مدیرعامل رفاه در مورد حال و آینده فروشگاه های زنجیره ای در عصر کرونا چه گفت ؟

مدیرعامل رفاه در مورد حال و آینده فروشگاه های زنجیره ای در عصر کرونا چه گفت ؟
مدیرعامل رفاه در مورد حال و آینده فروشگاه های زنجیره ای در عصر کرونا چه گفت ؟

 

جناب آقای دکتر رسول محمدی مدیرعامل فروشگاه های زنجیره ای رفاه در اولین قسمت از برنامه ایران ریتیل شو در مورد حال و آینده فروشگاه های زنجیره ای در عصر کرونا گفت:  تغییرات صنعت خرده‌فروشی پس از ورود کرونا، موضوعی است که همچنان مورد بحث است و گفت‌وگو درباره آن می‌تواند باعث انتقال دانش، تجربه و درنهایت، پیشرفت در این صنعت شود. در اولین قسمت از برنامه اقتصادی «ایران ریتیل شو» دکتر رسول محمدی، مدیرعامل شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه، به‌عنوان مدیرعامل یکی از موفق‌ترین شرکت‌ها در دوران کرونا، درباره وضعیت امروز و فردای صنعت خرده‌فروشی به گفت‌وگو با مهندس شاهرخ کشاورز، نماینده انجمن مراکز خرید خاورمیانه و شمال آفریقا در ایران پرداخت.

می‌دانیم که کرونا تمامی قواعد و قوانین خرده‌فروش‌های بزرگ دنیا را برهم ‌زده ‌است. دکتر رسول محمدی درباره چگونگی کنترل این وضعیت از ابتدای ورود این ویروس و همچنین تمهیداتی که برای اوج دوباره این ویروس در نظر گرفته شده، گفت: «هر ساله ما پیش از عید نوروز، در عید نوروز و ماه مبارک رمضان سه بازه زمانی پرفروش خرید را داریم که در هرکدام از این زمان‌ها نوع نیاز مردم متفاوت است. امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا نوع درخواست مردم تغییر کرد و حجم خرید برای محصولات بهداشتی و شوینده‌ها به طرز فوق‌العاده‌ای افزایش یافت. هرچندکه با توجه به ایام خانه‌تکانی در بهمن‌ماه، آمادگی فروش ویژه محصولات شوینده را داشتیم، به هرحال توانستیم با تدابیر خاص این نیاز مردم را برطرف کنیم. علاوه‌بر این دولتمردان باید توجه داشته باشند که با توجه به شروع دوران اوج دوم این بیماری در فصل پاییز، از هم‌اکنون به فکر تمهیداتی برای تأمین مواد اولیه مورد نیاز مواد شوینده باشند.»

این روزها مدیریت بحران موضوعی است که به‌شدت حائز اهمیت است. افتتاح 20 شعبه جدید نشان از مدیریت بحران قوی تیم فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه دارد. دکتر محمدی در این‌باره می‌گوید: «با توجه به اینکه احتمالا در چندماه آینده نیز با این ویروس همراه باشیم، پس باید برنامه‌های توسعه خود را بدون توقف با همین سرعت ادامه دهیم. زیرساخت‌های دقیق شرکت رفاه به ما این امکان را می‌دهند که با سرعتی بالا و مطمئن، روند توسعه خود را ادامه دهیم؛ تا جایی که در راستای توسعه فیزیکی شعب فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه توانستیم در همین ایام کرونا، هر ماه 15 تا 20 فروشگاه جدید افتتاح کنیم. همچنین در راستای اهداف بلندمدت این توسعه فیزیکی، ان‌شاءالله تا پایان سال جاری 120 فروشگاه جدید و 800 فروشگاه با برند رفاه‌مارکت و وین‌مارکت خواهیم داشت.»

دکتر رسول محمدی در راستای پیشبرد فروش آنلاین محصولات شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه گفت: «امروزه 30درصد فروش محصولات سوپرمارکتی به صورت آنلاین انجام می‌شود؛ اما در کشور ما به دلیل عدم‌وجود شرکتی مناسب برای تحویل کالاهای سفارش‌داده‌شده، این مقدار خیلی کمتر است، چراکه پاشنه آشیل این نوع فروش، سرعت ارسال کالای سفارش‌داده‌شده است و متاسفانه صنعت خرده‌فروشی کشور ما در این موضوع 30سال از سایر کشورها عقب‌تر است. با این حالا با مذاکرات دقیقی که با شرکت‌های خودروسازی انجام داده‌ایم، پیش‌بینی می‌کنیم این مذاکرات در یکی دو ماه آینده به نتیجه مطلوب برسند و درصد فروش آنلاین را به چهار تا پنج‌درصد برسانیم.»

این روزها آموزش، مبحث مهمی است که کمتر به آن پرداخته می‌شود؛ در حالی که در صورت پیشبرد آموزش در این حوزه می‌شود باعث اشتغالزایی در حجم بسیار بالای نیروی انسانی شد. دکتر محمدی دراین‌باره می‌گوید: «متاسفانه وزارت علوم ما این صنعت را به‌عنوان یک رشته دانشگاهی نمی‌شناسد، این در حالی است که ما به‌شدت نیازمند افراد صاحب مهارت در این حوزه هستیم. متاسفانه سرعت توسعه فروشگاه‌های فیزیکی از حوزه منابع انسانی ما بیشتر است و این همکاری دولتمردان را می‌طلبد تا بتوانیم از این نیرو با پیشرفت در صنعت خرده‌فروشی کشور موتور محرکی برای صادرات غیرنفتی کشور عزیزمان به وجود آوریم. همچنین اتفاقات حوزه سیاسی توانایی استفاده از مشاوران خوب دنیا و استخدام نیروی خارجی را از ما می‌گیرد. پس لازم است این دغدغه را با صدای بلند به گوش مسئولان و وزرای مربوطه برسانیم.»

مهندس کشاورز با بیان این موضوع که امروزه با توجه به شیوع ویروس کرونا و افزایش سود فروشگاه‌های زنجیره‌ای، سرمایه‌داران خواستار راه‌اندازی این نوع فروشگاه‌ها هستند، نظر دکتر محمدی را دراین‌باره پرسید. مدیرعامل شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه با تأکید بر مطالعه افراد در این حوزه افزود: «تجارت‌های این‌چنینی نیازمند برنامه‌های 40 تا50 ساله هستند و سرمایه‌گذاران نباید دچار جوزدگی برای سرمایه‌گذاری در این حوزه شوند. کسی که می‌خواهد وارد این حوزه شود باید برای یک دوره 50ساله برنامه‌ریزی کند و اذعان داشته باشد که ممکن است در یک دوره سه تا پنج ساله ابتدایی ورودشان با ضررهای هنگفت مواجه شوند.»

 

 نویسنده: فاطمه صابری قمی

تگها : خرده فروشی , مراکزخرید , ایران ریتیل شو , کسب و کار , ماهنامه تجارت طلایی , ویروس کرونا , مهندس شاهرخ کشاورز , فروشگاه زنجیره ای رفاه , انجمن مراکزخرید خاورمیانه و شمال آفریقا

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان