمه بزنم یا چیزهایی را که بر روی عزیزانم تأثیر میگذارد، انجام دهم. شاید در جهان موازی، جایی که من در آن با موقعیت های دشوار که من در اینجا با آنها روبرو می شوم، روبرو نشدم، من بیشتر باز می بودم.
 
مارک بسیار علاقه مند به بازی های رومیزی است، اما هیچ کس احساس مثبت را از بازی با او ندارد. او در جریان بازی با شما بازی ساده ندارد، او به دنبال راه روانی برای پیروزی در تمام بازی های خود است. آشنایان مارک می گویند: او یک دستگاه بی رحمانه تخریب است. او واقعا شخص تهاجمی و رقابتی است. مارک در جواب گفت: برای من موفقیت مهم است. و بله، گاهی اوقات شما باید چیزی را به دست آورید تا به هدف بعدی برسید. اما من فکر نمی کنم که همیشه اینطور رفتار می کنم.
 
اطرافیان نزدیک مارک از انتقاد او می ترسد. مارک تقریبا نیمی از عمر خود را در حال ساخت فیس بوک بود و هرگز در زندگی اش هیچ جای دیگری کار نکرد. برای مدت طولانی او خود را با معاونان محاصره کرده و محیطی راحت را تنظیم کرده است که نشان می دهد که او درانزوای خبری است، و گاهی اوقات برایس دشوار است که از آن خارج شود. در سال 2017، زاکربرگ برای "گوش دادن به مردم" سفر سراسری در آمریکا را انجام داد. عکس ها نشان می دهد که چگونه زاکربرگ گوساله را تغذیه کرد، دستور داد که کباب درست کنند، در نوار نقاله در کارخانه فورد ایستاده بود، و در همه جا یک فرد فرازمینی بود که بشریت را مطالعه می کرد. هیچ کس تا به حال جرات نکرده به مارک این را بازگو کند.
 
مارک با همسرش، چان زاکربرگ، مبالغ زیادی را برای مقاصد خیره اهدا می کند، اما در اینجا بازهم با انتقاد روبرو می شوند. به عنوان مثال، سیاستمداران محلی او را متهم به ولخرجی پول کردند و فکر کردند که این امر به چیزی کمک نمی کند. همچنین درباره طرح های غیر شفاف صحبت می کنند. سازمان حقوقی بنیاد زاکربرگ اجازه لابی دادن و حمایت از سیاستمدارانی را می دهد که از برای زاکربرگ سود آور هستند. آنها سود می برند. زاکربرگ همچنین اعلام کرده بود که قصد دارد همه بیماری های مخصوص کودکان را ریشه کن کند.
 
مارک به خاطر رشد، فیس بوک از هیچ چیز کاری فروگزار نمی شد. دوره ای بود که فیس بوک خوب رشد کرد. ولی رشد طبیعی در سال 2007 متوقف شد، زمانی که فیس بوک به 50 میلیون کاربر دسترسی پیدا کرد. سپس زاکربرگ تیم ویژه رشد را گردهم آورد که وظیفه اش شامل افزایش تعداد ارقام بود، حتی اگر این امر مخالف منافع کاربران بود. اول از همه، این شرکت به بازارهای خارجی رفت. سپس پلت فرم برای توسعه دهندگان باز شد. در آن زمان، فیس بوک حتی قادر نبود داده هایی را کنترل کند که اپلیکیشن های جانبی جمع آوری می کردند. موقع ای بود که فیس بوک درگیر مهندسی اجتماعی واقعی شد. برای مثال، تعداد اهدا کنندگان خون رسما ثبت شده در آمریکا را 20 برابر افزایش داد، به سادگی با اضافه کردن یک دکمه «من یک اهدا کننده هستم» به سایت. آنها با اضافه کردن دکمه «من رای دادم»، حضور در انتخابات را افزایش دادند. در سال 2012، آنها تعمدا افرادی را نشان دادند که خشن و یا شاد بودند تا بتوانند احساسات مختلف را از طریق شبکه گسترش دهند.
 
در سال 2016، زاکربرگ اصرار داشت که فیس بوک را فعالتر کنند و تیم خدمات را از 12 به بیش از 100 نفر افزایش داد. این سیستم تکمیل نشد و چیزی نپایید که فیس بوک پر از نوشته ها در باره موارد خودکشی، قتل و خشونت پر شد. پس از آن مدیریت در پست داخلی خود نوشت: شاید بر اثر این کارزار افرادی هم جان بدهند، شاید مردم بر اثر حملات تروریستی که در فیس بوک برنامه ریزی شده اند، بمی رند. اما ما بازهم مردم را متحد خواهیم کرد. این نوشته جنجال عظیمی بر انگیخته بود.
 
قبل از انتخابات سال 2016، فیس بوک به سرمایه گذاران می گفت تا روحیات مثبتی داشته و به آنها بخاطر تبلیغات سود کلانی وعده می داد. کارشناسان به هر دو حزب شرکت کننده در کارزار انتخاباتی کمک خود را ارائه دادند، اما تنها تیم ترامپ موافقت کرد تا از قابلیت های پلتفرم فیس بوک استفاده کند. براساس گزارش بلومبرگ، ترامپ برای نشان دادن پست های بی اعتبار کننده هیلاری کلینتون به "لیبرالهای سفید آمریکا، زنان جوان و آمریکایی های آفریقایی نژاد" 280 میلیون دلار داد.
 
وقتی جنجال شروع شد زاکربرگ به دفاع خشونت آمیز پرداخت. او به آمار متکی بود. به گفته او، درصد خبرهای تقلبی نسبت به اخبار معمول به مراتب کم بود. زاکربرگ اظهار داشت که "این دیوانگی است تا نفوذ خود را در انتخابات قبول کنیم.آمریکایی ها همچنین نگران بودند که آیا روسیه با کمک فیس بوک در انتخابات دخالت کرده است یا خیر. فیس بوک این داده ها را افشا کرد — شرکت های روسیه 80 هزار پست خریداری کرده بود که 126 میلیون آمریکایی آنها را دیدند. زاکربرگ معتقد است که این جریان نمی تواند تاثیر جدی داشته باشد. اما به نظر مردم، مقیاس این مشکل ده برابر بیشتر از آنچه که واقعا هست.
 
منبع : اقتصاد آنلاین

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان