پرداخت الکترونیک سامان، پیشرو در صنعت پرداخت کشور

پرداخت الکترونیک سامان، پیشرو در صنعت پرداخت کشور
پرداخت الکترونیک سامان، پیشرو در صنعت پرداخت کشور

پرداخت الکترونیک سامان، پیشرو در صنعت پرداخت کشور

بیش 15 سال از آغاز به کار شرکت پرداخت الکترونیک سامان، فعال در صنعت پرداخت کشور می‌گذرد که در طی این مدت همواره در پی افزایش توانمندی¬های خود درعصر ارتباطات وزمان بوده است . زیرا صنعت پرداخت الکترونیک در کشور یک صنعت نوپا بوده و همچنان در مرحله آزمون و خطا است. برای آشنایی بیشتر با مجموعه پرداخت الکترونیک سامان با آقای ابراهیم حسینی‌نژاد که سابقه‌ای فراتر از 10 سال درصنعت پرداخت کشور دارد، به گفت‌وگو نشسته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

خودتان را معرفی کنید و پیرامون سابقه فعالیت‌تان توضیحاتی ارائه دهید.
ابراهیم حسینی‌نژاد هستم. بیش از 10 سال است که در صنعت پرداخت کشور و مجموعه سپ فعالیت می‌کنم. در ابتدا مدیر برنامه‌ریزی سپس معاونت عملیات و از سال 1395 تاکنون مدیرعامل شرکت پرداخت الکترونیک سامان هستم.
 
 
چقدر از آغاز به کار شرکت پرداخت الکترونیک سامان کیش می‌گذرد و در این مدت دنبال‌کننده چه اهدافی بوده است؟
پرداخت الکترونیک سامان از تیرماه سال 1382 فعالیت خود را آغاز کرد و به تدریج با همسو شدن با آخرین تغییرات و تکنولوژی روز دنیا و استفاده از نیروهای توانمند انسانی، امروز از سرآمدان این صنعت در کشور است. ما در این 15 سال سعی کردیم راهکارهای خدمات پرداخت را به صورت نوین و ساده در حوزه‌های مختلف فراهم کنیم و برای رسیدن به این هدف، تلاش کرده‌ایم همواره به‌روز باشیم و همیشه در حال ارتقا و افزایش دانش و توانمندی‌های سپ هستیم.
 
به طور خلاصه مقداری از عملکردهای این شرکت را طی چند سال گذشته شرح دهید.
امروز فعالیت شرکت در حوزه ارائه راهکارهای پرداخت با استفاده از کارت‌خوان، درگاه اینترنتی، پرداخت با تلفن همراه (از طریق کد دستوری #724* و اپلیکیشن 724) و کارت‌های هدیه و بن‌کارت است. در حوزه کارت‌خوان با حدود 850 هزار دستگاه کارت‌خوان نصب شده و بیش از 15 بانک طرف قرارداد، رتبه دوم سهم بازار تراکنش‌های کشور را در اختیار داریم. در حوزه پرداخت اینترنتی به عنوان اولین ارائه‌کننده این خدمات در نظام بانکی کشور، با بیش از 10،000 فروشگاه آنلاین و وب‌سایت‌های معتبر فروش اینترنتی طرف قرارداد هستیم. در حوزه پرداخت با تلفن همراه هم به عنوان مبدع این ابزار در کشور، سهم بازار مناسبی را از لحاظ تعداد تراکنش و نصب اپلیکیشن در اختیار داریم. خوشبختانه امروز در هر سه حوزه پرداخت عملکرد خوبی داریم و شاخص تراکنش‌ها هر ماه از تدام رشد سپ خبر می‌دهد.
 
طی مدت چند ساله‌ای که از آغاز به کار شرکت پرداخت الکترونیک سامان کیش می‌گذرد چه دستاوردهایی داشته‌اید؟
ما اعتقاد داریم مهم‌ترین دستاوردمان اعتماد مشتریان و اعتباری است که در این بازار رقابتی به دست آورده‌‎ایم. با تلاش و برنامه‌ریزی‌هایی که در این سال‌ها داشته‌ایم، توانسته‌ایم رتبه بیست‌و‌سوم را در میان 150 شرکت PSP معتبر جهان کسب کنیم. از لحاظ سهم بازار تنها شرکت PSP ایران هستیم که در هر 3 ابزار اصلی پرداخت، در بین 3 رتبه برتر قرار داریم. اخذ مجوز بانک مرکزی و شاپرک به عنوان اولین شرکت PSP، گواهینامه شورای عالی انفورماتیک، گواهینامه مدیریت امنیت اطلاعات (ISMS) و کسب تقدیرنامه سه‌ستاره تعالی سازمانی از افتخارات سپ در طول این 15 سال بوده است.
 
به جز دستگاه‌های کارت‌خوان چه خدمات مهمی به مشتریان این شرکت ارائه می‌شود؟ و چه سهمی از بازار خدمات الکترونیک را از آن خود کرده است؟
امروزه کسب‌وکار یک شرکت PSP فقط به یک دستگاه کارت‌خوان محدود نمی‌شود. ما هم با توجه به برنامه استراتژیک سازمان و افق عملیاتی 1400، ارائه مجموعه‌ای از راهکارهای پرداخت را به مشتریان مدنظر قرار داده‌ایم تا با یک سبد محصول کامل، تمامی نیازهای پرداختی جامعه را برطرف کنیم. علاوه‌بر این‌ در زمینه حمایت از استارتاپ‌های فین‌تک و کسب‌وکارهای اینترنتی هم همیشه پیشگام و پیشقدم بوده‌ایم. 
 
مزیت پرداخت الکترونیکی را در چه می‌بینید؟ امنیت در این حوزه را چطور ارزیابی می‌کنید؟
دنیای امروز دنیای ارتباطات و زمان است. پرداخت الکترونیکی یک جهش برای صرفه‌جویی زمان و پرداخت سریع و راحت است. در ساده‌ترین مثال برای پرداخت‌های موبایلی و اینترنتی نیاز به حضور فیزیکی کارت نیست و همین امر بسیاری از مواقع تسهیل‌کننده پرداخت است. خوشبختانه با شکل‌گیری شاپرک و رعایت الزامات پذیرندگی توسط شرکت‌های پرداخت در طول این سال‌ها، خیال مشتریان از بابت امنیت هم تا حد زیادی راحت شده است. سپ به عنوان نخستین دارنده گواهینامه مدیریت امنیت اطلاعات (ISMS) در کشور، همکاری خوبی با نهادهای قانونگذار و امنیتی داشته است و تلاش می‌کنیم برای ارتقای هر چه بیشتر امنیت در حوزه پرداخت، راهکارهای ساده‌تر و مطمئن‌تری ارائه کنیم.
 
 
شرکت پرداخت الکترونیک سامان‌کیش به عنوان یک شرکت دانش‌بنیان، فعالیت خود را چگونه در پارک علم و فناوری پردیس ادامه خواهد داد؟
ما با هدف توسعه متوازن شهری، توسعه دانش و فناوری، اشتغالزایی، افزایش رفاه کارکنان و کاهش هزینه‌ها از حدود یک سال پیش انتقال و استقرار ساختمان مرکزی و تجهیزات فنی خود را به پارک فناوری پردیس آغاز کرده‌ایم. پس از استقرار ۱۰۰ نفر از کارکنان واحدهای نوآورمان و یک سایت دیتاسنتر در یک ساختمان استیجاری در پارک فناوری پردیس، به تازگی اقدام به خریداری زمینی به مساحت ۵۵۰۰مترمربع در این پارک جهت ساخت و تجهیز ساختمان اداری و تجهیزات فنی و دیتاسنتر کرده‌ایم. پیش‌بینی ما این است ظرف ۱۸ ماه آینده و با تکمیل پروژه ساخت، ۲۰۰ نفر دیگر از کارکنان و محققان سپ به ساختمان جدید در پارک فناوری پردیس منتقل شوند. با انتقال شرکت به پارک فناوری پردیس، سپ از مزایای این جابه‌جایی شامل حضور در اکوسیستم پارک، توسعه دانش و فناوری، جذب دانش فنی و سرمایه‌های داخلی و بین‌المللی و کاهش هزینه‌ها از طریق معافیت‌های مالیاتی بهره‌مند خواهد شد.
 
در مورد عملکرد کارت‌خوان‌های اندرویدی که وارد شبکه پست کشور شده است توضیحاتی ارائه فرمایید.
کارت‌خوان‌های اندرویدی، نسل جدید پرداخت با کارت‌خوان هستند که تیم فنی سپ مدت‌ها روی آن مشغول به کار بوده است. مزیت کارت‌خوان‌های اندرویدی در رابط کاربری، سرعت و سادگی کار برای پذیرنده است. پذیرنده به سادگی می‌تواند اپلیکیشن دلخواه مربوط به کسب‌وکار خود را روی کارت‌خوان اجرا کرده و آن را به سرویس پرداخت سپ متصل کند. خوشبختانه با همکاری بانک سامان و شرکت تیپاکس، موفق شدیم این دستگاه‌ها را وارد شبکه پستی کشور کنیم که با اپلیکیشن جت شرکت تیپاکس سازگار شده است.
 
مزیت رقابتی پرداخت الکترونیک سامان کیش به عنوان اولین سرویس بانکداری الکترونیکی نسبت به سایر رقبا در چیست؟
ما مزیت اصلی رقابتی خودمان را در ثبات مدیریتی، سرمایه‌های ارزشمند انسانی‌ شاغل در شرکت و کیفیت خدماتی که ارائه می‌دهیم، می‌دانیم.
 
استراتژی توسعه این شرکت در چیست؟
ما می‌خواهیم در سال 1400 به عنوان واسط مسلط بین بانک‌ها، دارندگان و پذیرندگان عمل کنیم و انتخاب اول مشتریان و سازمان‌های بزرگ برای انواع راهکارهای پرداخت باشیم. برای رسیدن به این مهم، راه سختی در پیش داریم اما باور داریم با تکیه بر توانمندی‌هایی که کسب کرده‌ایم و اعتقاد به فلسفه و ارزش‌های کاری‌مان، این چشم‌انداز دور از دسترس نیست.
 
کمی درباره صنعت PSP توضیح دهید و بفرمایید از نظر شما چالش‌های پیش روی این صنعت چیست و چگونه می‌توان از آنها عبور کرد؟ 
صنعت پرداخت در ایران صنعت جوانی است و هنوز در مرحله آزمون و خطاست. بیش از هر موضوع دیگری در صنعت پرداخت، احتیاج به فرهنگ‌سازی داریم. فرهنگ‌سازی برای بانک‌ها، دارندگان کارت و پذیرندگان. ما نیاز داریم تا با توجه به مختصات بومی، همسو با رویکردهای روز جهان در این صنعت حرکت کنیم. به همین دلیل لازم است ابتدا قوانین و رویکردهایمان را اصلاح کنیم. فکر می‌کنم مهم‌ترین چالش پیش روی صنعت پرداخت، موضوع کارمزد است که هنوز این هزینه به‌جای استفاده‌کنندگان (دارندگان و پذیرندگان) توسط بانک‌ها پرداخت می‌شود.  
 
از آنجا که صنعت  PSPصنعتی نوظهور در بورس تلقی می‌شود، چه مواردی باید از طرف سهامداران مورد توجه قرار گیرد؟
نوظهور بودن این صنعت بر جذابیت آن می‌افزاید. ترندهای جهانی نشان می‌دهد که اقبال مردم چه در ایران و چه در جهان به سمت الکترونیک شدن و غیرحضوری شدن انجام کارهاست. حجم تراکنش‌های آنلاین هر روز افزایش پیدا می‌کند. استفاده از اپلیکیشن‌ها و گوشی‌های هوشمند روز‌به‌روز بیشتر می‌شود و لحظه به لحظه فروشگاه‌های اینترنتی جدیدی را شاهد هستیم. قطعا با این روند، صنعت پرداخت از صنعت‌های پرسود، رو به رشد و جذاب دنیا در سال‌های آینده خواهد بود.
 
 

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان