نمایش پتانسیل‌های صادراتی ایران در اکسپو 2018

نمایش پتانسیل‌های صادراتی ایران در اکسپو 2018
نمایش پتانسیل‌های صادراتی ایران در اکسپو 2018

نمایش پتانسیل‌های صادراتی ایران در اکسپو 2018

رییس ستاد برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۱۸، از اعلام آمادگی شرکت‌های متعدد دانش بنیان حوزه فناوری اطلاعات، فناوری ارتباطات و مخابرات برای حضور در این نمایشگاه خبر داد.
مجید تکبیری در نشست خبری نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۱۸، که با حضور محمدرضا مودودی معاون توسعه صادرات سازمان توسعه تجارت ایران، و قادری رییس شرکت نمایشگاهی شهر آفتاب و قاسمی فرزاد از مدیران کل استانداری تهران برگزار شد، گفت: برای حضور مقتدر بخش خصوصی در صحنه های بین المللی و معرفی توانمندی های فعالان حوزه ICT در این نمایشگاه تمام تدابیر برای هرچه باشکوه‌تر نشان دادن این رویداد فراهم شده است.

 

به گزارش پایگاه خبری تجارت طلایی،تکبیری ادامه داد: پیش تر فراخوانی برای دعوت از شرکت‌های دانش‌بنیان علاقمند به حضور در این نمایشگاه ارسال شد و شرکت های متعددی در حوزه های فناوری اطلاعات، ارتباطات و مخابرات برای حضور در نمایشگاه اعلام آمادگی کردند. هدف از حضور در این نمایشگاه برای این شرکت‌ها، علاوه بر برقراری ارتباط با فعالان صنعت فاوای جهان، بازارسازی برای محصولات دانش بنیان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات است.

تکبیری با بیان اینکه برای بازارسازی محصولات دانش بنیان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات به ویژه در منطقه، دارای پتانسیل و مزیت صادراتی هستیم، گفت: با کشورهای منطقه و کشورهای اسلامی و قاره آفریقا روابط خوبی در حوزه صادرات برقرار است و براین اساس، تعاملات با کشورهای منطقه به ویژه کشورهای ثبت نام شده در اولویت قرار گرفته است.

برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۱۸ در دستور کار سازمان توسعه تجارت
همچنین محمدرضا مودودی؛ معاون توسعه صادرات سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه برنامه‌ریزی برای برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۱۸ در دستور کار سازمان توسعه تجارت قرار گرفته است، گفت:‌ حمایت از صنعت نمایشگاهی و ایران اکسپو ۲۰۱۸ راهبرد اصلی سازمان توسعه تجارت است.

معاون توسعه صادرات سازمان توسعه تجارت ایران اظهار داشت: بخش خصوصی بازیگر اصلی تجارت خارجی است و باید در کنار کسب مهارت‌های فنی و افزودن دانش و حقوق بین‌الملل، مهارت‌های لازم را در زمینه بازاریابی و مذاکره کسب کند و از نگاه سنتی و نیز فروش حجره‌ای فاصله‌ بگیرد.

مودودی در ادامه یادآور شد: باید به سمت بازارهای مدرن حرکت کنیم و با بازاریابی، ایجاد شبکه توزیع و آشنایی با حقوق بین‌الملل در جهت پیشرفت تجارت خارجی گام برداریم، اکنون ضعف‌های عدیده‌ای در این بخش داریم.

وی افزود: بهتر است که در زمینه تجارت آموزش ‌محور گام برداریم و سازمان توسعه تجارت نیز رویکرد خود را به سمت بین‌المللی‌کردن شرکت‌ها وآموزش‌های لازم در امر تجارت سوق دهد و جهت‌گیری سازمان باید به سمت تقویت شرکت‌های بین‌المللی و تقویت شرکت‌های رقابت‌پذیر تغییر پیدا کند.

این مقام مسئول در سازمان توسعه تجارت اضافه کرد: اگر بتوانیم در این بخش با برنامه‌ریزی عمل کنیم با نگاهی تخصصی به بخش تجارت می‌توانیم تحول عمده‌ای ایجاد کنیم و از رقابت‌های منفی مخربی که توسط برخی افراد که تنها نام تاجر را یدک می‌کشند و بازار تجار اصلی را نیز مخدوش می‌کنند، جلوگیری کنیم، چرا که این افراد بازار کسب‌وکار را مخدوش و آشفته می‌کنند و در برهه‌های زمانی مختلف از آب‌ گل‌آلود ماهی می‌گیرند. مسئله اشاره شده باعث خواهد شد تا تبعات منفی این اتفاق‌ها در بلندمدت به نظام اقتصادی لطمه بزند.

وی افزود: از دیگر امتیازهایی که ما داریم، صنایع تبدیلی است که همچنان در این بخش به طور کامل از پتانسیل‌های موجود بهره‌برداری نکرده‌ایم. به این مسائل می‌توانید موقعیت ژئوپولتیک و جغرافیایی ایران را نیز اضافه کنید چرا که کشور ما به لحاظ ترانزیتی، منطقه کانونی و نقطه استراتژیکی وضع بی‌نظیری دارد که می‌توانیم استفاده فوق‌العاده‌ای در مباحث تجاری از آن ببریم.

مودودی اضافه کرد: در مورد نقاط ضعف تجارت خارجی خود نیز باید اشاره کنم که همچنان به مقوله تجارت به عنوان یک مسئله تخصصی نگاه نکرده‌ایم و همچنان با نگاه سنتی تجارت خود را پیش می‌بریم. ما همچنان در این بخش با نگاه سنتی حرکت می‌کنیم؛ هرچند که پیشینه قابل اشاره‌ای را از تجارت در کارنامه داریم اما باید بپذیریم که بازار مدرن امروز امکانات و وضع مدرن خود را می‌طلبد ونمی‌توانیم با سبک و سیاق قدیمی نیازهای خود را پاسخگو باشیم.

معاون توسعه صادرات سازمان توسعه تجارت ایران عنوان کرد:‌ ایران برای هیچ کشوری محدودیتی در تجارت قائل نیست و اگر قوانین سخت‌گیرانه‌ای را در مورد برخی از کشورها وضع می‌کند فقط به علت احترام به قوانین داخلی کشورهای همسایه و عدم مداخله‌گری یا تشدید تنش‌ها در منطقه است.

وی افزود: درهای تجارت ایران به روی همه کشورها باز است و ما از توسعه روابط با کشورهای جهان به ویژه همسایگان استقبال می‌کنیم و از همه کشورها می‌خواهیم ایران را شریک تجاری باثبات خود بدانند. وی با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه ها از ابزارهای مهم توسعه صادرات است،‌ اظهار کرد:‌ این موضوع به عنوان یکی از وظایف ذاتی سازمان توسعه تجارت تعریف شده است.

معاون توسعه صادرات سازمان توسعه تجارت ایران گفت: سازمان توسعه تجارت برای تولیدکنندگان داخلی و معرفی توانمندی‌های آنان و همکاری‌های بین‌المللی تمام تلاش خود را در جهت توسعه صنعت نمایشگاهی به کار می‌گیرد و در سال جاری نیز با وجود تمام تلاش‌های ارزی و فشارهای بین‌المللی و اقتصادی نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران را برگزار خواهیم کرد.

چالش برندینگ مارکتینگ برای صادر کنندگان
قادری مدیر عامل شرکت نمایشگاهی شهر آفتاب نیز در این نشست با اشاره به چالش برندینگ مارکتینگ برای صادر کنندگان گفت:یکی از مشکلات اساسی و غالب در اقتصاد ایران، سرمایه‌گذاری، به ویژه در بخش خصوصی است. باید شرایط مساعد برای سرمایه‌گذاری در زمینه صادرات نیز فراهم شود. بدون افزایش سرمایه‌گذاری و استفاده بهینه از منابع تولید، نمی‌توان امیدی به افزایش صادرات غیرنفتی در بلندمدت داشت؛ بنابراین برای رسیدن به این هدف باید ابتدا موانع سرمایه‌گذاری را از بین برد.

قاسمی فرزاد نیز با اشاره به سازو کار اقتصاد مقاومتی در کشور گفت: مشکلات ساختاری مربوط به صادرات غیرنفتی را می‌توان موانع اداری، خدماتی و امور گمرکی، کمبود راه‌ها و اسکله‌های مناسب، مشکلات حمل ونقل و ترخیص کالا، بی‌ثباتی قوانین و مقررات تجاری و ضعف اطلاع‌رسانی دانست که حل این موانع برخی در کوتاه‌مدت و تعدادی نیز در بلندمدت امکان‌پذیر است که می‌تواند باعث شکوفایی صادرات غیرنفتی از جمله صادرات فناوری‌های پیشرفته و خدمات فنی و مهندسی شود.

وی افزود: از میان موانع اقتصادی، به‌طور خاص می‌توان از ثبات نرخ ارز و سرکوب ارزی و موانع سرمایه‌گذاری نام برد. از آنجا که تولیدات داخلی فناوری‌های پیشرفته نیازمند واردات مواد و تجهیزات مربوطه است، نوسانات نرخ ارز مانعی برای تولیدات داخلی و در نتیجه صادرات این فناوری‌ها به حساب می آید و جو مساعد و آرام مورد نیاز برای تجارت خارجی را مختل می‌کند.

در این این جلسه طرفین شرکت کننده در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۱۸ ، ابراز امیدواری کردند که برگزاری این چنین رویدادهایی باعث رشد و بالندگی هرچه بیشتر اقتصاد ایران به خصوص در حوزه صادرات می‌شود. شایان ذکر است نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۱۸ طی روزهای ۲۲ تا ۲۵ آذر در محل نمایشگاه های شهر آفتاب برگزار می‌شود.

 

منبع:ایبنا

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان