انبار کالا در منازل

انبار کالا در منازل
انبار کالا در منازل
دود "انبار کالا" در منازل به چشم مصرف کننده می رود
نگرانی از کمبود کالا و تعجیل برای خرید و انبارکردن آن در منازل، پدیده ای است که برخی مواقع شاهد آن بوده ایم؛ سرچشمه این موضوع به فضای روانی حاکم بر جامعه بویژه التهاب آفرینی در شبکه های اجتماعی و همچنین بی توجهی به نظرات مسئولان ذیربط درباره تامین بودن همه نیازهای کالای اساسی برمی گردد.
 
به گزارش پایگاه خبری تجارت طلایی به نقل از ایرنا، با شروع سال جدید؛ نوسانات نرخ ارز و اعلام تحریم های آمریکا علیه کشور، فضاسازی در فضای مجازی درباره کمبود اقلام اساسی در بازار شروع شد. از همان ابتدا این موضوع را پیگیری و گزارش هایی مبنی بر تامین نیازهای اساسی کشور و تاکید مسئولان مبنی بر نگران نبودن مردم از این مساله، منتشر کرد.
با این وجود در هفته های اخیر هجوم برخی از مردم به فروشگاه های زنجیره ای و خریدهای حجمی، سبب شده که خانواده ها اقدام به انبار کالا درمنازل خود کنند؛ اثرات منفی این اقدام کمتر از احتکار نبوده و حتی مسئولان این اقدام را فراتر از احتکار می دانند آن هم در حالی که وزیر صنعت نیز به مردم اطمینان داده که انبار کالاهای اساسی بیش از نیاز مردم و تا سال آینده کمبودی نداریم.
در همین رابطه «علی فاضلی» رئیس اتاق اصناف کشور مردادماه امسال به خبرنگار ایرنا گفت که در تامین کالاهای استراتژیک مشکلی نداریم و به وفور در بازار موجود است. همچنین نایب رییس اول اتحادیه فروشگاه های زنجیره ای نیز به ایرنا گفت که فروشگاه های زنجیره ای در تامین کالاهای اساسی مشکلی ندارند.وی از این گله داشت که احتکار مواد غذایی از سوی خود مردم رخ می دهد و در این میان برخی سودجویان با مراجعه به فروشگاه ها بیش از نیاز کالا می خرند. اکنون نیز فضای روانی و برداشت اشتباه مردم سبب القای این مساله شده که با کمبود اساسی در اقلام مصرفی همچون مواد غذایی و اقلام بهداشتی در کشور روبه رو هستیم. این موضوع باعث هجوم برخی به فروشگاه های زنجیره ای و خرید گسترده کالاهای مصرفی شده در حالی که این اقلام به خودی خود موجب افزایش تقاضا و کمبود کالا در بازار می شود؛ ضمن آنکه کالاها تاریخ مصرف دارند و نمی توان بیش از حد اقدام به خرید و انبار کرد.
 
اقتصاد ما بزرگ تر از بازار ارز و طلاست
در این پیوند «علیرضا عبدالله زاده» کارشناس اقتصادی به ایرنا گفت: در حالت عادی هم اگر مردم به هر دلیلی از نبود کالا مضطرب شوند شروع به خرید می کنند و در آن حالت مغازه ها و فروشگاه ها خالی و در منازل انبار می شود.وی افزود: نتیجه اینکه اگر همه ظرفیت تولید و واردات را روی هم بگذاریم و کالاها را انبار کنیم اما با هجوم یکباره مردم کالا تمام می شود و سیستم تولید با مشکل مواجه می شود. 
این کارشناس اقتصادی به کمبود پوشک اشاره کرد و گفت: چند روز گذشته در شرایطی که می گفتند پوشک نیست اما شاهد بودیم که در برخی شبکه های فروش آنلاین این کالا با قیمت سابق وجود داشت و حتی می توانستیم در بازار نیز آن را تهیه کنیم اما با رفتا هیجانی مردم این کالا نایاب شد. عبدالله زاده تاکید کرد: اقتصاد ما 1500 میلیارد تومانی است و در مقابل بازار 20 هزار میلیارد تومانی طلا قابل مقایسه نیست؛ بنابراین جای نگرانی وجود ندارد.
 
واکنش مسئولان نسبت به خرید گسترده مردم
«محمد شریعتمداری» ورزیر صنعت، معدن و تجارت 2 روز پیش در صفحه اجتماعی خود از حضور در یکی از فروشگاه های زنجیره ای نوشت: «بی صدا رفتم اتکا، مثل جمعه ازدحام نبود اما پوشک، اقلام سلولزی، رب و گوشت در چرخ ها و سبدهای خرید مردم مشهود بود؛ لوازم التحریر به وفور بود. راه حل رفع عطش خرید البته تنها، اقتصادی نیست؛ قطعا اطمینان بخشی و همراهی مردم یکی از راهکارهای برون رفت از مشکلات است.» 
«فاطمه سعیدی» نماینده مرم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز در صفحه اجتماعی خود نوشت: «ظاهرا تذکرات صریح رهبری هنوز به برخی نهادها و موسسه های مطبوعاتی نرسیده است. دمیدن در شیپور دلار 20 هزار تومانی توسط روزنامه کیهان و تشویق مردم به احتکار کالا توسط اپوزیسیون دو لبه یک قیچی است. به نام ایران و منافع ملی باید در برابر این پیوند نامبارک ایستاد.» 
 
کالاهای اساسی بیش از نیاز داخلی ذخیره شده است
«محمد شریعتمداری» وزیر صنعت، معدن و تجارت روز گذشته در حاشیه نشست مشترک با مدیران فروشگاه های زنجیره ای کشور، تعاونی ها و اتحادیه تعاونی های کشور گفت: مجموعه امکانات فروشگاه ها با ذخیره کامل انبارها در خدمت مردم خواهد بود.«مردم اطمینان داشته باشند که دولت با تامین کالاهای اساسی مورد نیاز، تمهیدات لازم را از پیش اندیشیده و امکانات لازم برای تامین این نیازها در ماه های آتی حتی در بعضی اقلام بیش از نیاز سال هم فراهم شده است.»

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان