وقتی «خرده‌فروشی» مانند «کرونا» جهش ژنتیکی دارد

وقتی «خرده‌فروشی» مانند «کرونا» جهش ژنتیکی دارد
وقتی «خرده‌فروشی» مانند «کرونا» جهش ژنتیکی دارد

 

ریشه‌هایی مقاوم مقابل طوفان

درست مانند کرونا که جهش ژنتیکی داشته و متفاوت و خطرناک‌تر شده، تمرکز بررسی تاثیرات منفی اقتصادی این ویروس از اختلال در تقاضا برای کالاها به مسائل کلی‌تری مانند آینده کاری کسب‌و‌کارهای بزرگ، تغییر جهت داده است.

در این راستا، صاحب‌نظران اقتصادی جهان، نگرانی خود را از ایجاد اختلال در سمت عرضه ابراز کرده‌اند که از جمله آنها می‌توان به ضرر و زیان ناشی از کاهش بهره‌وری کارکنان، اختلال در عملکرد زنجیره تأمین، استهلاک ماشین‌آلات تولید، هزینه‌ فرصت‌های ازدست‌رفته و حتی توقف پروژه‌های توسعه‌ای و پیشران و... اشاره کرد.

جالب‌تر اینکه عناصر اصلی زنجیره تأمین 94درصد از 1000 شرکت برتر به انتخاب «فورچون» در مرکز اصلی زمین‌لرزه ویروس کرونا، یعنی در چین قرار گرفته است. تاکنون شوک‌های واردشده به بانک‌های مرکزی دنیا از طرف عرضه‌کنندگان محصولات بیشتر بوده است تا مردم. اجبار در کاهش نرخ بهره یا دادن وام‌های کم‌بهره به شرکت‌ها از جمله این حمایت‌های پیش‌بینی نشده بوده است. برای کارآفرینان مشتاق، دنیای پس از کرونا با رخدادهای تجاری جدیدی همراه است.

 

رویای جدید

برای کارآفرینان، فکر راه‌اندازی مشاغل در شرایط فعلی ممکن است در بهترین حالت هولناک و در بدترین حالت غیرعقلایی به نظر برسد. در این شرایط برنامه‌ریزی رویدادهای بزرگ افتتاح کسب‌و‌کارتان اصلا مهم نیست و بسته به صنعت و موقعیت مکانی شما، حتی ممکن است در ماه‌های آینده نتوانید با تمام ظرفیت خود کار کنید. اگر هنوز کسب‌وکار خود را تعطیل نکرده‌اید، مجبور نیستید رویاهایتان را به تعویق بیندازید. با این حال، باید با واقعیت‌های جدید دنیای تجارت سازگار شوید. از آنجا که همه‌گیری هنوز ادامه دارد، دشوار است بگوییم چگونه شهرها با ادامه بازگشایی‌های مرحله‌ای خود، کنار می‌آیند. با این حال در حال حاضر اکثر مشاغل موجود با مشکلات اقتصادی فعلی و همچنین نگرانی‌های مربوط به سلامتی و ایمنی مصرف‌کنندگان  مواجه هستند. حتی برای شرکت‌هایی که توانسته‌اند به سمت مدل‌های کاری کاملا از راه دور حرکت کنند، برقراری ارتباط با مشتریان از یک‌سو و کاهش قابل توجه فروش، یک معضل بوده است. خریداران برای سازگاری با محیط کرونایی و اقتصاد در حال نزول، اولویت‌هایشان را تغییر می‌دهند و فروشندگان هم باید همین کار را انجام دهند. با سفارش‌های از راه دور و با کمک فضای مجازی، مشاغل خدماتی که به صورت رودررو به مشتریان خدمت می‌کنند، برای گسترش گزینه‌های خدمات خود تکمیل‌تر شده‌اند. بسیاری از مدیران شرکت‌های مطرح جهانی معتقدند ویروس کرونا فشار زیادی به کارکنان بخش فروش، به‌خصوص شرکت‌هایی با کانال‌های فروش جهانی وارد کرده است. شرایط فعلی، مردم را وادار كرده گزینه‌های پیش‌ روی خود را با دقت بیشتری بررسی کنند و انتظار می‌رود اعضای تیم فروش یکپارچه‌تر و البته بسیار قابل دسترس‌تر از گذشته باشند. رویکرد فروش یکپارچه به شما اجازه می‌دهد کلیه مشتریان مازادی را که رقبا به دلیل عدم‌انعطاف‌پذیری از دست داده‌اند، جذب کنید. در این شرایط اگر یک نام تجاری هویت آنلاین نداشته باشد یا دارای هویتی ناسازگار با خواسته‌های مشتریان باشد، مشتریان به سرعت آن را تشخیص داده و به سمت رقیبی خواهند رفت که به صورتی موثر با مشتریانش ارتباط برقرار می‌کند. چون احتمالا مشتری خود را هرگز به صورت حضوری مشاهده نخواهید کرد، باید روش‌های دیگری را برای درک آنچه می‌اندیشند و اینکه چه چیزی باعث می‌شود دوباره برگردند، پیدا کنید. برای تصمیم‌گیری هوشمندانه در طول چرخه عمر مشتری، باید داده‌های دیجیتالی خود را مدیریت و حتما فعال و به روش هوشمندانه ‌از آن استفاده کنید.

 

 

اهمیت داشتن استراتژی

داشتن یک استراتژی اولیه دیجیتال، کلید اصلی کسب‌و‌کار جدیدی است که قرار است در آینده نزدیک راه‌اندازی شود. در بسیاری از صنایع، مصرف‌کنندگان به اطلاعاتی که از برندهای معتبر آنلاین می‌گیرند، اعتماد می‌کنند. در این شرایط، برندها باید یک هویت تجاری چندکاناله غنی از محتوا ایجاد کنند که به صورت فعالانه سوالات مخاطبان را پاسخ دهد و نیازهای آنها را برطرف کند. بهینه‌سازی موتور جست‌وجو، قبلا برای مشاغل مدرن مهم بود اما پیگیری نتایج جست‌وجو توسط مشتری در زمانی که تقریبا همه رقبای موجود شما به صورت جزئی یا کاملا به‌صورت آنلاین می‌فروشند، از اهمیت بسیار بیشتری برخوردار است. بهترین راه برای انجام این کار، تمرکز روی یک استراتژی سئو(SEO) قوی است که بتواند مشتریان هدف شما را جلب کرده و آنها را تا مرحله خرید به دنبال شما بکشاند. به عبارت دیگر سئو مناسب، مانند یک آهنرباست که مشتریان را به سمت ما می‌آورد. افرادی که ما را از طریق کلمات کلیدی هدفمند پیدا می‌کنند، نیازی به تلاش برای فروش ندارند. آنها آماده خرید هستند. مهم نیست این فروش واقعاً انجام می‌شود یا خیر. از زمان آغاز تجارت الکترونیکی، فروش خرده‌فروشی از خدمات شخصی درون فروشگاهی به پیشنهادهای فروش آنلاین تغییر کرده است. در دنیای پس از کرونا حلقه بازخورد دیجیتال بین فروشنده و مشتری از اهمیت بیشتری برخوردار خواهد شد. به‌عنوان مثال خرده‌فروشان سنتی باید بتوانند هریک از تعاملات شخصی خود با مشتریان را از طریق کانال‌های آنلاین تکرار کنند تا برای آینده چابک بمانند. فناوری تبلیغاتی به فروشندگان این امکان را می‌دهد تا برنامه‌های خود را بر اساس رفتار یا شیوه پیمایش مشتریان در وب‌سایت تنظیم کنند. ورود به این بخش برای خرده‌فروشان آنلاین که می‌خواهند ارتباط اثربخش و پایداری با مشتریان خود داشته باشند، بسیار مهم است.

 

 

برنامه ارتباطی کامل

در دوران کرونا ارتباط با مشتریان برای برندهای مختلف به‌شدت دشوار است. هنگامی که شما در حال ایجاد آگاهی از برندتان هستید، شیوه برقراری ارتباط و البته سطح بالای کیفیت ارتباط‌تان با مشتریان، می‌تواند این مزیت را خلق کند که در شرایط کرونایی بتوانید به ذهن مخاطبان خود بچسبید. بر استراتژی‌های فروش جدید بیشتر روی تعاملات از راه دور متمرکز شده و از هر پلتفرمی که برای شما مزیت‌سازی می‌کند‌، بهره ببرید. باید به‌طور مداوم به مشتریان در مورد ادامه فعالیت و حیات خود یادآوری کنید. به‌ عبارت دیگر بازاریابی خلاقانه، ثروت‌سازترین ابزار یک شرکت است که البته با فروشی مستمر و پیگیر، خلق این ثروت تضمین می‌شود. از هر روشی که در اختیار دارید، بیشترین استفاده را برای خلق و انتشار محتواهای معرفی خودتان ببرید. بیماری همه‌گیر کرونا می‌تواند توانایی‌های اولیه استارت‌آپ‌ها را برای مواجهه با مشکلات آتی تقویت کند. اختلالات طرف عرضه، برخلاف مواردی که به‌طور معمول در اقتصاد جهانی ایجاد می‌شوند، دشواری‌های متفاوتی را برای تازه‌واردهای بازار کسب و کار ایجاد می‌کنند. از طریق هوشیاری شدید، سازگاری سریع و برنامه‌ریزی جامع اضطراری، شرکت‌های نوپا می‌توانند از آزمون فشار فوری جان سالم به در ببرند. بدون شک، با سپری کردن موفقیت‌آمیز این دوره دشوار، استارت‌آپ‌های باقیمانده برای مبارزه‌های بعدی که به ناچار در طول زندگی خود با آنها روبه‌رو خواهند شد، قوی‌تر می‌شوند.

 

منبع: FORTUNE.COM

 

تگها : اقتصاد , خرده فروشی , مراکزخرید , کسب و کار , ماهنامه تجارت طلایی , ویروس کرونا , مشتری مداری , برترین برند

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان