میکامال مکانی برای شکوفایی اقتصاد و اشتغال در جوار خلیج فارس

میکامال مکانی برای شکوفایی اقتصاد و اشتغال در جوار خلیج فارس
میکامال مکانی برای شکوفایی اقتصاد و اشتغال در جوار خلیج فارس

میکامال کیش مجموعه‌ای کم‌نظیر ازلحاظ تفریحی و تجاری در تراز جهانی است که با بهره‌برداری کامل آن گام بزرگی در جهت توسعه اقتصادی کیش برداشته خواهد شد.

نادر کشتکار، مدیرعامل میکامال با تاکید بر اینکه این مرکزخرید و تفریحی علاوه‌بر توجه ویژه به پیاده‌سازی مدل‌های جهانی خرید و لحاظ کردن استانداردهای موجود در موضوع چینش برندها درباره تفریح مردم نیز فعالانه عمل کرده است، گفت: امروز میکامال لحظات نابی را برای کیشوندان و گردشگران جزیره زیبای کیش رقم می‌زند. می‌توانم با افتخار بگویم میکامال امروز به یکی از مقاصد اصلی گردشگریِ جزیره و کشور تبدیل شده است.

میکامال کیش در راستای فعالیت‌ها و برگزاری ایونت‌های فرهنگی و تفریحی و با برگزاری مسابقات KISHGAMES  و همکاری با فدراسیون‌های ورزشی موفق به کسب عنوان رتبه دوم حوزه‌ مارکتینگ و کمپین‌های فروش در بیست‌و‌نهمین کنگره سالانه انجمن مراکز خرید خاورمیانه و شمال آفریقا شد. در این راستا با مدیرعامل این مجموعه گفت‌وگویی ترتیب داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

 

 

میکامال در چه زمانی به‌صورت کامل افتتاح خواهد شد و بفرمایید چند واحد تجاری، اداری و خدماتی در آن فعالیت خواهند داشت؟ 

درحال‌حاضر درصد بالایی از تجاری‌ها و بخش قابل‌توجهی از تفریحی‌ها (تله‌کابین، تونل باد، بولینگ، سینما) به بهره‌برداری رسیده، آنچه جدولِ زمان‌بندی نشان می‌دهد روندِ تکمیل تا پایان سال به عددی بالای 80درصد خواهد رسید. امروز میکامال به مقصد خاص گردشگری در جزیره کیش و کشور تبدیل شده است، بدون تبلیغات گسترده همین حالا تعداد زیادی از گردشگران سفر به کیش را برای گردش در میکامال انتخاب می‌کنند. براساس پیش‌بینی‌ها به نظر می‌رسد تابستان آینده فصل مناسبی برای افتتاح کامل میکامال با بیش از 600واحد تجاری و 10مرکز تفریحی متنوع و ویژه باشد.

درحال‌حاضر چند درصد فضای میکامال افتتاح شده و در دسترس عموم قرار گرفته است؟

چیزی بالغ بر 60 درصد واحدهای تجاری- تفریحی در حال فعالیت هستند. شما در میکامال شاهد تجمعی از بهترین برندهای مشهور دنیا هستید که باتوجه‌به شرایط موجود کشور در دیگر شهرها کمتر مشاهده می‌شود. در بخش تفریحی هم علاوه‌بر تله‌کابین ساحلی میکامال که از سال گذشته خدمات‌رسانی می‌کند، تونل باد، سینما، بولینگ و خانه کودک فعال شده‌اند و به‌زودی نیز پاتیناژ، اسپا، شهربازی و آکواریوم در مدار فعالیت قرار می‌گیرند.

نام «میکامال» در میان سه مرکزخرید برتر ایرانی، کاندیدای دریافت جایزه برترین مرکزخرید در بخش مارکتینگ و کارزار‌های فروش شده بود و خوشبختانه جایزه رتبه دوم بیست‌ونهمین کنگره سالانه انجمن مراکزخرید خاورمیانه و شمال آفریقا را کسب کرد. این موفقیت چگونه  به دست آمده است؟

از ابتدای راه‌اندازی بر این باور بودیم که میکامال باید با حضور گردشگران و تبدیل شدن به مقصد سفر راه موفقیت را پیش ببرد. بر همین اساس با برگزاری ایونت‌های کمتر تجربه‌شده و متفاوت در شرایطِ رکودِ گردشگر، به مقصد اصلی گردش و تفریح تبدیل شدیم، واقعا حضور مردم در ایونت‌ها و واحدهای تجاری و تفریحی در فصلی از سال که کیش دچار رکود بود، غافلگیرکننده و موفقیت بزرگی در گام اول راه‌اندازی میکامال بود.

 

 

از تصمیمتان برای برگزاری مسابقات «Kish Games» برایمان بگویید. هدف شما از برگزاری این مسابقات چه بود؟

از همان ابتدای برگزاری مسابقات ساحلی کیش‌گیمز در محل یک مرکز تجاری با مخالفت‌های بسیاری مواجه بودیم اما ما از نتیجه کار مطمئن بودیم و هدف‌مان جلب رضایت گردشگران و کسب افتخار برای کیش بود. با همین تعریف، کیش‌گیمز را با رعایت استانداردهای لازم با همکاری هفت فدراسیون ملی و حضور 1200ورزشکار در رشته‌های مختلف برگزار کردیم که نتایج مطلوبی داشت. در کیش‌گیمز بسیاری از مسابقات برای اولین‌بار در سطح ملی برگزار شد. با تعبیه زمین پرتابل تنیس و فوتبال ساحلی در میکامال استانداردترین مسابقات را برگزار کردیم که حاصل آن رضایت، شادی و خوشحالی مردم به‌خصوص جوانان بود.

از دیدگاه شما، پیش‌نیازهای آموزشی، مطالعاتی یا عملیاتی یک فرد برای فعالیت در این صنعت و نهایتا کسب مسئولیت مدیریت کل یک مرکزخرید چیست؟ و مدیران مراکزخرید در حین فعالیت به چه نوع آموزش‌ها و مهارت‌هایی برای افزایش دانش و بهره‌وری خود نیاز دارند؟

مدیریت یک مرکزخرید در واقع به توانمندی‌هایی احتیاج دارد که مطالعات در حوزه‌های مختلف را می‌طلبد. به عبارت بهتر، من نمی‌توانم بگویم که مدیر یک مرکز در چه رشته‌ای تحصیل کرده باشد، در واقع مدیر یک مرکزخرید در حوزه‌های مختلف فنی، مهندسی، بهره‌برداری، مارکتینگ، برندینگ و روابط عمومی باید دانش لازم را داشته باشد. لازمه رسیدن به این دانش، به‌روز کردن اطلاعات و آگاهی‌های یک مدیر است. به نظر من، مدیریت یک مرکزخرید یک توانمندی بین‌دانشی است، به این معنی که نه‌تنها باید ازلحاظ تجربی توانمند باشید، بلکه باید به‌صورت مستمر خود را با دانش روز دنیا و مواردی که موردنیاز یک مرکزخرید هست به‌روز کنید.

 

 

در سال‌های فعالیت خود با چه چالش‌هایی روبه‌رو بودید؟

بخشی از چالش‌ها را پیشتر بیان کردم. در واقع ساخت و راه‌اندازی یک مرکزخرید با ابعاد میکامال در ایران نه‌تنها شما را با چالش‌های متداول یک فعالیت اقتصادی این‌چنینی روبه‌رو می‌کند، بلکه شما را در برابر چالش‌هایی قرار می‌دهد که احتمالا افراد مشابه در کشورهای دیگر درک و تصوری از آنها ندارند. به‌عنوان مثال، ما اواسط ساخت با موضوع تحریم‌ها مواجه شدیم، درنتیجه واردات قطعات، مصالح و تجهیزات موردنیاز برای استفاده در میکامال با مشکلات متعدد مواجه شد که برطرف کردن آنها بسیار سخت بود و البته به لطف خداوند و تلاش همکاران با روش‌های مختلف توانستیم تجهیزات مدرن و به‌روز را در قسمت‌های مختلف میکامال استفاده کنیم. مهم‌ترین چالش برای ما همین موضوع تحریم‌ها بود که همچنان هم باقی است. ما برای حضور بسیاری از برندهای تراز اول دنیا در میکامال برنامه‌ریزی کرده بودیم که به‌دلیل وجود تحریم‌ها این امر محقق نشد و ما مجبور شدیم با کار فشرده تیمی و مذاکرات قوی با طرف‌های اروپایی برندهایی هم‌تراز را جایگزین کنیم که البته همین‌ها هم برندهایی خاص در تراز جهانی هستند. ما توانستیم با یک برنامه‌ریزی جدید و با استفاده از تیم‌های بین‌المللی تا حد زیادی بر این مشکلات فائق شویم اما معلوم نیست در همه فعالیت‌های اقتصادی مشابه این اتفاق بیفتد. مشکلات جاری کشور را هم که شما بهتر از من می‌دانید. خنثی کردنِ کارشکنی‌های دولتی‌ها در صدور مجوزها و اعمال نظرهای سلیقه‌ای و سنگ‌اندازی‌های فراوان هم انرژی زیادی می‌گیرد.  

 

تگها : خرده فروشی , کسب و کار , ماهنامه تجارت طلایی , مرکزخرید , میکامال کیش , برندینگ , مدیریت , مارکتینگ , میکامال , کیش گیمز , مسابقات ساحلی , کنگره سالانه انجمن مراکزخرید خاورمیانه و شمال آفریقا

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان