زارا، کماکان پیشگام عرصه تکنولوژی

زارا، کماکان پیشگام عرصه تکنولوژی
زارا، کماکان پیشگام عرصه تکنولوژی

زارا، کماکان پیشگام عرصه تکنولوژی

در شرایطی که این روزها درباره تکنولوژی برندها نکات زیادی گفته می‌شود، به نظر می‌رسد با توجه به اقدامات اخیر زارا، باید این تعاریف اگر نه کاملا تغییر کند بلکه دست‌کم دستخوش بازتعریف شود. امروزه فناوری با نفوذ قابل توجه خود در تمامی عرصه‌های زندگی، رنگی متفاوت به دنیای بشریت بخشیده است. یکی از عرصه‌های متاثر از این واقعیت، صنعت مد و پوشاک است.

صنعت مد در دنیای کنونی با فناوری‌های نوین گره خورده و برای حفظ و جلب مشتریان در فروشگاه‌ها، علاوه‌بر امکان ایجاد خریدهای آنلاین از فناوری واقعیت افزوده هم بهره بسیاری برده است. یکی از برترین برندها در حوزه پوشاک و مد، زاراست. این برند جهانی برای حفظ مشتریان خود ایده‌های متفاوتی را ارائه کرد. یکی از جدیدترین ایده‌ها ساخت اپلیکیشنی است که مشتریان می‌توانند با نصب آن بر تلفن همراه خود از جدیدترین مدل‌های ارائه شده توسط این کمپانی، لباس‌های پشت ویترین و همچنین آخرین مدل‌های پوشیده شده توسط بهترین مدل‌ها آگاه شوند.

این اپلیکیشن با واقعیت مجازی گره خورده و تصاویری سه‌بعدی از لباس‌های طراحی شده توسط این کمپانی را به مشتریان ارائه می‌دهد. زمانی که با تلفن خود به پشت ویترین‌های زارا نگاه می‌کنید، مانکن‌های‌ کاملا واقعی را پشت شیشه‌ها مشاهده می‌کنید که در حال حرکت بوده و فیگورهای خاصی را به نمایش می‌گذارند. کاربران در چنین شرایطی تنها با یک کلیک لباس‌های مورد نظر خود را انتخاب کرده و حتی آن را به طور مجازی بر تن خود کرده و پس از انتخاب آن را می‌خرند. زارا تنها برندی نیست که از این فناوری برای جلب بیشتر مشتریان خود بهره می‌برد. امروزه کانورس، تاپ‌شاپ و یونکلو نیز از فناوری واقعیت افزوده برای نمایش آخرین مدل‌های طراحی شده خود استفاده می‌کنند.

شان ساندز، مدیرعامل گروه تحقیقاتی مشتری CXI دانشگاه Swinburne، برای حضور واقعیت مجازی در صنعت مد و پوشاک ارزش بسیاری قائل بوده و معتقد است واقعیت افزوده علاوه بر تغییر دنیای خرده‌فروشی، سطح دسترسی به مشتریان بیشتر را افزایش می‌دهد.

«تیم کوک» مدیرعامل اپل نیز معتقد است در آینده نزدیک دنیای مد با واقعیت مجازی عجین شده و از این پس صنعتی را در این حوزه نخواهیم دید که از این تکنولوژی بهره نبرد. اوررتگا، مدیر و رئیس زارا تصمیم گرفت مدل کسب و کاری را دگرگون کند و چیزهایی بسازد که مشتریان می‌خواستند؛ با کیفیتی نسبتا خوب و به قیمتی مناسب.

 

از حوله تا تکنولوژی

 یکی از اولین محصولاتی که اورتگا تولید کرد، لباس حمام بود. این لباس همچنین نسخه‌ ارزان‌تری از لباس‌هایی بود که در یکی از فروشگاه‌ها  فروخته می‌شدند. او همچنین از یکی از فروشندگان زن این فروشگاه (که بعدها همسرش شد) کمک گرفت. برای راه‌اندازی شرکتش، اورتگا یک وام ۳۰ یورویی از بانک گرفت و لباس‌های حمامش زیربنا و پایه‌ کسب و کار او را شکل دادند. نام برند زا‌را یک تاریخ عاشقانه دارد چون اورتگا به تبعیت از زادار، نام بندری در کرواسی و همچنین مکانی که او و همسرش، روزالینا مرا، ماه عسل‌ خودشان را در آن گذراندند «زارا» را انتخاب کرد. با این وجود قبل از آنکه این برند صاحب نام زارا بشود، اورتگا نام زوربا را انتخاب کرده بود، اما از آنجا که یک کافه‌ محلی این نام را روی خود گذاشته بود او مجبور شد نام شرکت را عوض کند و همان موقع نام آن را «زارا» گذاشت. هرچند برای مدت زمانی بسیار کوتاه آمانسیو اورتگا، بنیانگذار زارا، ثروتمندترین مرد جهان نامیده می‌شد؛ یعنی حتی از بیل گیتس عبور کرده بود! ثروت خالص او در آن زمان ۷۹ میلیارد دلار بود. در این شرایط هر ساله، زارا تعداد حیرت‌انگیز 12 هزار طرح جدید را ارائه می‌کند! چه کسی است که دوست نداشته باشد صاحب همه‌ آنها شود؟ با چنین پیش‌زمینه جذابی، زارا حق دارد یکی از پیشگامان عرصه تکنولوژی در زمینه برندها نام بگیرد. به همین دلیل طبق آمار رسمی در عرصه مد و برندهای برتر، زارا بیش از بقیه از تمام ظرفیت تکنولوژی از صنعتش بهره می‌برد و با ایده‌هایش نقش مهمی در بهبود آینده تکنولوژیک دنیا دارد.

منبع: NEWS WEEK

 

 

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان