دلیل ناکامی رستوران‌ها در ایران چیست؟

دلیل ناکامی رستوران‌ها در ایران چیست؟
دلیل ناکامی رستوران‌ها در ایران چیست؟
دلیل ناکامی رستوران‌ها در ایران چیست؟
میهمان‌های بیگانه، قسمت‌های ویرانه
 
*فیلیپ باشا
مدیر عامل شرکت ماریا پارس، شرکت بین المللی راه اندازی و تجهیز فودکورت
ایران به دلایل زیادی از جمله علاقه وافر نسل جدید و به طور کلی مردمش به تنوع‌طلبی در صرف غذا، رستوران‌هایی جذاب و دیدنی دارد.
 رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها در این کشور محلی برای همگرایی و دیدار دوستان و آشنایان، ضمن صرف اغذیه و نوشیدنی است. علاوه‌بر این، صنعت فودکورت در ایران راهی برای درآمدزایی بیشتر و البته نیازهای مردم تلقی می‌شود؛ نیازی که گاهی در صدر لیست علایق مردم قرار دارد. سیر تکاملی فودکورت و رستوران در ایران قابل توجه بوده اما برخی محدودیت‌های داخلی و خارجی، روند پرشتاب را کمی کند جلوه می‌دهد. یکی دیگر از معضلات پیش‌ روی فودکورت‌ها و رستوران‌های ایرانی، بیگانگی نیمی از آنها با اغذیه‌های بین‌المللی است. در این شرایط، امکان تعامل اندکی با جهان بیرون وجود دارد و روند پیشرفت مورد انتظار به وجود نمی‌آید. عدم توجه به برخی فاکتورها، ایران را به یک مثال در زمینه شکست تجاری یک رستوران پس از تاسیس و همچنین عدم برآورده شدن انتظارات اولیه تبدیل کرده است. شاید یکی از دلایل شکست تجاری رستوران‌ها در ایران، تلقی موجود از این صنعت نزد مردم باشد. آنها فکر می‌کنند کار رستوران‌داری آسان است و این شغل حساس را یک تفنن و تفریح می‌دانند؛ در حالی که صنعت رستوران‌داری در دنیا، افق‌های جدیدی را به روی تجارت می‌گشاید. ناکامی رستوران‌ها در ایران در دو بخش رخ می‌دهد؛ قبل از بازگشایی و بعد از بازگشایی.
 
مصائب چندگانه 
از آنجا که بیشتر رستوران‌ها در ایران از بخش خصوصی تغذیه می‌شود، نمی‌توان سرمایه ایجادشده برای تاسیس این مکان‌ها را تخمین زد. غالبا روسا بدون هیچ چشم‌انداز خاصی به شکل انفرادی و با سرمایه شخصی اقدام به افتتاح رستوران می‌کنند. در این حالت، پای پشتیبان مالی وسط نیست و به همین دلیل احتمال ورشکستگی به دلیل تمام شدن سرمایه وجود دارد. برای جلوگیری از چنین اقدامی، لازم است حتما یک حامی مالی قوی پا پیش بگذارد. در غیر این صورت یک رستوران خصوصی محکوم به شکست و ورشکستگی است.
 
کنترل قیمت‌ها
 وقتی به دنبال تاسیس یک رستوران هستید، حتما به یاد داشته باشید که باید سرمایه مناسب هم به دست بیاورید اما این سرمایه نباید منجر به ایجاد طمع برای فروش اغذیه‌ها به قیمتی بالاتر ازحد معمول شود. تعیین یک استراتژی درست در زمینه قیمت می‎تواند سلامت تجاری شغل شما را بیمه کند. اگر قیمت شما با جیب اکثر مشتریان‌تان تناسب نداشته باشد در درازمدت مشتریان خود را از دست می‌دهید و یک بازنده نامیده می‌شوید.
 
عدم توجه به بازخوردها در فضای واقعی
مشکل بیشتر رستوران‌ها در ایران علاقه بیش از حد به گرفتن لایک و تایید در صفحات اینستاگرام است؛ در حالی که بازخورد واقعی از طرف مشتریان حقیقی شکل می‌گیرد و لایک و اظهارنظر، مبنای درستی برای سنجش موفقیت یک رستوران نیست. متاسفانه در ایران به بازخورد مشتریان اهمیت زیادی داده نمی‌شود که این موضوع در درازمدت می‌تواند مشتریان را از یک برند خوب فست‌فود فراری دهد و رقیبان را در موقعیت بهتری قرار دهد. اگر یک لحظه از دیدگاه مشتریان غافل شوید، ممکن است تاوان سختی پس بدهید!
 
میهمان‌نوازی ضعیف 
در ایران برای مشتری داخلی احترام زیادی قائل می‌شوند و البته خارجی‌ها هم صاحب جایگاه هستند اما شخصا کمتر دیده‌ام آن میهمان‌نوازی خاص در رستوران‌ها صورت بگیرد. خدمات‌دهی به همه و تفاوت قائل نشدن بین افراد خارجی و داخلی، اصلی است که کلیه رستوران‌های بزرگ در دنیا خودشان را ملزم به رعایت آن می‌کنند چون بدون این فاکتور در درازمدت موفقیت بزرگی حاصل نمی‌شود. از نظر یک میهمان خارجی، احترام اهمیت زیادی دارد و اگر بتوانید این حس را به او القا کنید که چقدر محترم است، قطعا تا زمان حضور در کشور شما، مشتری ثابت‌تان خواهد بود. حتی برخی رستوران‌های مطرح دنیا، برای خارجی‌ها یک منطقه اختصاصی دارند که فضایش تجسم محل زندگی آنهاست.
 
«مارایاپارس»، کلید موفقیت 
«مارایاپارس» با سابقه سال‌ها حضور موثر در بهره‌برداری و تاسیس رستوران‌ها با همتایان بزرگ خودش در اروپا، آسیا و آمریکای‌جنوبی همکاری مطلوبی دارد و تجربه‌اش را در اختیار آنها می‌گذارد. این شرکت اکنون در حوزه کشورهای آسیایی به تحقیق در زمینه تجهیز، بازسازی و ایجاد رستوران‌ها می‌پردازد و می‌تواند بهترین اتفاقات را در حوزه رستوران‌های آسیایی رقم بزند.
 
 
 
 

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان