برند بسازید و برند بمانید

برند بسازید و برند بمانید
برند بسازید و برند بمانید

برند بسازید و برند بمانید

داشتن یک کافی‌شاپ یا رستوران یکی از حرفه‌هایی است که خیلی از افراد به آن علاقه‌مند هستند. حتی ممکن است این افراد در ذهن‌شان برنامه‌ریزی‌هایی در این زمینه کرده باشند؛ چرا که از خود می‌پرسند «من که سرمایه این کار را دارم، پس چرا در این حرفه فعالیت نکنم؟!» اما بعضی عوامل ممکن است مانع موفقیت شما در این زمینه بشوند. راه‌حل چیست؟ آیا به دلیل نداشتن تجربه کافی و عدم آگاهی در این حرفه باید قید آن را زد؟! خب در پاسخ به این سوال می‌توانیم یادی از رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌های پرآوازه‌ای از جمله کافه طهرون، رستوران ضیافه، قابلمه و... کنیم. این کافی‌شاپ‌ها و رستوران‌ها جزو مجموعه‌های پرمخاطب و برندهای شناخته‌شده هستند. محمد بابارضا رئیس هیات‌مدیره شرکت سیام‌تجارت‌پارس موسس و بهره‌بردار برندهای کافه طهرون، ضیافه، قابلمه، چراغان، صاحبقرانیه، صدراعظم و تویین کافه به این سوال پاسخ می‌دهد که چطور می‌توان در حرفه رستوران و کافی‌شاپ‌داری ورود کرد.
 

آیا برای تاسیس رستوران یا کافی‌شاپ تنها داشتن سرمایه کافی است؟
برخی از افراد فکر می‌کنند برای تاسیس یک رستوران یا کافی‌شاپ تنها داشتن سرمایه کافی است در صورتی که این تفکر به تنهایی اشتباه است. برای همین خیلی از افراد به اشتباه و بدون برنامه‌ریزی اصولی در این فعالیت شروع به کار می‌کنند و بعد از مدتی کوتاه با شکست مواجه می‌شوند. توصیه من این است که حتما قبل از اجرای پروژه در این زمینه مشورت و بررسی داشته باشند. به همین منظور برای حفظ سرمایه ملی و ایجاد ارزش کارآفرینی شرکتی را با نام سیام‌تجارت‌پارس (STP) تاسیس کردیم.


 
هدف اصلی از تاسیس این شرکت شرکت چیست؟
شرکت سیام‌تجارت‌پارس (STP) در حوزه برندسازی، اجرای فکر و خلاقیت، راه‌اندازی، مدیریت و بهره‌برداری رستوران و کافی‌شاپ در حال فعالیت است. این شرکت به افرادی که دارای علاقه‌مندی و سرمایه مناسب برای فعالیت در این حوزه هستند کمک می‌کند تا بتوانند در این زمینه با موفقیت نسبی بیشتر و ضریب خطای کمتر فعالیت کنند.


 
تا به امروز سیام‌تجارت‌پارس چه پروژه‌هایی را راه‌اندازی کرده است؟
از دستاورد‌های این شرکت می‌توان به رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌هایی از جمله «کافه طهرون» در چهار شعبه تهران و کیش، رستوران «ضیافه» در دو شعبه تهران و کیش، رستوران «چراغان» واقع در شمشک و «قابله» که یکی از رستوران‌های مطرح ایرانی در تهران است و «تویین‌کافه» در کیش و مجموعه «کافه رایزن» اشاره کرد که جزو مجموعه‌هایی هستند که با مدیریت و راهنمایی این شرکت تاسیس شده‌اند و مشغول به فعالیت هستند. به علاوه دو پروژه دیگر در جزیره کیش در دست احداث هستند به نام‌های «مضیف» و «مارینا‌سان‌رایز» که به‌زودی افتتاح خواهند شد. در تهران هم به‌زودی چهار رستوران «صدراعظم بازار» در خیابان پانزده خرداد که کاملا دارای سبک بازاری است، رستوران «صاحبقرانیه» که یک رستوران قاجاری است در نیاوران تهران، رستوران «مزه هوس» در فرمانیه تهران و رستورانی با کانسپت یونانی ترکی در خیابان فرشته تهران شروع به فعالیت خواهند کرد.


 
نحوه تعامل شرکت سیام‌تجارت‌‌پارس در پروژه‌ها یا با مراجعین علاقه‌مند به ورود به این فعالیت چگونه است؟
شرکت سیام‌تجارت‌پارس در اکثر پروژه‌های نامبرده هم نقش سرمایه‌گذار را به صورت مشارکتی با افراد حقیقی دارد و هم نقش بهره‌برداری و مدیریت اجرایی با این شرکت است. برای همین افرادی که علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در بخش رستوران یا به‌طور کلی در صنعت خدمات غذایی هستند، می‌توانند به شرکت ما مراجعه کنند و با طرح موضوع و سپس بررسی‌های انجام‌شده توسط بخش‌های مختلف شرکت فعالیت خود را با مطالعه بیشتر و به نوعی حرفه‌ای‌تر آغاز کنند. حتی برخی از افراد ممکن است با خود فکر کنند علاوه‌بر داشتن سرمایه باید برنامه یا خلاقیت خاصی داشته باشند تا بتوانند با شرکت ما همکاری کنند، خیر، این طور نیست؛ حتی کسانی که برنامه‌ریزی، شناخت و ایده‌پردازی خاصی در دست ندارند هم می‌توانند با شرکت STP همکاری داشته باشند؛ چرا که تلاش خواهیم کرد ایده‌پردازی‌ها و مطالعات شناختی صحیح را با توجه به تجربیاتی که در این چند سال داشته‌ایم به کارآفرینان گرامی ارائه دهیم.
 
 
 
تا چه زمانی این همکاری ادامه پیدا می‌کند؟
برای پاسخ به این سوال باید بگویم در بخش‌های ابتدای مصاحبه مراحل اولیه برای همکاری با شرکت ما به طور کامل توضیح داده شد. اما بعد از ایجاد برند و ایده‌پردازی‌ها، شکل همکاری به سه صورت ممکن است: یا پروژه بعد از راه‌اندازی و کلیه مراحل لازم به سرمایه‌گذار واگذار خواهد شد یا سرمایه‌گذاری به صورت مشارکتی شکل خواهد گرفت که در این صورت نقش مدیریت و بهره‌برداری تا پایان مشارکت بر عهده STP خواهد بود و در حالت سوم کل سرمایه‌گذاری توسط طرف دیگر صورت می‌گیرد و STP صرفا سهام و نقش مدیریتی خواهد داشت.
 
آیا شرکت سیام‌تجارت‌پارس تنها به افرادی که دارای سرمایه هستند راهنمایی و مشاوره می‌دهد؟
برخی از افراد هستند که سرمایه برای این کار یعنی تاسیس کافی‌شاپ یا رستوران را ندارند اما موقعیت مکانی یا لوکیشین خاص و منحصر‌به‌فردی برای تاسیس چنین مجموعه‌هایی دارند. نباید فراموش کرد که به غیر از بحث ایده‌پردازی و برنامه‌ریزی درست، موقعیت جغرافیایی یک رستوران یا کافی‌شاپ هم از اهمیت بسزایی در رسیدن به موفقیت چشمگیر برخوردار است. گاهی‌اوقات می‌توان یک ایده بزرگ داشت اما به دلیل عدم انتخاب موقعیت مکانی مناسب پروژه ممکن است با شکست مواجه شود. شرکت ما به این دسته از افراد هم کمک و راهنمایی می‌کنند تا بتوانند از موقعیت مناسب جغرافیایی که دارند یک فعالیت موفق راه‌اندازی کنند که البته این امر به عوامل بیرونی هم وابسته است که یک‌سری مسائل از کنترل همه خارج است. به فرض تغییر مکانی یک دانشگاه که در نزدیکی محل یک کافه بوده است. حتی ممکن است پیشنهاد از سمت ما به مالکان املاک تجاری باشد که در صورت رسیدن به توافق، فعالیت خود را با طراحی و دکوراسیون متناسب با محل شروع خواهیم کرد.
 
چرا شرکت شما در صنعت غذایی و تاسیس رستوران و کافی‌شاپ از اهمیت بسزایی برخوردار است؟
همان‌طور که گفتم داشتن سرمایه برای یک فعالیت و حرفه موفق نه‌تنها در این زمینه بلکه در همه زمینه‌های کارآفرینی لازم است اما کافی نیست. گاهی اوقات یا می‌توان به جرات گفت در اکثر اوقات به دلیل نداشتن یک هدف مشخص و از پیش برنامه‌ریزی شده ممکن است نه‌تنها سرمایه اولیه از دست برود بلکه کل پروژه هم تعطیل شود. در این مواقع دو اتفاق مهم رخ خواهد داد؛ یکی از بین رفتن سرمایه ملی و دوم از کار بیکار شدن برخی از افراد. فراموش نباید کرد که این صنعت علاوه‌بر بحث سرمایه‌گذاری و سودآوری می‌تواند در حوزه اشتغال بسیار حائز اهمیت باشد. به‌عنوان مثال شرکت ما از ابتدای تاسیس تا به حال 360 پرسنل دارد که همه این افراد در رستوران‌های فعال این شرکت مشغول به کار هستند و اگر پروژه‌های در دست احداث هم افتتاح شوند این تعداد به 550 نفر خواهد رسید. پس باید دقت داشت که علاوه‌بر سرمایه‌گذاری درست باید به اشتغالزایی هم فکر کرد. همچنین به دلیل افزایش نرخ مواد اولیه و هزینه‌های سربار مثل آب، برق، اجاره، حقوق و... اگر به‌درستی این سرمایه‌گذاری مدیریت نشود ممکن است با سوددهی همراه نباشد. برای همین امروزه باید در زمینه رستوران و کافی‌شاپ‌داری به درستی قدم برداشت، چراکه این شغل ممکن است برای افرادی که هنوز وارد آن نشده‌اند هیجان‌هایی داشته باشد که وقتی وارد این عرصه می‌شوند متوجه خیلی از مسائل خواهند شد.
 
چطور در حرفه خود ماندگار شویم؟
ایجاد یک کسب و کار و ماندگاری به عوامل متعددی وابسته است، عواملی مانند سرمایه، منابع انسانی، دانش و تجربه و... اما آنچه باعث عملکرد مطلوب و ماندگاری بیشتر می‌شود دانش بهره‌برداری و کنترل این عوامل و منابع در کنار هم است.
 

 

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان