وظیفه برندها خلق تصویر جذاب برای مصرف کننده است

وظیفه برندها خلق تصویر جذاب برای مصرف کننده است
وظیفه برندها خلق تصویر جذاب برای مصرف کننده است

برنامه ریزی مهمترین بخش یک فعالیت اقتصادی است که اهداف را تعیین می کند.برای دستیابی به اهداف نیاز به نقشه راه می باشد که در این قسمت، دانش و به روز بودن یک امتیاز محسوب می شود.

یکسری افراد در این حوزه صاحب نظر و دارای تجربه هستند مثل سام ضرابی که کارشناس ریتیل است و سابقه درخشانی در صنعت پوشاک دارد. او طی یک گفت وگو از تجربیاتش در صنعت ریتیل گفته است که شرح کامل آن را در ادامه این مطلب میخوانید.


- لطفا کمی درباره خودتان توضیح دهید؟
در سال 1387 وارد صنعت ریتیل شدم و 5 سال در شرکت کاسپین مد حضور داشتم، در این مجموعه 20 برند بین المللی مثل جیوکس، بنتون و ... را وارد ایران و در 3 سال 40 فروشگاه افتتاح کردیم و بعد از آن با پدیده شاندیز به عنوان مشاور چیدمان صنوف همکاری داشتم سپس به پالادیوم وصل شدم و با خانواده رفتاری این مرکز خرید را راه اندازی کردیم.
بعد از پالادیوم به اروم ناب ایده آل رفتم و در 2 سال 10 فروشگاه کوتون، 8 فروشگاه ال سی واکیکی و 3 فروشگاه دری مد افتتاح کردیم.
همکاری بعدی من که اکنون نیز ادامه دارد با محموعه جهان زیوان است که بزرگترین تولیدکننده کریستال خاورمیانه می باشد و ما برند تاتی فرانسه را که در حوره پوشاک و لوازم خانه فعالیت داشت را به تاتی هوم تبدیل کردیم.

-
ویژگی های یک برند خوب چیست؟
وظیفه برندها خلق تصویر جذاب برای مصرف کننده است که در نهایت منجر به فروش می شود.
اثرگذاری به فروش نیست به پیامی است که منتقل می شود و باید لذت را منتقل کند.
پیام باید مداوم و بر اساس یک استراتژی مشخص ارسال شود دقیقا مثل یک آسمان آبی که خورشید در آن می درخشد و آن وقت است که در یک اقیانوس آبی قرار می گیرد.
در شاخص عملکرد، سریع رسیدن با برند سازی مغایرت دارد، مسیر این دو متفاوت است.
بعضی برندها سوپربرند هستند و فرهنگ مصرف را تغییر می دهند و این ها بستگی به هویت و استراتژی آن شرکت دارد.
کیفیت نیاز به زمان طولانی تر دارد اگر می خواهیم سرعت رشدمان زیاد شود باید سرمایه را افزایش بدهیم.
مسیر برند شدن از پول سازی نمی گذرد ولی برند سازی به درآمد ختم می شود.

-
برای ورود به تجارت جهانی نقش شرکت ها مهمتر است یا دولت؟
70 درصد دست خود برند هست که باید استانداردهای بین المللی را اجرا کند و 30 درصد به دولت و قوانین بستگی دارد.
دولت می تواند بستر حضور برندهای ایرانی در عرصه بین المللی را فراهم کند، به عنوان مثال 12 سال پیش ال سی واکیکی خیلی راحت وارد ایران شد چون دولت ترکیه تعرفه حمایتی را تصویب کرده بود که 50 درصد اجاره فروشگاه های برندهای کشورش را در خارج پرداخت می کرد.

-
رابطه برند و مراکز خرید را چگونه می بینید؟
هر دو مکمل و لازم و ملزوم هم هستند و داشتن پلتفرم های درست و استاندارد برای رشد ریتیل نیاز است.
برندها به دلیل نیاز به حجم سرمایه کمتر، رشد سریعتری نسبت به مراکز حرید دارند.

-
مراکز خرید ایران برای پیشرفت چه نیازهایی دارند؟
مراکز تجاری ایران پویا نیست، ما به گردشگر و برندهای خاجی احتیاج داریم به طور مثال در امارات فقط دبی مال سالانه 95 میلیون نفر بازدیدکننده دارد یعنی بیشتر از جمعیت ایران.

-
رشد فروشگاه های زنجیره ای به شکل نمایندگی را چگونه ارزیابی می کنید؟
این فروشگاه ها می خواهند کیک مصرف به دست آورند.
شرکت های تولیدی خودشان ظرف فروش برای محصولاتشان درست می کنند و برای کنترل خروجی تولیدانشان کانال فروش می سازند.
در ایران تابلو فروختن شده فرانچایز. درصورتی که فرانچایز قانون دارد، من حوزه فرانچایز را موفق نمی دانم چون علم فرانچایز رعایت نمی شود.

-
برای آغاز یک فعالیت تجاری چه قوانین و عواملی را باید در نظر گرفت؟
قبل از شروع یک کسب و کار باید گپ بازار، مطالعه بازار، به کی بفروشم، کجا بفروشم، سرمایه چقدر است، نقطه سر به سر و سود و زیان را بررسی کنیم.
ولی باز این همه ماجرا نیست و باید ماموریت و چشم انداز را هم پیش بینی کرد.
مهمترین قالب اصلی هر کسب و کار این است که سوالات را درست طراحی کنیم، طرح سوالات درست مسیرهای درست را مشخص می کند.
تئوری دایره طلایی با چرا شروع می شود شما اگر چرایی نیاز مصرف کننده را پیدا کنید ریل استراتژی برند را درست گذاشته اید.
خیلی ها برای اینکه موفق شوند زندگی نامه افراد موفق را می خوانند این درحالی است که باید شرایط مختلف را در نظر گرفت.

-
راز حفظ و ماندگاری کسب و کار را چه می دانید؟
مدیریت هزینه، چسبیدن به یک هویت و استراتژی مشخص و ارئه سرویس متناسب با نیاز و انتظار مصرف کننده.

-
نقش نیروی انسانی را در یک مجموعه چقدر موثر می دانید؟
راز موفقیت از داخل سازمان می گذرد.
برند یک پوسته داخلی دارد و یک پوسته خارجی، اگر پوسته داخلی حالش خوب نباشد خروجی پوسته بیرونی خوب نخواهد بود. سفرای شما پرسنل سازمان شما هستند. منبع:مثبت نیوز .

تگها : مراکز خرید , نیروی انسانی , فرانچایز , برند , جهان زیوان , پالادیوم , تولیدکننده کریستال خاورمیانه , برند تاتی , تاتی , چیدمان صنوف , سود و زیان , سام ضزابی , نمایندگی فعال , نمایندگی در ایران , تاتی مد , تاتی هوم

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان