مهرادمال نقطه اتصال خرید و تفریح به فرهنگ و هنر

مهرادمال نقطه اتصال خرید و تفریح به فرهنگ و هنر
مهرادمال نقطه اتصال خرید و تفریح به فرهنگ و هنر

«مهرادمال» که در اواخر روزهای همه‌گیری کرونا افتتاح شد، با ارائه بهترین راهکارها و ایجاد فضایی چندجانبه و جامع در دل سازه خودش، خیلی سریع جایگاه خود را میان مخاطبانش به دست آورد. برگزاری رویدادهای‌ متنوع یکی از دلایل رونق «مهرادمال» است و در نهایت این موضوع موجب شد این مرکز خرید امسال یکی از کاندیداهای نهایی مراسم 

RETAIL CONGRESS MENA  شود و جایزه‌ کسب کرد. به بهانه انتخاب «مهرادمال» به عنوان دارنده رتبه دوم حوزه‌ مارکتینگ و کمپین‌های فروش در بیست و نهمین کنگره سالانه انجمن مراکز خرید

خاورمیانه و شمال آفریقا، مصاحبه‌ای با مدیرعامل این مجموعه افتخارآفرین ترتیب داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

 

 

در ابتدا خودتان را معرفی کنید و از تحصیلات و سوابق شغلیتان برایمان بگویید.

مجتبی کاظمی هستم، متولد تیرماه ۱۳۵۵، در رشته لیسانس عمران با گرایش راه و ساختمان تحصیل کردم و سال‌ها مشغول ساخت‌وساز ساختمان‌های مسکونی و شهرک‌های ویلایی در تهران و کرج بوده‌ام. درحال‌حاضر ضمن مالکیت، مدیریت مرکزخرید مهرادمال را برعهده دارم و ساخت یک پروژه بزرگ را هم که ترکیبی از واحد‌های تجاری، مسکونی و تا حدی فرهنگی است به‌تازگی شروع کرده‌ام.

مهرادمال در چه سالی افتتاح شد و بفرمایید چند واحد تجاری، اداری و خدماتی در آن فعالیت دارند؟

مهرادمال در روز شانزدهم دی‌ماه ۱۳۹۹ و در اوج روزهای کرونایی افتتاح شد. زیربنای کل ساختمان 60هزار مترمربع است که فاز اول ساختمان در ۱۷طبقه از همکف و ۶طبقه زیر همکف شامل 130واحد تجاری و 40واحد اداری، سرای فرهنگ و هنر، شهربازی و هایپرمارکت و ... است. این مجموعه هر روز درحال کامل‌تر شدن است. در فاز دوم، حدود ۱۰۰واحد تجاری دیگر و سالن‌های تئاتر، باشگاه‌های ورزشی، استخر و سالن بولینگ و فضاهای خدماتی و ورزشی متعددی به مجموعه اضافه خواهد شد.

نام «مهرادمال» در میان سه مرکزخرید برتر ایرانی، کاندیدای دریافت جایزه برترین مرکزخرید در بخش مارکتینگ و کمپین‌های فروش شده بود و خوشبختانه جایزه رتبه دوم بیست‌ونهمین کنگره سالانه انجمن مراکزخرید خاورمیانه و شمال آفریقا را کسب کرد. این موفقیت چگونه  به دست آمده است؟

اولین نکته درک عمیق از نیازهای شهر، شهروندان و شناخت دقیق از بازار کرج است و دومین نکته داشتن ارتباط مستمر با مشتریان برای افزایش شناخت و ارتباط موثر است، روزانه تلاش بسیاری می‌شود در ارائه محصولات باکیفیت و خدمات عالی به مشتریان که اعتماد آنها را افزایش می‌دهد. ایجاد تجربه خرید خوب و ارتقای مستمر در این زمینه و فعالیت بسیار زیاد در شبکه‌های اجتماعی هم از جمله دلایل دیگر این موضوع است.

از ابتدای افتتاح مهرادمال شاهد برگزاری ایونت‌های بسیاری در این مرکزخرید بودیم. با چه رویکردی تصمیم به برگزاری این ایونت‌ها گرفتید؟

مهرادمال تنها برج تجاری و اداری است که یک طبقه از آن، آن هم به مساحت ۲۵۰۰مترمربع، به موضوع فرهنگ و هنر اختصاص داده شده که شامل آمفی‌تئاتر است که به‌طور روزانه برنامه‌هایی از قبیل موسیقی، کتابخوانی و... در آن برگزار می‌شود. همچنین گالری که در آن انواع نمایشگاه‌های هنرهای تجسمی در آن برگزار می‌شود و همه اینها با هدف ارتقای فرهنگ استان البرز و حمایت از هنرمندان البرزی است که سال‌های سال برای فقدان فضایی برای هنرنمایی و نمایش آثار خود به تهران مراجعه می‌کردند.

به نظر شما درحال‌حاضر روند رشد و توسعه مراکزخرید در ایران با چه موانعی رو‌به‌رو است و نیمه دوم سال 1402 را برای مراکزخرید چطور پیش‌بینی می‌کنید؟

باتوجه‌به شرایط فعلی و موانعی که مراکزخرید در ایران با آنها روبه‌رو هستند، پیش‌بینی می‌کنم که روند رشد و توسعه مراکزخرید در نیمه دوم سال با چالش‌های مواجه خواهد شد. برخی از موانعی که می‌تواند تاثیرگذار باشند عبارت‌اند از:

 تحریم‌ها و محدودیت‌های اقتصادی

 نوسانات احتمالی نرخ ارز

 تامین مواد اولیه برای تامین‌کنندگان برندهای داخلی

که باتوجه‌به این موانع امکان مواجهه با چالش‌های احتمالی در نیمه دوم سال خواهد بود.

از نظر شما آیا برندهای ایرانی توانسه‌اند در مراکزخرید موفق عمل کنند و پاسخگوی نیاز مشتریان باشند؟ برای موفقیت بیشتر برندهای ایرانی چه توصیه‌ای دارید؟

بله، بسیاری از برند‌های ایرانی که پذیرفته‌اند مخاطب آنها به‌دنبال کالای باکیفیت و دریافت خدمات درجه‌یک است توانسته‌اند جامعه هدف خود را بیابند و پاسخگوی نیازهای آنها باشند و موفق عمل کنند. به‌عنوان یک مخاطب معتقد هستم ارتقای پیوسته کیفیت کالا و خدماتی که موضوع فعالیت هر برند است، همیشه آن برند را در اوج نگه می‌دارد و به‌عنوان یک عضو در صنعت مرکزخرید معتقدم نداشتن غرور کاذب و تلاش برای حرفه‌ای‌تر شدن همیشه ما را در مسیر موفقیت قرار می‌دهد.

 

 

از دیدگاه شما پیش‌نیازهای آموزشی، مطالعاتی یا عملیاتی یک فرد برای فعالیت در این صنعت و نهایتا کسب مسئولیت مدیریت کل یک مرکزخرید چیست؟ و مدیران مراکزخرید در حین فعالیت به چه نوع آموزش‌ها و مهارت‌هایی برای افزایش دانش و بهره‌وری خود نیاز دارند؟

برای فعالیت در صنعت مدیریت مراکزخرید و در نهایت کسب مسئولیت مدیریت کل یک مرکزخرید، فرد باید پیش‌نیازهای آموزشی، مطالعاتی و عملیاتی زیر را داشته باشد:

1. آموزش و تحصیلات: فرد باید دارای مدرک تحصیلی مرتبط با مدیریت، مدیریت تجارت، مدیریت مراکزخرید یا رشته‌های مرتبط بازاریابی، مدیریت فروش و مدیریت عمومی باشد. این آموزش و تحصیلات به فرد کمک می‌کند تا مفاهیم و اصول مدیریتی را درک کند و بتواند به‌طور کارآمد در مرکزخرید عمل کند.

2. تجربه کاری: فرد باید تجربه کاری قبلی در زمینه مدیریت مراکزخرید یا صنعت مشابه داشته باشد. این تجربه کاری به فرد کمک می‌کند تا مهارت‌ها و توانایی‌های مدیریتی خود را تقویت کند و با چالش‌های مربوط به این صنعت آشنا شود.

3. دانش صنعت: فرد باید دانش کافی در زمینه مراکزخرید و صنعت مربوطه داشته باشد. این شامل آشنایی با روندها و تغییرات در بازار، روش‌های بازاریابی و فروش، مدیریت مالی و مدیریت عملیاتی مراکزخرید است.

4. مهارت‌های مدیریتی: فرد باید مهارت‌های مدیریتی قوی داشته باشد، ازجمله مهارت‌های مربوط به برنامه‌ریزی، سازماندهی، هماهنگی، رهبری و ارتباطات. این مهارت‌ها به فرد کمک می‌کنند که بتواند به‌طور کارآمد مرکزخرید را مدیریت کند و با تیم کاری و مشتریان ارتباط برقرار کند.

5. توانایی تحلیل و تصمیم‌گیری: فرد باید توانایی تحلیل و تصمیم‌گیری قوی داشته باشد. این شامل توانایی تحلیل داده ها، تشخیص مشکلات و موارد اضطراری، ارزیابی گزینه‌ها و اتخاذ تصمیم‌های استراتژیک است.

6. قدرت همکاری و هماهنگی: فرد باید توانایی همکاری و هماهنگی با تیم کاری و سایر افراد در صنعت را داشته باشد. این شامل توانایی همکاری در تیم، ایجاد روابط مثبت با همکاران و مدیران و هماهنگی برای دستیابی به اهداف مشترک است.

7. قدرت ارتباطات: فرد باید توانایی بالایی در ارتباط با مشتریان، تامین‌کنندگان، همکاران و مدیران داشته باشد. این شامل توانایی گوش دادن فعال، ارتباطات کتبی و شفاهی قوی و توانایی انتقال ایده‌ها و دستورالعمل‌ها به دیگران است.

8. انگیزه و پشتکار: فرد باید انگیزه و پشتکار بالایی داشته باشد تا بتواند با چالش‌ها و فشارهای مربوط به مدیریت مرکزخرید مقابله کند و به دستیابی به اهداف مشتریان و سازمان کمک کند.

9. آگاهی از مسائل قانونی و اخلاقی: فرد باید آگاهی کافی در زمینه مسائل قانونی و اخلاقی مرتبط با مدیریت مراکزخرید داشته باشد. این شامل آگاهی از قوانین مربوط به حقوق کارکنان، حقوق مشتریان، حقوق مالکان و مسائل اخلاقی در تصمیم‌گیری و رفتار مدیریتی است.

باتوجه‌به این پیش‌نیازها، فرد می‌تواند به‌عنوان مدیر‌کل یک مرکزخرید فعالیت کند و مسئولیت‌های مدیریتی را برعهده بگیرد. این شامل برنامه‌ریزی و سازماندهی عملیات روزانه مرکزخرید، مدیریت تیم کاری، برنامه‌ریزی و اجرای استراتژی‌های بازاریابی و فروش، مدیریت مالی و مدیریت روابط با مشتریان و تامین‌کنندگان است.

 

 

در سال‌های فعالیت خود با چه چالش‌هایی روبه‌رو بودید؟

همانطور که پیش‌تر هم گفتم مهرادمال در اوج روزهای همه‌گیری ویروس کرونا افتتاح شد و مهم‌ترین چالش مهرادمال از ابتدا تا‌به‌حال ویروس کرونا و تعطیلی‌های پی‌درپی در آن سال‌های ابتدایی بود. پس از آن و مهم‌تر از آن عدم پشتیبانی و حمایت هیچ سازمان و ارگانی از مراکزخرید است. در صورت وقوع هر اتفاقی، چه اقتصادی، چه اجتماعی و چه سیاسی اولین آسیب متوجه مراکزخرید است و مهرادمال بارها در طول حدود این سه سال دچار این قبیل بحران‌ها شده است.

تگها : مراکز خرید , خرده فروشی , کسب و کار , ماهنامه تجارت طلایی , تجاری , توسعه , مهرادمال کرج , برندهای ایرانی

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان