شرکت های خرده فروشی کالاهای کامپیوتری در آستانه تعطیلی

شرکت های خرده فروشی کالاهای کامپیوتری در آستانه تعطیلی
شرکت های خرده فروشی کالاهای کامپیوتری در آستانه تعطیلی
شرکت های خرده فروشی کالاهای کامپیوتری در آستانه تعطیلی
فروشگاه‌ها و بازارهای فروش کالاهای کامپیوتری و از جمله لپ‌تاپ و تبلت به تدریج در حال تعطیل شدن هستند و فعالان بازار سخت‌افزار می‌گویند بسیاری از شرکت‌های خرده‌فروشی در مرز تعطیلی هستند.
 
رکود باقی مانده از چند ماه گذشته در این بازار بسیاری از شرکت‌های فروش را ناگزیر به تعدیل نیرو کرده و برخی دیگر در حال تعطیلی هستند. رجب‌زاده یکی از فعالان بازار کامپیوتر می‌گوید: «واردات کالا با ارزهایی که پیش از این ثبت سفارش شده و حالا باید با پرداخت ما‌به‌التفاوت انجام شود صرفه اقتصادی ندارد چراکه هیچ خریداری هم در بازار وجود ندارد.» او ادامه می‌دهد: «در حال حاضر همه در این بازار در بلاتکلیفی قرار دارند چراکه هیچ آینده مشخصی وجود ندارد. از این سو انگیزه فروشگاه‌ها در سطح خرده‌فروشی نیز به شدت کاهش یافته و در سطح فروش کلی نیز مدیران شرکت مبادرت به آوردن کالا نمی‌کنند.» به گفته او برآورد بازاریان از افزایش قیمت در این بازار رقمی حدود ۶۰ درصد را نشان می‌دهد که همین نوسان باعث شده در سطح خرده‌فروشی بسیاری از فروشگاه‌ها با هم تجمیع ‌شوند. اتفاقی که در چند سال گذشته شرکت‌های خارجی اقدام به آن می‌کردند حالا اما این مساله گریبانگیر فروشگاه‌های داخلی شده است.
 
رجب‌زاده ادامه می‌دهد: «سابق بر این کالاهای‌ «های‌تک» به‌عنوان کالاهای گران‌قیمت و لوکس محسوب می‌شد و مشتریان آن اغلب از کسانی بودند که پول زیادی در جیب داشتند و افراد متمول و شرکت‌های لوکس مشتری محصولات تکنولوژی بودند اما در مقطع کنونی که کامپیوترهای شخصی و کیس‌دار به لپ‌تاپ و اسمارت فون تبدیل شده‌اند و در تمام جوامع مردم به کالاهای‌ «های‌تک» روی آورده‌اند در کشور در شرایطی که افراد وابسته به درآمد ثابت هستند ترجیح می‌دهند خرید کالاهای آی‌تی را حذف کنند مگر آن دسته از دانشجویانی که اجرای پروژه‌هایشان وابسته به تجهیزات کامپیوتری است. در حوزه خرید نیز مردم به شدت متقاضی اسمارت فون یا تبلت‌های دست دوم هستند و بارها دیده‌ایم که افراد لپ‌تاپ‌های قدیمی‌شان را به بازار آورده‌اند تا آپ گرید کنند و از آنها استفاده کنند. با چنین رکودی مسلما بسیاری از خرید تجهیزات رایانه‌ای محروم می‌شوند.» به گفته او بسیاری از شرکت‌ها دست به تعدیل نیرو زده‌اند و برخی ناگزیر شده‌اند برای نگه داشتن نیروهای خود اقدام به کم کردن حقوق کارمندان کنند.

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان