باید و نبایدهای طراحی و ساخت مراکزخرید چند منظوره

باید و نبایدهای طراحی و ساخت مراکزخرید چند منظوره
باید و نبایدهای طراحی و ساخت مراکزخرید چند منظوره
باید و نبایدهای طراحی و ساخت مراکزخرید چند منظوره
برنامه‌هایی برای رضایت مشتری
 حسام رئوف
مدیر کل شرکت مونت هیل
با بررسی در زمینه ساخت و تجهیز مراکز خرید به نتایجی میرسیم که دقت در آن میتواند سرنخ و در واقع شاخصههای خاص موفقیت در چنین عرصهای را به ما یادآوری و بازآموزی کند. در واقع همیشه باید و نبایدهایی در این عرصه وجود دارد و رعایت آنها، تفاوت بین موفقها و ناموفقها را رقم میزند؛ آن هم به واضحترین شکل ممکن.
 
 شروع ماجرا
 تابستان 2011 وقتی در حال برگشت از یک همایش طولانی بودم، با خودم فکر میکردم چگونه میتوان یک برنامه واحد و منظم برای برپایی، ساخت و نظمدهی به یک مال یا مرکزخرید داشت. در همین فکر در جاده شیخ‌زاید قدم میزدم که ناگهان ایدههایی به ذهنم رسید. به خانه رسیدم، لپتاپم را روشن و پروژه تحقیقاتی خودم را آغاز کردم. برنامه مورد نظر خودم را نوشتم، پله‌پله پیش رفتم و در پی سالها تجربه و آزمون و خطا و مشورت با بزرگان این عرصه، موفق شدم تعدادی راهبرد کلیدی جمعآوری کنم.
دلیل داشتن، پله اول موفقیت
وقتی قصد راهاندازی و تجهیز یک مرکزخرید را دارید، ابتدا باید به این موضوع فکر کنید که هدف‌تان از ایجاد یک مال بزرگ چیست؟ صرف داشتن سرمایه و انجام یک کار حتی بزرگ، دلیل و پشتوانه خوبی برای موفقیت نیست. باید دلیلی برای انجام کار داشت و اگر بدانید دقیقا چه چیزی میخواهید، قطعا موفق خواهید شد. از طرفی توجه به عوامل جنبی و محیطی هم اهمیت زیادی دارد. شما نمیتوانید از یک مرکزخرید کوچک توقع معجزه داشته باشید؛ همان‌طور که باید قید فروش بیشتر در مرکزخریدی دور از مراکز اصلی شهر را بزنید.
 
طراحی مدرن
 برای موفقیت در طراحی و ساخت یک مرکزخرید، سلیقه نقش کلیدی و مهمی را ایفا می‌کند؛ به این معنا که شما باید علاوه‌بر داشتن یک طرح و برنامه قبلی، بدانید چه لوازمی را در کدام قسمت مرکزخرید قرار بدهید تا نظر عمده مشتریان جلب شود. معمولا طی سال‌های اخیر، لوازم شبیه به هم در یک منطقه یا طبقه مراکز خرید به فروش میرسد و اینگونه خطر سردرگم شدن مشتری به حداقل میرسد.
 
قابلیتهای چندگانه 
 این روزها مراکز خریدی موفق هستند که علاوه‌بر بعد تجاری به بخش تبلیغی و تفریحی هم توجه ویژه نشان دهند. اگر میخواهید مرکزخریدی را افتتاح کنید، باید به نکات کلیدی مانند داشتن فضای کافی برای شهربازی، سینما، فودکورت و... توجه ویژهای داشته باشید. این روزها مشتریان نه‌فقط برای خرید بلکه برای تفریح به مراکز خرید میآیند و شما باید نظرشان را جلب کنید!
 مدل طراحی 
 3 روش طراحی مراکز خرید وجود دارد: 
1-پس از آخرین فروشگاه بخش تجاری، بخش رفاهی مشتریان آغاز میشود و از این منطقه باید برای در نظر گرفتن امکانات رفاهی بیشتر، نهایت بهره را ببرید.
2-چنانچه قرار شد تغییری در ماکت طراحی مراکز خرید به وجود بیاورید، مشتری باید در هر 2 بخش تجاری و رفاهی به یک اندازه دارای سود و نفع باشد.
3-استراتژی اصلی و پایه شما باید بر مبنای یک مرکزخرید بزرگ باشد. در این صورت، امکان برآورده ساختن ایدههای اصلی خودتان را به دست میآورید.
4-در برنامه عمودی تجهیز مراکز خرید، همه آنچه به هم مرتبط است باید در یک طبقه قرار بگیرد. مثلا سینما و انواع تفریحات مانند شهر بازی و... در یک بخش و مناطق تجاری و فروشگاهها در سمت و طبقهای دیگر. این نظمدهی، علاوه‌بر ایجاد جذابیت بصری به مشتری حس بهتری میدهد و تجارت صاحبان مراکز خرید رونق میگیرد.
 
تجربه هیبریدی 
منظور ما از مراکز خرید هیبریدی، آن دسته از مالهایی هستند که تجهیزات و در واقع نشانههای محیطی خودشان را از منابعی متفاوت از مراکزخرید سنتی به دست میآورند. مثلا اگر در مراکز خرید سنتی، نیروی انسانی و کارگران و فروشندهها، منبع اصلی ایجاد درآمد و پویایی مراکز خرید هستند، در مراکز خرید هیبریدی تکنولوژیهای جدید مانند دستیار خرید، رباتهای هوشمند و تراشههایی مانند بیکن، حرف اول را میزنند و در طراحی این‌گونه مالها باید حتما فضایی برای استفاده از این ظرفیتها در نقشه شما وجود داشته باشد. در این صورت بخش زیادی از راه موفقیت پیموده شده است. باید توجه داشته باشید اطلاعات و دادهها، مسیر موفقیت نیست. سازه و بنیان، عامل اصلی موفقیت یک مرکزخرید محسوب میشود. در یک کلام، مشتری و مشتریان باید در صدر اهداف و برنامهها باشند.
 
 

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان