درآمد 82 میلیارد دلاری بازار سفارش آنلاین غذا

درآمد 82 میلیارد دلاری بازار سفارش آنلاین غذا
درآمد 82 میلیارد دلاری بازار سفارش آنلاین غذا

درآمد 82 میلیارد دلاری بازار سفارش آنلاین غذا

تحویل غذا از آن دست خدمات محبوب افرادی است که وقت یا حوصله کافی برای مراجعه و صرف غذا در رستوران ندارند. از زمانی که این خدمات آنلاین شد، دیگر لازم نیست مشتری با رستوران تماس بگیرد، به راحتی به تصویر و قیمت‌های غذاهای مختلف دسترسی دارد و غذای موردعلاقه‌اش را سفارش می‌دهد یا حتی اگر بخواهد مواد اولیه غذای موردنظرش را برایش می‌فرستند. سفارش آنلاین غذا (Online Food Delivery) از سال ۱۹۹۶ با ظهور اینترنت و با شکل‌گیری پدیده حباب دات‌کام در آن دوران از سوی رستوران‌ها کلید خورد. با به وجود آمدن پلت‌فرم‌های موبایلی، این خدمات با ارائه امکانات بیشتر به صنعت سفارش آنلاین غذا تبدیل شد که بنا بر آمارهای سایت statista، نرخ رشد سالانه این صنعت در پنج سال آینده حدود ۷/ ۱۰درصد خواهد بود که به‌تبع آن حجم بازار سفارش آنلاین غذا در سال ۲۰۲۳ حدود ۶/ ۱۳۷میلیارد دلار پیش‌بینی می‌شود.
 این آمار حاکی از آن است که درآمد جهانی شرکت‌های سفارش آنلاین غذا اعم از رستوران‌ها و برنامه‌های تا پایان سال ۲۰۱۸ به ۷/ ۸۲میلیارد دلار می‌رسد که بیشترین سهم آن به کشور چین تعلق دارد، به‌طوری که حجم درآمد این کشور آسیایی در سال جاری بالغ بر ۳۳میلیارد دلار خواهد بود. در رده بعدی آمریکا قرار دارد که سهم آن از درآمد این صنعت در سال ۲۰۱۸ حدود ۱۷ میلیارد دلار است. خدمات سفارش آنلاین غذا معمولا به دو شکل است. شکل نخست اینکه مشتری به شکل مستقیم از طریق سایت خودرستوران، غذا سفارش دهد. با فراگیر شدن موبایل در میان افراد و به‌وجود آمدن اپلیکیشن‌های جدید، روش دیگر برای سفارش آنلاین فراهم شد که از طریق برنامه موبایلی بود. مشتری از طریق یک واسطه مانند اپلیکیشن یا سایتی که لزوما کار آن تهیه غذا نیست، مانند اوبر در بازار جهانی یا اسنپ‌فود در بازار ایران که صرفا سفارش‌ها را از مشتری گرفته و آن را تحویل می‌دهند سفارش غذا می‌دهند.

آمارهای سایت statista نشان می‌دهد حدود ۳/ ۶۵ میلیارد دلار از درآمد رستوران‌های دارای خدمات آنلاین، حاصل از خدماتی است که آنها در ازای دریافت سفارش آنلاین مشتری عرضه کردند. بیشتر درآمد حاصل شده مربوط به چین بوده که نزدیک به ۲۱ میلیارد دلار است. براساس پیش‌بینی‌های این سایت، این درآمد با رشد سالانه ۹/ ۹درصد تا پنج سال آینده به مرز ۱۰۵ میلیارد دلار می‌رسد. آمار حاکی از آن بوده که ضریب نفوذ کاربران این خدمات (مشتریانی که آنلاین سفارش می‌دهند) در سال ۲۰۱۸ بالغ بر ۶/ ۱۶ درصد است که انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۳ تا ۳/ ۲۳درصد افزایش یابد. همچنین متوسط درآمد هر کاربر در سال حدود ۶/ ۷۶ دلار است. همچنین انتظار می‌رود بیش از ۲/ ۱میلیارد نفر در جهان تا پنج سال آینده جزو کاربران خدمات سفارش آنلاین غذا باشند.

سایت statista پیش‌بینی کرده حجم درآمد حاصل از سفارش از طریق پلت‌فرم‌ها برای صنعت سفارش آنلاین غذا در سال ۲۰۱۸ حدود ۴/ ۱۷ میلیارد دلار خواهد شد که این رقم با رشد ۵/ ۱۳ درصد در سال ۲۰۲۳ حجم آن به ۸/ ۳۲میلیارد دلار افزایش خواهد یافت. همچنان بیشترین سهم مربوط به کشور چین با ۱۲ میلیارد دلار درآمد است. براساس آمار، ۶درصد مشتریان از پلت‌فرم‌ها برای سفارش غذا در سال‌جاری استفاده کرده‌اند که آمار آنها در سال ۲۰۲۳ به ۳/ ۱۰ درصد می‌رسد و این در حالی بوده که متوسط درآمد از هر مشتری کاربر این پلت‌فرم‌ها حدود ۵۷ دلار بوده است. پیش‌بینی می‌شود تعداد مشتریانی که از پلت‌فرم برای سفارش آنلاین استفاده می‌کنند تا سال ۲۰۲۳ به مرز ۵۴۵ میلیون نفر برسد.

بازار ایران
کمتر از یک دهه است که شهروندان تهرانی و به دنبال آن سایر شهرهای بزرگ می‌‌توانند بدون مراجعه به رستوران و تنها از طریق نصب یک اپلیکیشن یا با مراجعه به سایت به‌راحتی غذای موردنظر خود را به‌صورت آنلاین سفارش دهند. البته این تمام قابلیت‌های این برنامه موبایلی نیست چراکه دیدن ظاهر غذا و دسترسی به منوی چندین رستوران و امکان مقایسه آنها برای یک انتخاب دلخواه از چند گزینه را آسان‌تر کرده است. همچنین اگر مشتری حوصله به خرج دهد و برای خواندن نظر سایر مشتریان کمی وقت بگذارد، بالطبع می‌تواند تجربه بهتری از انتخاب غذای موردعلاقه خود در یک رستوران خوب داشته باشد. این شکل از خدمات رستوران‌ها که به «بیرون‌بر» معروف است، در حال حاضر به دو صورت تلفنی و اینترنتی انجام می‌گیرد که سهم عمده سفارش هنوز تلفنی است. نزدیک به ۲۰درصد آنلاین از طریق سایت یا اپلیکیشن بوده و ۸۰ درصد تلفنی است. میانگین هر سفارش حدود ۴۰ هزار تومان بوده و روزانه حدود ۱۲۰ هزار سفارش بیرون‌بر دارند. به عبارت دیگر می‌توان گردش مالی این بازار یا صنعت نوظهور روزانه را بالغ بر ۸/ ۴ میلیارد تومان برآورد کرد.

 

 

منبع: دنیای اقتصاد

 

 

سومین کارگاه آموزشی بین المللی  ماهنامه تجارت طلایی با رویکرد بررسی نقش واحدهای غذایی و نوشیدنی در مراکز خرید کشور دی ماه امسال در هتل پارسیان اوین برگزار خواهد شد.جهت ثبت نام در این کارگاه آموزشی از طریق لینک https://evnd.co/nxANJ​ اقدام نمایید

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان