واقعیت و اثرات مثبت فروشگاه‌های زنجیره‌ای در نظام توزیع كشور

واقعیت و اثرات مثبت فروشگاه‌های زنجیره‌ای در نظام توزیع كشور
واقعیت و اثرات مثبت فروشگاه‌های زنجیره‌ای در نظام توزیع كشور

رئیس اتحادیه كشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای گفت: ما از شفاف‌سازی و نظارت همه سازمان‌های ناظر بر فعالیت‌های فروشگاه‌های زنجیره ای استقبال می‌كنیم.

 

 

دكتر امیر خسرو فخریان در نشست خبری که با حضور جمعی از اصحاب رسانه در سالن اتاق اصناف ایران برگزار شد با اشاره به اینكه از همه كسانی كه علاقه‌مند به بازدید از فعالیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای هستند با حضور نهاد ناظر مورد نظرشان دعوت به حضور در این مراكز می‌كنیم، افزود: ما شما را برای ملاحظه واقعیت و اثرات مثبت فروشگاه‌های زنجیره‌ای در نظام توزیع كشور همراهی خواهیم کرد. .
فخریان با اشاره به اظهار نظر برخی افراد درخصوص اینكه فروشگاه‌های زنجیره‌ای كالا را با قیمت بالاتر از سوپر ماركت‌ها عرضه می‌كنند، ادامه داد: همه افراد می‌توانند همراه با ما به فروشگاه زنجیره‌ای مورد نظر بیایند و این موضوع را بررسی كنیم.
وی با بیان اینكه همه‌ی كالاهای عرضه شده در فروشگاه‌های زنجیره‌ای در سطح شهر و دیگر واحدهای توزیعی نیز عرضه می‌شود،گفت: به‌طور مثال حبوبات گلستان هم در فروشگاه‌های زنجیره‌ای عرضه می‌شود و هم در سطح شهر وجود دارد علاوه بر آنها رب، تن‌ماهی، ماكارونی و تنقلات از جمله كالاهایی هستند كه هم در فروشگاه‌های  زنجیره‌ای و هم در سطح شهر عرضه می‌شوند.
رئیس اتحادیه كشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای افزود: برخی عنوان می‌کنند كالاهایی كه در فروشگاه‌های زنجیره‌ای عرضه می‌شود، وزنش كمتر است؛ این در حالی است كه ما در ورود کالا به فروشگاه‌های زنجیره‌ای علاوه بر بررسی های کیفی و کمی در واحدهای کنترل کیفیت برندهایی با کیفیت خوب را عرضه می‌كنیم چرا که اگر این‌كار صورت نگیرد مردم از این فروشگاه ها خرید نخواهند كرد.
وی با اشاره به این‌كه تولیدكنندگان، كالاهای تولیدی خود را با قیمت‌ درج شده در همه فروشگاه‌های كشور عرضه می‌كند، ادامه داد: فقط ١٠ تا ١٥ درصد این كالاها در فروشگاه‌های زنجیره‌ای عرضه می‌شود و ٨٥ درصد آن در دیگر مراكز توزیع می‌شود.
فخریان در خصوص نظام قیمت‌گذاری گفت: هر انجمن كه می‌خواهد تغییر نرخ بدهد، ابتدا پیشنهاد آن را به سازمان حمایت اعلام می‌كند، سازمان حمایت تایید می‌كند یا به انجمن اختیار افزایش نرخ را می‌دهد. بنابراین برای تغییر نرخ باید مجوز دریافت کرد و قیمت عرضه كالا به صورت بسته‌بندی و فله‌ متفاوت است.
رئیس اتحادیه كشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای با بیان اینكه همه تولیدكنندگان پس از دریافت مصوبه برای تغییر نرخ، این تغییرات را اعلام می‌كنند، افزود: به هرحال فروشگاه‌های زنجیره‌ای از این تغییر نرخ مستثنی نیستند و تولیدكنندگان از انجمن مربوطه، نامه افزایش نرخ را به ما ارائه می‌دهند.
 

تغییر نرخ در فروشگاه‌های زنجیره ای با یك ماه تاخیر اعمال می‌شود

فخریان با اشاره به این كه فروشگاه‌های زنجیره‌ای با یك ماه تاخیر افزایش قیمت‌ها را اعمال می‌كنند،گفت: ما كالا را با نرخ جدید از تولیدكننده می‌خریم؛ اما تا یك ماه با همان نرخ قدیمی عرضه می‌كنیم تا موجودی قبل به صفر برسد.
وی با بیان این كه امسال میانگین تغییر قیمت كالاها 3.5 بار اتفاق افتاده است، تصریح كرد: به‌طور مثال نوشابه از ابتدای امسال تاكنون از ٤٤٠٠ تومان به ٩٩٠٠ تومان تغییر قیمت پیدا كرده یعنی ٥ بار افزایش نرخ داشته است و همچنین شوینده‌ها از ابتدای امسال تاكنون دوبار افزایش قیمت داشتهاند.
فخریان با اشاره به این كه در سال‌های گذشته تغییر نرخ كالا در سال یكبار رخ می داد، اظهار كرد: امسال حدود ١١هزار باركد جدید قیمت خورده است.
رئیس اتحادیه كشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای با بیان این كه ما هرروز در فروشگاه‌های زنجیره‌ای با محصولاتی مواجه هستیم كه افزایش نرخ می‌خورد، ادامه داد: در هیچ جای دنیا قیمت مصرف‌كننده را روی كالا درج نمی‌كنند و وقتی باركد می‌زنند قیمت مشخص می‌شود.

 


 
ناچاریم کالای قیمت جدید و قدیم را در کنار هم بفروشیم

وی با اشاره به تغییر قیمت چیپس از ٣هزار تومان به ٤هزار تومان و سپس ٥هزار تومان در یک بازه زمانی کوتاه گفت: ما در فروشگاه‌های زنجیره‌ای وقتی این تغییر ایجاد می‌شود به دلایل مختلف نمی‌توانیم كالا را جمع‌آوری كنیم؛ ما كالا را با قیمت قدیم و قیمت‌های جدید در كنار هم می‌فروشیم و تا حدود یك ماه كه كالای موجود با قیمت قدیمی تمام شود این شرایط وجود دارد.
فخریان با اشاره به این كه كالاها پس از افزایش قیمت با نرخ جدید عرضه می‌شوند، گفت: وقتی تغییر قیمت رخ می‌دهد، ممكن است كالایی كه تغییر قیمت داشته همچنان با قیمت قدیم روی شلف موجود باشد. بنابراین ما در سیستم برای اصلاح مانده موجودی اعلام می كنیم كه در شلف کالا با قیمت قدیم بوده و باید در فاكتورها اصلاح شود که این موضوع در فاكتور به مشتریان توضیح داده می‌شود.
 

وی با بیان این كه ما در ایران سیستمی نداریم كه دو قیمت برای یك كالا را همزمان روی كالا اعمال كنیم، ادامه داد: تنها راه این است كه با یك ماه تاخیر افزایش قیمت را اعمال كنیم زیرا در سیستم یك باركد شناسایی می‌شود. بنابراین وقتی در سیستم اعلام كنیم قیمت كالا ٤ هزار تومان است پس از تغییر نرخ نمی‌توانیم باركد را عوض كنیم در این صورت به مصرف كننده اعلام می‌كنیم كه این كالا افزایش قیمت داشته است.

تامین کالا، دغدغه اصلی ماست

فخریان افزود:  دغدغه‌ ما تامین كالا است، زیرا هم اكنون تولیدكننده‌ها برای تامین مواد اولیه با مشكل مواجه هستند. بنابراین وقتی روند تولیدكالا مشکل دارد به ما فشار وارد می‌كنند، كه تغییر نرخ را زودتر اعمال كنیم.
 

تغییر قیمت‌ها فقط ویژه فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیست

فخریان افزود: تغییر  به‌صورت میانگین 3.5 بار قیمت كالا در یكسال اتفاقی است كه افتاده و چیزی نیست كه فقط در فروشگاه‌های زنجیره‌ای رخ داده باشد.
وی افزود: زمانی كه تغییر نرخ رخ می‌دهد، اگر ما بخواهیم كالا را از روی شلف جمع‌آوری کرده و بسته‌بندی کرده و مرجوع کنیم، كالا از بین می‌رود و از سویی اگر بخواهیم شلف را خالی كنیم این ابهام برای مردم ایجاد می‌شود كمبود كالا ایجاد شده و بحران رخ می‌دهد. مانند زمانی كه دستمال كاغذی و پوشك نبود و مردم گمان می‌كردند كالا نیست.
 

نمی‌توانیم قفسه‌ها را خالی نگهداریم

رئیس اتحادیه كشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای با تاكید بر این كه ما نمی‌توانیم شلف را خالی كنیم و باید شرایط را مدیریت كنیم زیرا ما امسال تغییر زیاد داشتیم، گفت: ما حدود ٢٠٠ تولیدكننده معروف در كشور داریم كه به همه آنها اعتماد وجود دارد. شما می‌توانید با آنها تماس بگیرید كه اگر شما بخواهید تغییر نرخ بدهید در فروشگاه زنجیره‌ای چطور اعمال می‌شود؟ آیا كالایی را كه با قیمت قدیم در فروشگاه وجود دارد را با قیمت جدید می‌فروشند یا اعلام می‌كنند كه ما هنوز کالا به قیمت قدیم داریم.

 


 
این ادعا، توهین به تولیدکنندگان است

فخریان درخصوص تبانی فروشگاه‌های زنجیره‌ای با تولید كننده‌ها افزود: این حرف توهین به تولیدكننده‌ها است؛ کسی كه كارخانه زده و در كشور تولیدکننده است اگر می‌خواست تبانی كند و برای ١٠درصد فروش خود، كم‌فروشی یا گران‌فروشی كند اصلا تولیدكننده نمی‌شد و در كل، كارهای راحت‌تری برای تخلف وجود دارد.
وی ادامه داد: كسی كه تعدادی زیادی واحد فروشگاهی  با تعداد بالایی نیروی کار دارد، اگر بخواهد كوچكترین خطایی در سیستم كاری داشته باشد، آیا پرسنلی كه در فروشگاه هستند خودشان به مردم اعلام نمی‌كنند؟
رئیس اتحادیه كشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای با بیان این كه وقتی موضوعی اعلام می‌شود، باید منطقی داشته باشد، ادامه داد: آیا تولیدكننده‌ای كه میلیاردها تومان سرمایه گذاری كرده و در سطح کشور توزیع و فروش کالا دارد و بخش کمی از این کالا در فروشگاه‌های زنجیره‌ای عرضه می شود و فروشگاه‌های زنجیره‌ای از تولید كننده می‌خواهند که قیمت کالاها را  افزایش بدهند تا آنها بتوانند ارزان تر بفروشند؟ قطعا این منطقی نیست.
 

فروشگاه‌های زنجیره‌ای قیمت را در كشور كنترل و نظارت می‌كنند

رئیس اتحادیه كشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای گفت: من امروز به همه سازمان‌ها و تولیدكنندگان اعلام می‌كنم اگر همین امروز قیمت مصرف‌كننده را ١٠درصد كاهش دهند من هم قول می‌دهم که عینا در فروشگاه‌های زنجیره ای اعمال خواهد شد.
رئیس اتحادیه كشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای با بیان این كه این كالاها در همه جای كشور عرضه می‌شود، ادامه داد: حالا كه فروشگاه های زنجیره ای به كالاها تخفیف می‌دهند به جای تحسین از ابهامات در تخفیف‌ها صحبت می شود.
وی  در خصوص نحوه اعمال افزایش قیمت انجام شده از سوی تولیدكننده ادامه داد: تولیدكننده در مورد افزایش قیمت با فروشگاه‌های زنجیره‌ای صحبت نمی‌كنند  و یا افزایش هزینه ها تولیدکننده ناچار به آن است.
وی با بیان اینكه ما 6 هزار فروشگاه زنجیره‌ای در كشور داریم ادامه داد: ٢٠٠ هزار فروشگاه در بخش‌های مختلف، در كل كشور وجود دارد. چگونه می‌شود تولیدكننده صرفا برای 6 هزار فروشگاه زنجیره‌ای قیمت متفاوت درج کند؟ 
 

بالاترین سطح بازرسی و نظارت را بر فروشگاه‌های زنجیره‌ای اعمال می کنیم

وی با اشاره به اینكه فروشگاه‌ها به صورت مستمر رصد می‌شوند، ادامه داد: ما بالاترین سطح نظارت را برروی فعالیت‌های شعب فروشگاه‌های زنجیره‌ای داریم و اتحادیه بیش از ٥٠٠نفر بازرس در ٦هزار فروشگاه زنجیره‌ای سراسر كشور دارد.
فخریان ادامه داد: فروشگاه‌های زنجیره‌ای با برخورداری از واحد كنترل كیفی، كالاها را قبل از ورود به انبار از لحاظ کمیت(وزن)، كیفیت، مجوز و تاریخ انقضاء کنترل می کنند.
 

مردم و مشتریان، بهترین بازرس و ناظری هستند که  فعالیت فروشگاه‌ها را رصد می‌كنند

رئیس اتحادیه كشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای ادامه داد: ما به‌صورت روزانه به میلیون‌ها مشتری فاكتور ارائه می‌دهیم و وقتی فاكتور صادر می‌شود همه موارد مشخص است و این امكان وجود دارد كه مصرف‌كننده قیمت های درج شده را همان موقع با مغازه‌های بیرون مقایسه كند و بهترین ناظر بر عملکرد ما مردم هستند، بنابراین من از مردم درخواست دارم هر كالایی را از فروشگاه زنجیره‌ای خریداری می‌كنند با سطح بازار مقایسه كنند. در این صورت متوجه خواهند شد كه فروشگاه های زنجیره‌ای به چه صورت عمل می‌كنند.
 
 

فروشگاه‌های زنجیره‌ای در كنار مردم و دولت هستند

فخریان با بیان اینكه فروشگاه‌های زنجیره‌ای در كنار مردم و دولت هستند، افزود: فروشگاه‌های زنجیره‌ای تا ١٥ درصد تورم را در جامعه مدیریت می‌كنند و کالاها را ارزانتر به دست مصرف‌كننده می‌رسانند.
رئیس اتحادیه كشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای افزود: امكان دارد برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای برای برخی محصولات تولیدی برند خاصی داشته باشند؛ ولی حتی محصولات  آن برند نیز در كنار سایر برندهای موجود در بازار به مشتریان عرضه می‌‌شود که این امر به انتخاب مشتری کمک کرده و قدرت انتخاب را بالا برد.

 


 
تولید انحصاری ویژه فروشگاه‌های زنجیره‌ای توجیه اقتصادی ندارد

 فخریان در ادامه بیان کرد: قطعا تولید انحصاری برای فروشگاه‌های زنجیره‌ای توجیه اقتصادی ندارد، زیرا تعداد فروشگاههای زنجیرهای محدود است، ولی كالاهای متنوع و زیادی از هر نوع تولید عرضه می‌كنیم بنابراین اقتصاد یك تولیدكننده فقط با ارائه كالا به فروشگاههای زنجیرهای تامین نمی‌شود.
وی با اشاره به این كه مردم حقِ انتخاب دارند، گفت:  فروشگاههای زنجیرهای با برندهای تولیدی مختلفی همكاری می‌كنند بنابراین مردم حق انتخاب دارند و می‌توانند كالای مورد نظر خود را خریداری كنند.
 

تامین کالا صرفا از طریق مبادی و رسمی و قانونی انجام می‌شود

رئیس اتحادیه كشوری فروشگاههای زنجیرهای با بیان اینكه ما ملزم به تهیه كالا از مبادی رسمی و قانونی هستیم گفت: به‌طور مثال دولت برنج هندی را به ما می‌دهد و ما باید با قیمت تعیین‌شده از سوی دولت آن را عرضه كنیم .
فخریان در خصوص توزیع برنج هندی و پاكستانی گفت: شركت بازرگانی دولتی ایران یك سری كالای استراتژیك را خریداری و انبار میكند كه در موقع نیاز آنها را عرضه كند كه توزیع آن در فروشگاه‌های زنجیره‌ای یا دیگرمبادی توزیع انجام می‌شود. شركت بازرگانی دولتی نیز با سیاست های مشخص نسبت به عرضه کالاهای خود در بازار اقدام می کند.
وی درباره گزارشی که درباره یکی از فروشگاه زنجیره‌ای که عنوان شد برنج هندی تولید سال 97 را به مدت دو سال  انبار کرده بود، گفت: اول این که حدود یکسال از تاسیس این  فروشگاه  می‌گذرد. ثانیا براساس بررسی های صورت گرفته و بررسی فاکتورهای این فروشگاه، مشخص شد که از زمان خرید برنج ها یک هفته بیشتر نگذشته بود. یعنی برنج ها از سال ۹۷ در انبارهای بازرگانی دولتی باقی مانده بود نه انبار فروشگاه زنجیره‌ای.
 

انبارکردن کالاها در فروشگاه‌های زنجیره‌ای امکان پذیر نیست

وی با بیان این كه یکی از ویژگی های ما عرضه سریع کالا و گردش تند کالا و نقدینگی است، افزود: سیستم تامین كالا در فروشگاه‌های زنجیره‌ای وتامین كالا در بازار متفاوت است. شاید توزیع‌كنندگان در بازار انبار داشته باشند؛ ولی ما نمی‌توانیم برای گران‌شدن و یا شرایط خاص كالا را انبار كنیم. تلاش ما این است که خواب کالا نداشته باشیم تا پول تولیدکننده را سریع‌تر پرداخت کنیم.
فخریان افزود: البته برنج هندی نیز شرایط ویژه دارد در برخی مواقع ممنوعیت واردات،این محدودیت در برنج پاكستانی هم وجود دارد و در مورد برنج تایلندی هم در برخی مواقع دولت برای تنظیم بازار برنج اقدام به واردات و یا توزیع از محل ذخایر استراتژیک می کند و ما آن را توزیع می‌كنیم.حالا ممكن است چند ماه برنج تایلندی و هندی موجود و در برخی مواقع به دلیل حمایت از برنج ایرانی، ماه‌ها واردات آن را ممنوع باشد.
 
وی گفت: فروشگاه‌های زنجیره‌ای واردكننده نیستند و ما توزیع‌كننده هستیم. و وقتی كالا وجود دارد می‌فروشیم اما در حال حاضر که کشور با مشکلات ناشی از تحریم دست به گریبان است باید به همدیگركمك كنیم .
 
 

توضیح برخی از مسائل این حوزه مشکل است

رئیس اتحادیه كشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای ادامه داد: مثلا وقتی روغن در بازار كاهش پیدا كرد قیمت چیپس افزایش قیمت داشت و در حال حاضر كه روغن تامین شده دوباره قیمت چیپس كاهش یافته است اما این موضوع را فروشگاه های زنجیره‌ای چگونه به مردم توضیح دهند؟ ما به عنوان فروشگاه‌ زنجیره‌ای فقط توزیع كننده هستیم.
این صنعت در ابتدای راه است
وی افزود: ما حدود ٦ هزار شعبه فروشگاه زنجیره‌ای در كل كشور داریم؛  اما تركیه بیش از٤٠ هزار فروشگاه دارد سهم آنها از بازار بالای ٦٠ تا ٧٠درصد و ما ١٠ تا ١٢درصد است. ما ابتدای راه هستیم و این صنعت در دوران طفولیت است. البته از تشكیل اتحادیه ٥ سال می‌گذرد و این در حالی است كه عمر فروشگاه‌های زنجیره‌ای در دنیا بیش از  ١٠٠ سال است.
رئیس اتحادیه كشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای با بیان اینكه این نشست‌ها به رفع ابهامات كمك خواهد كرد، ادامه داد: این ابهام ها و صحبت‌ها نشان می‌دهد كه این صنعت در كشور در حال پیدا کردن جایگاه خودش است .
فخریان با بیان این كه هنوز خیلی افراد نمی‌خواهند فروشگاه‌های زنجیره‌ای توسعه یابد، افزود: وقتی فاصله تولید تا مصرف كوتاه می‌شود و ما كالا را با حجم بالا از تولیدكننده خریداری می‌كنیم و واسطه‌گری نیز حذف می‌شود پس ما می‌توانیم تخفیف دائم داشته باشیم.

 


 
چرا وقتی امکان تخفیف وجود دارد، نباید تخفیف بدهیم؟

وی ادامه داد: وقتی می‌توانیم تخفیف بدهیم و یك كالایی را ١٠ تا ١٥درصد ارزانتر به مردم بدهیم و به كشور و مردم كمك كنیم ، آیا این كار را نكنیم؟ وقتی تولیدكننده كالا را عرضه می‌كند باید به شركت پخش، عرضه كرده و یك بار مارجین بدهد سپس بنكدار هم یك مارجین بدهد و بنكدارهم به مغازه‌دار داده و یكبار دیگر مارجین پرداخت شود كه البته همه اینها با فعالیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای حذف می‌شود و تولیدكننده مستقیم كالا را به مصرف‌كننده می‌دهد.
فخریان گفت: حالا دنیا یك قدم جلوتر رفته و به‌صورت آنلاین، تولید را مستقیم به مصرف‌كننده متصل می‌كند در این بین زنجیره‌ای‌ها هم حذف می‌شوند این یعنی ما باید یك قدم جلوتر برویم و فروش آنلاین را توسعه بدهیم.
 

تلاش ما این است که قیمت کالاها در فروشگاه‌های زنجیره ای شفاف باشد

رییس اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای در پاسخ به این سوال که چرا در برخی از فروشگاه‌ها قیمت روی محصول با قیمت فاکتور متفاوت است، گفت: تمام تلاش ما این است تا قیمت کالاها در فروشگاه‌های زنجیره‌ای شفاف باشد و سعی می‌کنیم تخلفی صورت نگیرد.
وی ادامه داد: ما قبول داریم در برخی از فروشگاه‌ها ایراداتی درباره تغییر قیمت‌ها وجود دارد که باید برطرف شود اما دلیل اصلی، ناشی از افزایش نرخ‌ متعددکالاهاست .
رییس اتحادیه افزود: با تصمیمی که در راستای شفافیت قیمت کالاها در فروشگاه‌های زنجیره‌ای گرفته شد، قیمت مصرف‌کننده روی محصول در شلف‌های فروشگاه حذف و فقط قیمت فروشگاه درج می شود. البته در برخی از فروشگاه‌ها این اقدام صورت گرفته است. در هیچ کشوری قیمت مصرف‌کننده بر روی محصول درج نمی‌شود و مردم  با توجه به نرخ محصول، تصمیم می‌گیرند که از فروشگاه زنجیره‌ای یا از سوپر مارکت خرید کنند .
 

مجوز فروش فله ای تخم مرغ و ارائه آن با قیمت مصوب ضروری است

وی درباره قیمت تخم‌مرغ در فروشگاه‌ها گفت: تخم‌مرغ برای حفظ کیفیت  باید در چرخه سرد و توسط یخچال و به صورت بسته‌بندی حمل و عرضه شود قیمت اعلامی وزارت صمت براساس تخم مرغ فله‌ای در انبار تولیدکننده اعلام می‌شود که تفاوت نرخ با تخم مرغ بسته بندی شده که در فروشگاه‌های زنجیره‌ای عرضه می شود وجود دارد.
 

مردم می‌توانند شکایت کنند

وی تصریح کرد: در فروشگاه‌های زنجیره‌ای بخش انتقاد وشکایت وجود دارد و مردم می‌توانند شکایات خود را اعلام کنند، در طول ماه تعداد کمی شکایت از فروشگاه‌ها به اتحادیه واصل می‌شود که با سرعت لازم رسیدگی و پاسخگویی صورت می‌گیرد.

صدور مجوز انحصاری نیست

فخریان گفت: ما انحصار و محدودیتی برای مجوز به فروشگاه‌های زنجیره‌ای  نداریم همه فعالین این بخش با داشتن شرایط اعلامی می‌تواند مجوز لازم دریافت کنند که اطلاعات کامل آن در وب‌سایت اتحادیه موجود است

 

تگها : فروشگاه زنجیره ای , خرده فروشی , کسب و کار , ماهنامه تجارت طلایی , ریتیل , تخفیف , اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای , امیرخسرو فخریان , توزیع کالا , اتحادیه کشوری , بازرسی

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان