ربع قرن حضور درخشان و مستمر

ربع قرن حضور درخشان و مستمر
ربع قرن حضور درخشان و مستمر

حدود 25 سال از راه‌اندازی برند چرم مشهد که با هدف حفظ و ارتقا ارزش افزوده صنعت چرم و محصولات چرمی، ایجاد اشتغال و... در کشور فعالیت خود را آغاز کرده است، می‌گذرد. این شرکت در برنامه‌های توسعه خود رویکرد جدیدی را در نظر گرفته تا علاوه بر تمرکز بر بحث اشتغالزایی، حتی در بحران کرونا نیز گام‌های بزرگی را جهت توسعه شعب خود در سال جاری بردارد. بابک مصری، مدیرعامل این برند 25ساله طی گفت‌وگویی مفصل اقدامات این برند موفق را شرح داده است که در ادامه می‌خوانید.

 

با وجود بحران‌های متعدد از قبیل کرونا، نوسانات ارزی و... چرم مشهد چه اقداماتی را در حوزه تاب‌آوری سازمانی انجام داده است؟

از اواخر سال 98 و هم‌زمان با اعلام ورود ویروس کرونا به کشور و همچنین با توجه به فراگیربودن جهانی این بحران، پیش‌بینی‌هایی برای درنظرگرفتن برنامه‌های اساسی در چرم مشهد صورت گرفت.

به این ترتیب که به دنبال همه‌گیری ویروس کرونا، تمامی فروشگاه‌ها و شعب چرم مشهد به‌طور کامل تعطیل شدند و فعالیت‌شان را از اواسط اردیبهشت ماه 99 دوباره آغاز کردند. در چنین شرایطی ما نیز همچون سایر تولیدکنندگان و برندها، زمان طلایی فروش را که همان فروش شب عید و در آستانه نوروز بود، از دست دادیم و طبیعتا حجم بالایی از کالاهای‌مان به فروش نرسید. بنابراین میزان تولید را تا حدودی کاهش داده و روی کالاهایی متمرکز شدیم که از شانس بیشتری برای فروش برخوردار بودند. همچنین تعداد و مدت زمان حراج‌های چرم مشهد را هم کمی افزایش دادیم.

از طرفی در بحث فروش اینترنتی هم با برنامه‌ریزی‌های بیشتر و با اصلاح زیرساخت‌ها، اقداماتی را در جهت توسعه صورت دادیم. در نهایت نتیجه بر آن شد که به رغم از دست رفتن فرصت طلایی فروش در شب عید، طی شش ماهه نخست سال 99 به عدد قابل‌توجهی از فروش دست یافتیم.

 

 

طی سالی که گذشت چه اقداماتی از سوی برند چرم مشهد در راستای توسعه شعب انجام شد؟

توسعه شعب برند چرم مشهد مطابق برنامه پیش خواهد رفت اما حدود شش فروشگاه که با کانسپت جدید برند همخوانی نداشتند، به‌طور کامل تعطیل شدند و پس از آن فروشگاهی بزرگ‌تر جایگزین‌ آنها شد. به این ترتیب فروشگاه‌هایی که بازده مناسبی داشتند، به لحاظ متراژ توسعه یافته و فروشگاه‌های جدیدی با مساحت بالا فعالیت خود را آغاز کردند. این اقدام به شکلی بود که طی سال 99، مساحت فروشگاه‌های چرم مشهد 25درصد افزایش یافت. ضمن اینکه این اقدامات از قبل در پلن توسعه ما مد نظر قرار گرفته بود.

 

این اقدامات برای توسعه شعب، احتمالا به افزایش اشتغالزایی برند شما منجر شده است؛ در این زمینه شاهد چه تغییراتی بوده‌اید؟

برند چرم مشهد طی بحران کرونا نه تنها مجبور به تعدیل نیرو نشد بلکه با حفظ نیروهای قبلی، برای حدود 2000نفر اشتغالزایی کرد.

 

برندهای مشهور همواره با مسئولیت‌های متعددی مواجه هستند؛ در حال حاضر، با توجه به اینکه افراد بسیاری در مجموعه هلدینگ مشهد مشغول به کار هستند، چه اقداماتی را برای به حداقل رساندن خطر ابتلا به ویروس کرونا مدّنظر قرار داده‌اید؟

در راستای کاهش خطر ابتلا به این بیماری، آزمایش‌های دوره‌ای به‌طور مرتب در شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ مشهد انجام می‌شود. ما برای به حداقل رساندن خطر ابتلا به ویروس کرونا در میان همکاران‌مان، به‌طور منظم تست کرونا را انجام داده و با استفاده از دستگاه‌های تب‌سنج و دستگاه اندازه‌گیری اکسیژن خون، آنها را ملزم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی کرده‌ایم؛ به‌طوری که پرسنل موظف هستند تا به‌صورت روزانه وضعیت سلامتی خود را اعلام کنند.

 

یکی از گزاره‌هایی که در بازارهای ایران مطرح می‌شود، تاخت‌وتاز برندهای داخلی در نبود برندهای خارجی است؛ در صورتی که مجددا شرایط برای حضور برندهای خارجی در ایران فراهم شود، چه پیش‌بینی‌ای از جایگاه برندهای ایرانی در کشور دارید؟

از آنجایی که برندهای چرمی ایرانی به قدرتی مثال‌زدنی دست یافته‌اند، قطعا بازگشت مجدد برندهای خارجی به کشور برای ادامه فعالیت آن‌ها مشکل‌ساز نخواهد بود. کما اینکه پیش از بحران ارز و بحران کرونا، در کنار دیگر همکاران‌مان توانستیم برندهای خارجی چرمی را از ادامه حضور در کشور منصرف کنیم. چراکه ما به کیفیت کالاهای چرمی ایرانی اطمینان داشته و از همه مهم‌تر اینکه به جایگاه قابل‌قبولی در اذهان عمومی مردم ایران دست یافته‌ایم. این موضوع قطعا در ارتباط با تولیدکنندگان و برندهای داخلی پوشاک نیز صدق می‌کند چون در نبود رقبای خارجی به بلوغ رسیده و بازار را به راحتی واگذار نخواهند کرد.

 

 

برگردیم به ویژگی‌های اختصاصی برند شما؛ چرم مشهد در مبحث طراحی و مارکتینگ، چه تمایز چشمگیری با سایر برندهای چرمی موجود در بازار دارد؟  

به‌روزبودن، کیفیت بالا، قیمت مناسب، سرویس‌دهی و خدمات پس از فروش به مشتری و... از جمله عوامل پیشرفت و ترقی یک برند محسوب می‌شوند و چرم مشهد هم به‌عنوان یک برند برتر، از این ویژگی‌های مستثنی نیست. البته چنین ویژگی‌هایی در اکثر برندهای چرمی داخل کشور نیز مشاهده می‌شود. از طرفی هر کدام از برندهای چرمی داخلی بخش جداگانه‌ای را در بازار پوشش داده‌اند. چرم مشهد دائما در حال رصد بازار بوده و همراه با دیگر برندهای چرمی در مسیر توسعه حرکت می‌کند.

برند چرم مشهد به‌طور مداوم در تلاش بوده تا کیفیت کالاهای خود را در بالاترین حد حفظ کند و این موضوعی است که هم‌اکنون مردم نیز نسبت به آن آگاهی یافته و ما را به‌عنوان یک برند اصیل و باکیفیت ایرانی پذیرفته‌اند. ما تلاش می‌کنیم تا با بالانگه‌داشتن کیفیت کالاها، قیمت قابل‌قبولی را برای مشتریان در نظر بگیریم. از طرفی ارائه خدمات پس از فروش بسیار عالی به مشتریان نقطه قوت چرم مشهد به حساب می‌آید.

 

با توجه به ماندگاری بحران کرونا در کشور، برند چرم مشهد با چه چالش‌هایی در سال 99 روبه‌رو بود؟

از آنجایی که کشور ما همیشه با بحران‌های متعددی دست‌وپنجه نرم کرده است، باید بگویم که بحران کرونا پس از بحران‌های ارزی و مشکلاتی که در چرخه اقتصاد کشور به‌وجود آمد، چندان هم غافلگیرکننده نبود. درواقع حدود یک سال پیش از ورود کرونا به ایران، صنایع کشور با بحران بزرگی به نام بحران ارزی و عدم هماهنگی بین دستگاه‌های گوناگون برای حلّ‌وفصل این موضوع مواجه شده بودند. از طرفی قاچاق کالا نیز معضل بزرگی در مسیر حرکت تولیدکنندگان است. بنابراین بحران‌های موجود در مسیر تولید و اداره کسب‌وکار، در بحران کرونا خلاصه نمی‌شود.

 

 

چرم مشهد یکی از شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ مشهد است؛ چه شرکت‌های دیگری در این مجموعه مشغول به فعالیت هستند؟

هم اکنون شرکت‌های چرم مشهد، فرش مشهد، فرش نگین مشهد، حوله یاس سپید مشهد، نان مزرعه، شرکت ریسندگی مشهد، شرکت رنگرزی مشهد و پتوی لاله مهرگان به‌عنوان زیرمجموعه‌های هلدینگ بزرگ مشهد در امر تولید مشغول به فعالیت هستند.

 

چه برنامه‌هایی برای توسعه برندتان در سال جدید دارید؟

چرم مشهد تنها کارخانه در ایران است که همه بخش‌های زنجیره تامین را در اختیار دارد. در این راستا، پروژه‌هایی را از حدود دو سال قبل برای توسعه قسمت‌های مختلف کارخانه شامل چرمسازی و دوزندگی درنظر گرفته‌ایم که در حال تکمیل‌شدن هستند. همچنین توسعه شعب چرم مشهد نیز با قدرت ادامه خواهد داشت و در سال جاری، 20 فروشگاه به فروشگاه‌های این برند اضافه می‌شود.

تگها : خرده فروشی , ماهنامه تجارت طلایی , ویروس کرونا , چرم مشهد , چرم و فشن , نوسانات ارزی , حفظ و ارتقا ارزش افزوده صنعت چرم و محصولات چرمی , توسعه شعب برند چرم مشهد , برند چرم مشهد , شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ مشهد , هلدینگ مشهد , فرش مشهد , فرش نگین مشهد , حوله یاس سپید مشهد , نان مزرعه , شرکت ریسندگی مشهد , شرکت رنگرزی مشهد , پتوی لاله مهرگان , چرم طبیعی , کارخانه چرم

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان