برترین تصمیم‌ها در مشهورترین برندها

برترین تصمیم‌ها در مشهورترین برندها
برترین تصمیم‌ها در مشهورترین برندها
برترین تصمیم‌ها در مشهورترین برندها
رامین سمیع‌زاده، مترجم کتاب «مهم‌ترین تصمیم‌ها از مشهورترین برندها» مقدمه خود را با جمله: «وارن بافت، موفق‌ترین سرمایه‌گذار قرن بیستم می‌گوید: وقتی همه می‌خرند بفروش و وقتی همه می‌فروشند بخر»، شروع کرده است. شاید این جمله برای توصیف کتابی باشد که پیش رو دارید. تصمیم‌گیری همیشه کار سختی است، اما شاید مهم‌ترین فرق ما با سایر مخلوقات این عالم قابلیت تصمیم‌گیری باشد. این کتاب به تصمیم‌گیری‌هایی در حوزه کسب و کار پرداخته است که نه‌تنها مسیر یک شرکت که بعضا مسیر صنایع و حتی کشورها را دگرگون کرده است.
جیم کالینز، استاد مدیریت به درستی در پیشگفتار تاکید می‌کند که «مدیران مقید بودند نگاه مدیریتی 25 ساله داشته باشند و نه نگاه 25 ساله سنتی.» این هم از نکاتی است که کسب و کار ایران به شدت از آن رنج می‌برد. به قول عباس عبدی، پژوهشگر جامعه‌شناسی، عمق آینده ما در ایران به شدت کاهش پیدا کرده است. 
مترجم خوانندگان را به خواندن کتاب‌های دیگر جیم کالینز خصوصا کتاب «ساختن برای ماندن» توصیه کرده است. در مقدمه این کتاب آمده است: «مرگ استیو جابز باعث تولد این کتاب شد. اما یکی از نکاتی که راجع به زندگی عنوان می شود آن است که موفقیت یک فرد برابر است با جمع جبری تمام تصمیماتی که او می‌گیرد و همانطور که جیم کالینز در پیشگفتار این کتاب اشاره کرده است، ترکیب هزاران تصمیم است که منجر به عظمت می‌شود. با این حال به نظر می‌رسد چند تصمیم بیشتر نیستند که یک سروگردن بالاتر از بقیه هستند؛ لحظاتی که مدیرعامل سرنوشت کامل شرکت را وسط می‌گذارد و باید به چپ یا به راست برود یا اصلا تغییری ندهد. تصمیماتی که این رهبران بزرگ می‌گیرند اغلب با منطق عادی منطبق نیست ولی آینده شرکت‌ها، صنعت‌ها و حتی ملت‌هایی را کاملا تغییر می‌دهد.
در ادامه این پیشگفتار آمده است: «ذات جهان بر غیرقطعی و نامعلوم بودن آن است. تصمیم‌گیری‌ها درباره آینده و نقش شما در آن است. در صورتی که آینده نامعلوم است پس شاه‌کلید شما برای غلبه بر این تردید چیست؟ داشتن افراد درست در کنار خود.»
جیم کالینز که متولد 1958 است کارشناسی خود را در رشته ریاضیات از دانشگاه استنفورد گرفته و در مقطع کارشناسی ارشد MBA ادامه تحصیل داد و چندین سال پس از فارغ‌التحصیلی در همین دانشگاه به عنوان یکی از اساتید موفق به تدریس مدیریت پرداخت. او نویسنده 14 کتابی است که مجموعا بیش از 10 میلیون نسخه از آنها در کشورهای مختلف فروخته شده‌اند.
 
 
تحقیقات پدیدآورندگان این کتاب نشان داده است که قبل از یک تصمیم مهم، شاهد بحث‌های زیادی هستیم ولی بعد از تصمیم، همه افراد از تصمیم حمایت می‌کنند تا به موفقیت برسند. اما رسیدن به این نقطه براساس انتخاب افراد درست میسر است: آنهایی که برای رسیدن به بهترین جواب‌ها بحث می‌کنند ولی بعد می‌توانند اختلاف‌نظرهایشان را کنار بگذارند و برای رساندن شرکت به موفقیت باهم کار کنند.
تیتر فصل نخست این کتاب «بازگرداندن استیو» است. آدام لاشینسکی نویسنده فصل اول این کتاب از بازگرداندن استیو جابز سخن می‌گوید. گذشت زمان معمولا باعث غبار گرفتن و فراموشی تصمیم‌های بزرگ می‌شود. نمونه‌اش تصمیم هیات‌مدیره شرکت اپل برای بازگرداندن استیو جابز در سال 1996 به شرکتی بود که 20 سال قبل از آن یکی از سه نفری بود که بنیان اپل را بنا نهادند. در فاصله یک دهه و نیم بین بازگشت جابز و درگذشتش در سال 2011، اپل به ارزشمندترین شرکت در دنیا تبدیل شد. این یک تصمیم خارق‌العاده بود که یکی از بهترین‌های تاریخ کسب وکار، واقعیت‌ها و شرایط بازگشت جابز را نشان می‌دهد که پشت تمام تصمیم‌های بزرگ، ترکیبی از زمان‌بندی‌های مناسب و خوش‌شانسی است.
فصل دوم با عنوان چگنه تحویل رایگان در محل، زاپوس را نجات داد آغاز شده است.
جنیفر رینگولد نوشته است: «تصمیم‌های مهم کسب‌وکار همه در خود دارای یک پارادوکس هستند و منطقا یک تصمیم مهم باید بعد از بررسی‌های دقیق و ساعت‌ها و حتی هفته‌ها بحث سنگین و هیجانی به نتیجه رسیده باشد ولی گاهی عکس آن صادق است؛ تصمیماتی که یک شرکت را به سرانجام مثبت یا منفی می‌رسانند.»
عنوان فصل سوم کتاب «شرکتی که برای یللی‌تللی کردن حقوق می‌دهد» انتخاب شده است. نیکلاس وارچاور رکود و انزوا را از متداول‌ترین و مهلک‌ترین دلایلی برشمرده که باعث پوسیدن یک سازمان می‌شوند و گفته است امروزه ایده درگیر کردن یک سازمان با ابزارهای جدید از طریق نیروهای جوان و باانگیزه آنچنان مورد قبول است که به نظر ایده واضح و مبرهنی می‌آید.
عنوان فصل‌های چهارم تا چهاردهم کتاب برترین تصمیم‌ها در مشهورترین برندها، به ترتیب: «سهامدار اولویت آخر است، اینتل چگونه مشتریان را عاشق ریزپردازنده‌ها کرد، قبله‌گاه جک، بیل گیتس تصمیم می‌گیرد که یک هفته به مرخصی برود، تویوتا به دنبال خطای صفر، مرگ یک‌بار شیون یک‌بار، بوئینگ به اندازه یک 707 قمار می‌کند، نام عملیات: در آغوش گرفتن، جلسه شنبه صبح‌های وال مارت، راه و روش اچ‌پی: تقدم اعتماد بر سودآور و هنری فورد حقوق کارگران را دو برابر می‌کند» انتخاب شده است.

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان