نماینده 25 برند اروپایی در ایران: نیمی از کارمندان ما بیکار شده‌اند

نماینده 25 برند اروپایی در ایران: نیمی از کارمندان ما بیکار شده‌اند
نماینده 25 برند اروپایی در ایران: نیمی از کارمندان ما بیکار شده‌اند

نماینده 25 برند اروپایی در ایران: نیمی از کارمندان ما بیکار شده‌اند

کارشناس شرکت کاسپین مد که نمایندگی رسمی ۲۵ برند اروپایی را در ایران دارد و پیش از این در بیش از ۱۰۰ فروشگاه خود در کشور، بیش از ۲۵۰۰ پرسنل داشت، می‌گوید، در این مدت حدود نیمی از پرسنل این شرکت بیکار شده‌اند.
به گزارش پایگاه خبری تجارت طلایی، اوج‌گیری قیمت ارز و دلار در سال جاری مشاغل بسیاری را با مشکل مواجه کرد؛ در این بین، واردکنندگان پوشاک هم بخشی از این مشاغل بودند؛ حتی واردکنندگان و نمایندگان برند‌هایی که هنوز فروشگاه‌هایشان در مراکز خرید و پاساژ‌های بزرگ سرپا است و هنوز در این شهر و کشور، مشتریانی دارند که حاضر باشند برای خرید لباس، کیف و کفش‌شان از برند‌های اروپایی و خارجی، میلیون‌ها تومان پول بدهند.

 

 

اشرف‌آبادی کارشناس توسعه شرکت «کاسپین مد» که نمایندگی ۲۵ برند پوشاک اروپایی را در بیش از ۱۰۰ فروشگاه کشور از جمله پاساژ‌های بزرگ شمال تهران و برخی شهر‌های دیگر دارد می‌گوید: در ماه‌های اخیر از یک طرف با بالارفتن قیمت دلار و از طرف دیگر با ممنوع شدن واردات پوشاک به کشور، ما مجبور به کم کردن بخش زیادی از کارمندان خود و بستن تعدادی از فروشگاه‌های خود شدیم و همین امر تاثیر بسیار زیادی بر فعالیت شرکت ما داشت.

او می‌گوید: با کاهش قدرت خرید مردم، ما مجبور شدیم تعدادی از فروشگاه‌های خود را که هزینه‌های بالایی هم داشتند، ببندیم؛ به هر حال هزینه اجاره فروشگاه‌های ما مبلغ هنگفت و بالایی است و هزینه بالایی دارد؛ ما حتی برای باز نگه داشتن این فروشگاه‌ها، پیشنهاد شراکت به مالکان را دادیم که بر اساس میزان فروش، درصدی را به آن‌ها بپردازیم، ولی متاسفانه برخی از مالکان این پیشنهاد را قبول نکردند و تعداد زیادی از فروشگاه‌های ما بسته شد.

به گفته اشرف آبادی در این بین، مجتمع‌های تجاری بزرگ این قابلیت را داشتند که با این شرکت همکاری کنند؛ چراکه به هرحال با توجه به متراژ زیادی که از فضای این مراکز خرید در اختیار برند‌های خارجی است، طبعاً فعالیت این مراکز خرید به نوعی به حیات برند‌ها هم وابسته است و اگر این همکاری رخ نمی‌داد، آن‌ها هم با مشکل مواجه می‌شدند.او با بیان اینکه مشکلات اخیر باعث متضرر شدن افراد زیادی شد می‌گوید: اتفاقات اخیر باعث شد هم کارفرما، هم پرسنل، هم مجتمع‌های تجاری و حتی افرادی که به صورت غیرمستقیم مثل سیستم حمل و نقل با ما در ارتباط بودند هم متضرر شوند.

نقشه و دکور نمایندگی برند‌ها از خارج وارد می‌شود/ هزینه هر متر دکور نمایندگی بیش از ۵۰۰ تا ۶۰۰ دلار

کارشناس توسعه کاسپین مد که شرکتشان بیش از ۱۰۰ فروشگاه نمایندگی برند‌های اروپایی در ایران را راه‌اندازی کرده است، تاکید دارد راه‌اندازی یک فروشگاه و نمایندگی برند‌های خارجی بسیار سخت و پر هزینه است؛ او می‌گوید: برند‌های معتبر دنیا، استاندارد‌ها و معیار‌های زیاد و سختی برای واگذاری نمایندگی دارند؛ علاوه بر توان مالی، باید استراکچر و هویت فروشگاهی‌شان در تمام دنیا حفظ شود. مثلا در برخی موارد باید حتماً دیزاین، نقشه و دکور فروشگاه از خارج کشور وارد شود؛ این هزینه‌ها به قدری است که شاید هر متر دکور برای فروشگاه نمایندگی یک برند متوسط، بیش از ۵۰۰ تا ۶۰۰ دلار هزینه داشته باشد؛ خب ببینید در چنین شرایطی که شما این هزینه را برای برپا کردن یک نمایندگی کرده‌اید بسته شدن فروشگاه چه هزینه و ضرری برای شرکت دارد.

چند نفر پول خرید یک لباس ۱۰ میلیون تومانی را دارند؟ /فروش ۵۰ درصد شد، ۲۵۰۰ پرسنل شرکت نصف شدند

اشرف‌آبادی معتقد است افزایش قیمت دلار باعث افزایش قیمت برخی محصولات برند‌های خارجی تا ۴۰۰ درصد شده و همین موضوع، قدرت خرید مردم از برند‌ها را کاهش داده است. او می‌گوید: شما نگاه کنید، با این قیمت دلار، وقتی قیمت یک قلم پوشاک، ۱۰ میلیون تومان می‌شود، مگر چند نفر قدرت خرید آن را دارند؟ تنها درصد کمی از قشر بالای جامعه قادر به پرداخت چنین مبالغی هستند که عمدتاً هم چنین افرادی، نیازهایشان را در سفر‌های خارجی‌شان تامین می‌کنند؛ خب طبیعی است که با این قیمت‌ها و کاهش قدرت خرید مردم، نمایندگی‌ها هم توان تامین هزینه‌های خود را ندارند. البته در این بین هستند افرادی که در همین شرایط هم به واسطه مشتریان ثابتی که قادرند این هزینه‌ها را پرداخت کنند، هنوز مشغول فعالیتند، ولی این افراد آنقدر نیستند که قاعده کلی را نقض کند.

او با اشاره به متمرکز بودن فعالیت این شرکت در نقاط مختلف شهر و برای اقشار متفاوت می‌گوید: وقتی ما یکی از برند‌های ترکی را وارد کشور کردیم، شعارمان این بود که می‌خواهیم پوشاکی را عرضه کنیم که همه اقشار جامعه با هر درآمدی بتوانند آن را تهیه کنند؛ خب با همین هدف هم بود که فروشگاه‌هایی را در نقاط مختلف شهر از جمله جنوب تهران راه‌اندازی کردیم، ولی امروز این فضا عوض شده است.

کارشناس کاسپین مد درخصوص همکاری کمپانی با ۲۵۰۰ پرسنل آن می‌گوید: زمانی شاید ما از یک وزارتخانه بزرگتر بودیم و پرسنل شرکت، وضعیت شغلی خوبی داشتند، ولی امروز چنین شرایطی وجود ندارد؛ خب طبیعی است وقتی فروش کمتر شده، شرکت علی‌رغم خواست و میلش، مجبور می‌شود، تعداد فروشندگان و پرسنلش را کاهش دهد. من در حال حاضر آمار دقیقی ندارم، ولی حدوداً پرسنل ما به نصف گذشته رسیده و فروشمان هم تا ۵۰ درصد کاهش داشته است.

تولید داخل تنها راه زنده‌ماندن است؟ بر روی پوشاک «ساخت ایران» تمرکز کرده‌ایم

اشرف‌آبادی با بیان اینکه مسئولان شرکت بر ادامه‌دار بودن فعالیت در این مسیر تاکید دارند، تمرکز بر تولید محصولات و پوشاک در داخل کشور را راه رسیدن به این هدف می‌داند و می‌گوید: ما در حال حاضر روی تولیدات داخلی متمرکز شده‌ایم و اگر شما همین الان به فروشگاه‌های برخی برند‌های ما سری بزنید خواهید دید که در بخشی از فضای فروشگاهی ما، محصولاتی قرار گرفته که بر روی آن زده شده «ساخت ایران». البته این مساله از زمانی آغاز شد که عنوان کردند هر شرکت واردکننده باید پیشرفت تولید داشته باشد.

البته او تاکید دارد: متاسفانه شرایط امروز برای تولید محصولات تحت لیسانس شرکت‌های اصلی هم مناسب نیست چراکه طبیعتاً ما نیازمند یک سری ماشین‌آلات، پارچه و لوازم دیگری است که ممکن است با توجه به عدم وجودشان در داخل کشور، مجبور به وارد کردنشان شویم، ولی دوباره، چون یک سر این ماجرا به موضوع ارز برمی‌گردد، با مشکل قیمت بالا مواجه می‌شویم و همین امر باعث می‌شود در برخی موارد، تولید محصولات در داخل، گرانتر از مشابه وارداتی آن شود. مثلا همین الان در همین فروشگاه‌هایی که تولیدات داخلی ما عرضه می‌شود، برخی محصولات گرانتر از آیتم‌هایی است که در کشور اصلی تولید شده و به کشورمان وارد شده‌اند. علی‌رغم همه قول‌هایی که داده شده، ولی حمایتی از تولیدات داخل نمی‌شود، اما با این وجود ما برنامه‌ریزی دقیقی برای توسعه تولیدات محصولات در داخل با بهره‌مندی از پتانسیل‌های داخلی همچون طراحان داخل کشور انجام داده‌ایم تا چندان نیازمند واردات نباشیم.

به گفته او، مسولان شرکت معتقدند «تولید پوشاک در داخل، تنها راه زنده ماندن در این شرایط است»؛ او می‌گوید: پس از بالا رفتن قیمت دلار، این شرکت بر روی تولید پوشاک در داخل متمرکز شده چراکه معتقدیم با تولید پوشاک در داخل، هم فرصت اشتغال پرسنل محفوظ می‌ماند و هم خریدار‌ها توان و قدرت خرید محصولات با کیفیت را خواهند داشت، ولی همین مسیر هم سختی‌ها و مشکلات خود را دارد.

 

منبع:خبرگزاری تسنیم

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان