بمباران نوآوری در خرده‌فروشی

بمباران نوآوری در خرده‌فروشی
بمباران نوآوری در خرده‌فروشی

 

این روزها صنعت خرده‌فروشی بیش از هر زمان دیگری به تکنولوژی‎های جدید وابسته شده است؛ به حدی که دیگر مدل‌ها و الگوهای خرید در دو دهه، به سختی قابل پذیرش و باور به نظر می‌رسند.

امروز شما نمی‌توانید با استانداردهای دهه 80 میلادی به خرید بروید، در این صورت سردرگم می‌شوید چون در محاصره انواع تکنولوژی قرار می‌گیرد. در حال حاضر چند تکنولوژی خاص بیش از بقیه نظر مشتریان را جلب کرده و به انجام یک خرید خوب از سوی آنها کمک می‌کند.

 

پایان صف

ايستادن در صفوف طولاني پرداخت صندوق فروشگاه، لذت يك خريد خوب را از بين می‌برد. اين مشكل، انگيزه‌ای شد برای ساخت و راه‌اندازی اپليكيشن تلفن همراه QThru كه به كاربر اين امكان را می‌دهد با استفاده از تلفن همراه خود، فروشگاه را بگردد، انتخاب، خريد و در نهايت پرداخت كند؛ بدون اينكه مجبور باشد زمان زيادی را در فضای فروشگاه و صف طولانی صندوق هدر دهد. چنین مزيتی، برای بسياری از مشتريان جذاب و ارزشمند بوده و به همين دليل استقبال چشمگيری از اين نرم‌افزار شده است. نياز مشتری به ساخت و راه‌اندازی اپليكيشن SoPost هم منجر شده که به جای استفاده از آدرس منزل يا محل كار مشتريان با استفاده از آدرس ايميل مشتريان، كالاهای خريداری‌شده را به دست آنها می‌رساند. اين دو اپليكيشن خريد، نقش تعيين‌كننده‌ای در استفاده از تلفن همراه برای تسهيل فرآيند خريد ايفا كرده‌اند.

 

رونمایی از لایک‌ها

اخيرا شاهد بوده‌ايم بسياري از فروشگاه‌های خرده‌فروشی و سازمان‌ها و شركت‌هايی كه به‌ هر نحو با صنعت خرده‌فروشی مرتبط هستند، خود را با تحولات دنياي مجازي (آنلاين) هماهنگ كرده‌اند. فروشگاه‌های C&A نمونه‌ خوبي از اين دست فروشگاه‌ها هستند چون با تلفيق دنياي واقعی و دنيای مجازی، توانسته‌اند خريد كردن را به تجربه‌اي مدرن و هيجان‌انگيز تبديل كنند. در این فروشگاه‌ها در كنار هر كالا، صفحه نمايش كوچكي قرار دارد. این صفحه تعداد «لايك»های كاربران فیس‌بوک برای هريک از كالاها را نشان مي‌دهد و به اين ترتيب، سطح محبوبيت هر كالا براي خريداری که جهت تهيه‌ پوشاك به فروشگاه مراجعه كرده، مشخص مي‌شود و در نتيجه خریدار با سطح اطمينان بالاتری می‌تواند لباس دلخواه خود را انتخاب كند.

 

 

اقدام سخاوتمندانه

اين روزها شاهد گرايش بيش از پيش مشتريان به استفاده از كارت‌های نقدی به جای پول نقد هستيم كه هم امنيت بيشتری دارد و هم كيف پول مشتريان سبك‌تر می‌شود. از سوی ديگر، استفاده از كارت به جای پول نقد باعث شده در بسياري از مواقع، مشتريان نتوانند به كسي كه خدماتی را به آنها ارائه كرده، انعامی بپردازند اما شركت DipJar اين مشكل را با طراحی و ساخت كارت‌های الكترونيكي پرداخت انعام حل كرده است! دستگاه‌های پذيرنده‌ كارت‌های انعام در كنار صندوق‌های دريافت وجه نصب شده‌اند و هر يك از مشتريان در صورت تمایل به پرداخت انعام به مسئولان فروشگاه (يا هرارائه‌دهنده‌ خدماتی) كافی است كارت انعامش را يك‌بار در دستگاه وارد کند. با اين كار يك دلار انعام از كارت مشتری كم می‌شود. اگر مشتری بخواهد بيش از يك دلار انعام بدهد، به تعداد دلارها، بايد كارت را در دستگاه انعام‌گير وارد و خارج كند. اين سيستم علاوه‌بر تسهيل فرآيند پرداخت انعام به مسئولان فروشگاه، فرهنگ سخاوتمندي را در دوراني كه استفاده از كارت‌های نقدی و الكترونيكی در ميان مردم رواج پيدا كرده، گسترش می‌دهد.

 

لزوم هوشمندی

در دنیای دیجیتالی کنونی، لزوم هوشمندی و اتصال تجهیزات مورداستفاده در اکثر اصناف و مشاغل به دنیای شبکه اهمیتی دوچندان پیدا کرده است. به‌طوری‌که توجیه صاحبان این صنایع و مشاغل نسبت به سرمایه‌گذاری در دنیای فناوری اطلاعات و استفاده از تجهیزات و امکانات نوین توسط شرکت‌های فعال در این زمینه راحت‌تر از گذشته صورت می‌پذیرد. در سه دهه اخیر، صنعت خرده‌فروشی به‌عنوان حرفه‌ای که در روزهای نه‌چندان دور در اکثر کشورها به‌صورت سنتی اداره می‌شد، دستخوش پوست‌اندازی تدریجی و به‌اصطلاح مدرنیزه شده است؛ به‌طوری‌که امروزه نه‌تنها انجام کلیه امور مربوط به فروش اعم از تهیه اجناس، انبارداری، توزیع، چیدمان، فروش و حسابداری در خرده‌فروشی بیشتر برمبنای سیستم انجام می‌گیرد، بلکه در اغلب اوقات فرآیند خرید توسط مشتریان آسان‌تر و در اکثر مواقع به‌صورت یک سرگرمی آخر هفته صورت می‌پذیرد. از دیدگاه یک مدیر فروشگاه که شاید مدت‌ها به روش سنتی مجری و ناظر امور فروشگاه خود بود، دنیای دیجیتال در ابتدا دنیایی پیچیده به نظر می‌رسد اما در درازمدت، برای بقا در میدان رقابت، کاهش هزینه‌های جاری و افزایش حاشیه سود ناگزیر از بهره‌گیری از تکنولوژی‌های جدید خواهد بود؛ هرچند استفاده از این‌ دستاوردها و تجهیزات نوین در دنیای فناوری اطلاعات ارزان نخواهد بود. در این بین طبیعی است با اختصاص حجم قابل‌توجهی از بازار فروش کالاها به فروشگاه‌های زنجیره‌ای، مدیریت هزینه برای کسب سود بالاتر و بقا در این رقابت تنگاتنگ، نقش ویژه‌ای به خود می‌گیرد.

 

 

به‌منظور موفقیت در رقابتی که هرروز بیشتر از دیروز با به وجود آمدن رقبای جدید در دنیای تولید و فروش به وجود می‌آید، تبلیغات جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص می‌دهد. برای ایجاد جلوه‌های بصری تبلیغات، هیچ فضایی، هرچند کوچک از چشم صاحبان صنایع خرده‌فروشی پنهان نمی‌ماند. آنها نهایت استفاده را از فضاهای موجود در فروشگاه‌های خود جهت ترغیب مشتری برای خرید کالای موردنظر استفاده می‌کنند.

«سرورهای تبلیغاتی» با تحلیل و جمع‌آوری اطلاعات گوناگون مانند زمان، تعداد فروش کالاها، مشخصات سنی و موقعیت جغرافیایی و اقتصادی مشتریان هدف اقدام به ایجاد محتوای تبلیغاتی به‌صورت پویا در نمایشگرهای هوشمند نصب‌شده در محیط‌های فروشگاهی می‌کنند. تصور کنید فروشگاه مورد بررسی ما یکی از مجموعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای است که به دلیل قرار گرفتن در نزدیکی چندین مدرسه، فروش خوبی در گروه کالاهای تنقلات در ساعات بازگشایی و تعطیلی مدارس به خود اختصاص داده است. AD Server این شرکت با آنالیز آمار فروش کلیه کالاها در تمامی فروشگاه‌های مجموعه خود، متوجه میانگین بالای فروش تنقلات در این فروشگاه نسبت به سایر فروشگاه‌ها می‌شود و اقدام به پخش آگهی‌های مربوط به تنقلات اعم از کالاهای جدید یا کالاهای موجود در فهرست تخفیف در زمان موردنظر در نمایشگرهای تبلیغاتی این فروشگاه می‌کند.

منبع: RETAILDETAIL.EU

 

تگها : خرده فروشی , فروشگاه , مراکزخرید , ماهنامه تجارت طلایی , برند , تکنولوژی , مشتری مداری , موفقیت

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان