رشد چشم گیر صادرات آلمان به ایران

رشد چشم گیر صادرات آلمان به ایران
رشد چشم گیر صادرات آلمان به ایران

رشد چشم گیر صادرات آلمان به ایران

صادرات آلمان به ایران در اکتبر، یک ماه پیش از این که تحریم‌های آمریکا علیه ایران آغاز شود، جهش قابل ملاحظه‌ای پیدا کرد.

 

 

به گزارش پایگاه خبری تجارت طلایی به نقل از رویترز، این جهش نشان دهنده تمایل شرکت‌های کوچک و متوسط آلمانی برای ادامه تجارت در ایران با وجود ریسک قرار گرفتن در لیست سیاه آمریکا است.آمارهای رسمی اداره فدرال آلمان نشان داد آلمان به ارزش ۴۰۰ میلیون یورو (۴۵۵ میلیون دلار) در اکتبر به ایران کالا صادر کرد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۸۵ درصد رشد داشت و بالاترین حجم صادرات ماهانه به ایران از سال ۲۰۰۹ بود.

حدود ۱۰۰۰ شرکت کوچک و متوسط آلمانی با ایران روابط تجاری دارند و ۱۳۰ شرکت در این کشور شعبه دایر کرده‌اند اما شرکت‌های چندملیتی از جمله غول مهندسی زیمنس آلمان به دلیل واهمه از مجازات آمریکا، از ایران خارج شده‌اند.مایکل توکاس از اتاق بازرگانی و صنعت آلمان-ایران اظهار کرد: شرکت‌های کوچک و متوسط آلمانی عمده صادرات به ایران را فراهم می‌کنند و مواد شیمیایی حدود نیمی از کالاهای آلمانی صادراتی به ایران را تشکیل می‌دهد در حالی که سهم ماشین آلات و تجهیزات کارخانه یک سوم است.

به گفته توکاس، شرکت‌های کوچک و متوسط آلمانی که به ایران صادرات دارند ریسک حساب شده‌ای را به جان می‌خرند و معتقدند تحریم‌های آمریکا سنگ اندازی در پروژه‌های بزرگ بخشهای بزرگی مانند بانکداری و کشتیرانی را هدف گرفته است.توکاس در این باره گفت: دوستان آمریکایی ما به بخشهای کلیدی مانند بانکداری، بیمه، کشتیرانی و مخابرات چشم دوخته‌اند و رویکرد سخت گیرانه‌ای را در قبال شرکت‌های بزرگ و بخشهای کلیدی در پیش گرفته‌اند.

به همین دلیل اتاق بازرگانی آلمان انتظار دارد صادرات به ایران همچنان روند رو به رشدی داشته باشد. میزان صادرات در ۱۰ ماه نخست امسال چهار درصد رشد کرد و به ۲.۴ میلیارد یورو رسید و انتظار می‌رود میانگین حجم صادرات ماهانه در سال آینده به ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون یورو بالغ شود.اتحادیه اروپا قصد دارد سیستمی را برای تسهیل تجارت غیردلاری با ایران و دور زدن تحریم‌های آمریکا ایجاد کند. فرانسه و آلمان قرار است مسئولیت این سیستم را برعهده بگیرند اما دیپلمات‌های اتحادیه اروپا اظهار کرده‌اند ابهامات مربوط به این سیستم ممکن است باعث شود تنها تجارت موارد غیرحساس مانند کالاهای بشردوستانه و مواد غذایی را دربربگیرد.

 

منبع: ایسنا

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان