
خردهفروشی در دوره جدیدی از آشفتگی قرار دارد. جنگ تجاری، مصرفکنندگان را آشفته کرده، تورم را افزایش داده و گمانهزنیها در مورد رکود اقتصادی را دامن زده. البته این صنعت از بسیاری جهات وارد دورهای از ثبات هم شده است.
تجارتالکترونیک دیگر آن نیروی بیثباتکننده سابق نیست. در ۱۵ سال گذشته، ارزش فروش درون فروشگاهی تنها یکبار در سال ۲۰۲۰ در بحبوحه قرنطینههای همهگیری ناشی کووید- 19 کاهش یافت. فروشگاههای فیزیکی هنوز بیش از ۷۶ درصد از فروش اصلی خردهفروشی را تشکیل میدهند و درحالیکه سهم تجارتالکترونیک همچنان درحال رشد است، سرعت بسیار بالای این رشد کاهش داشته است.
موانعی مانند تعرفهها و تعطیلی فروشگاهها همچنان ادامه دارد و اختلال ناشی از تجارتالکترونیک تا حد زیادی ظاهر میشود.
فروشگاهها برای صاحبانشان کانال حیاتی هستند؛ چه خودشان آنها را اداره کنند و چه از طریق عمدهفروشی به سایر خردهفروشان بفروشند، حتی برخی برندهای معتبر مجبور شدهاند ارزش همکاری با خردهفروشان قدیمی را دوباره بیاموزند. بسیاری از خردهفروشان سنتی با ظهور تجارت آنلاین مدتها پیش، تجارتالکترونیکی خود را ایجاد کردند و از تعادل خارج شدند. درواقع مصرفکنندگان انتظار دارند خرید و بازگشت کالا را بهصورت حضوری یا آفلاین انجام دهند و خردهفروشانی که فروشگاهها را اداره میکنند، اغلب در اولویتند. در سال 2024، فروشگاهها از طریق انجام سفارشات مانند تحویل حضوری یا ارسال از فروشگاه، تقریباً یکسوم از فروش خردهفروشی آنلاین را تشکیل میدادند و قرار است این رقم در پنجسال آینده به بیش از 36 درصد افزایش یابد.
فروشگاهها کانال مهم برای بازگشت کالا به شمار میروند که رونقی دوباره گرفتهاند. پیشبینی میشود میزان کالاهای مرجوعی در سال 2026 به ۸۹۰ میلیارد دلار برسد که تقریبا معادل ۱۷ درصد از فروش سالانه خردهفروشان است. رسیدگی به کالاهای مرجوعی در فروشگاهها، برونسپاری به شخص سوم یا ارائه ترکیبی از این دو به قالب و اولویتهای خردهفروش بستگی دارد.
مرجوعیها، بخش کلیدی تجربه چندکانالهاند، اما رسیدگی به این ماجرا در فروشگاه مستلزم ایجاد تعادل بین تعامل مشتری و بهرهوری عملیاتی است. درحالیکه کالاهای مرجوعی در فروشگاه میتوانند فروش بیشتری را بههمراه داشته باشند، فضای ارزشمندی را اشغال و بهطور بالقوه درآمد هر فوتمربع را محدود میکنند. برونسپاری ممکن است هزینهها را کاهش دهد و منابع فروشگاه را آزاد کند؛ اگرچه نقاط تماس مستقیم با مشتری را از بین میبرد.
بسیاری از خردهفروشان در سالهای اخیر- بهویژه درطول و پس از ورشکستگی- فروشگاههای خود را کوچک کردهاند. سال گذشته، برند زنجیرهای Big Lots میخواست ۸۷۰ فروشگاه باقیمانده خود را تعطیل کنند.
Joann بهدلیل ورشکستگیهایش در سال جاری، تقریبا ۸۰۰ فروشگاه را بست و Party City حدود ۷۰۰ فروشگاه را از فعالیت خارج کرد.
اگرچه تعطیلی فروشگاهها درحال وقوع است، اما این اتفاق عمدتا به اشباع بیش از حد مربوط میشود، نه به جایگزینی توسط تجارتالکترونیک. دیگر فروشگاهها ازجمله برندهای بینالمللی تازهوارد به بازار ایالاتمتحده هم مشتاق امضای اجارهنامههای جدیدند. چند صد فروشگاه Big Lots تحتمالکیت جدید بازگشایی شدهاند و Burlington که قصد دارد هرسال حدود 100 فروشگاه اضافه کند، اجاره ۴۵ فروشگاه Joann را بهدست آورده است. در سهماهه اول سال جاری، نرخ خالی بودن فروشگاهها فقط ۴.۲ درصد بود و میزان اشغال مراکز خرید به بالاترین حد در دهه گذشته رسید.
در ایالاتمتحده بین سالهای ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۳، بیش از 18 هزار و 900 فروشگاه افتتاح شد که بیش ازپنجهزار مورد توسط شرکتهای خارجی اداره میشود. بااینحال افتتاح فروشگاه فقط آغاز کار است.
نقش فروشگاههای فیزیکی فراتر از معاملات تکامل یافته است. خردهفروشانی که روی عناصر تجربی، طراحی فروشگاه و ابزارهای دیجیتال سرمایهگذاری میکنند، بهتر میتوانند وفاداری مشتریان را بهدست بیاورند. برای حفظ رقابت، برندها باید بهطور مداوم تجربه درونفروشگاهی را بهعنوان بخشی از یک استراتژی یکپارچه چندکاناله بازطراحی کنند.
با توجه به هزینه بالاتر کالاها و حساسیت قیمت برای مصرفکنندگان، فروشگاهها و تجارتالکترونیک باید در قیمتگذاری دقت بیشتری به خرج دهند. در این بین خردهفروشان بهدنبال تقویت جریانهای درآمدی از خارج از خردهفروشی خواهند بود.
اگر تعرفهها ادامه یابد یا رکود اقتصادی رخ دهد، برخی از خردهفروشان با حاشیه سود پایدار مواجه میشوند. با تکامل شرایط بازار، شاید هر روز تحولات جدیدی رخ دهد که مستلزم تغییر رویکرد مصرفکنندگان است.
منبع: Finance.yahoo.com