استراتژیک بازاریابی کنید

استراتژیک بازاریابی کنید
استراتژیک بازاریابی کنید

استراتژیک بازاریابی کنید

برای شناسایی مسیر درست و سیاست‌های دقیق این مرحله از مسیر استارتاپی، سراغ توحید علی‌اشرفی مدیر تبلیغات استارتاپ «علی‌بابا» رفتیم تا تجربیاتش را با شما به اشتراک بگذاریم.
یکی از مهم‌ترین و پررنگ‌ترین مسایلی که مسیر موفقت استارتاپ‌‌ها را هموار می‌کند مرحله مشتری‌شناسی و بازار‌سنجی است. دپارتمان فروش، عملکرد قوی و انتخاب مسیر درستِ تبلیغات همه‌و‌همه دست‌به‌دست هم می‌دهند و مسیر موفقیت استارتاپ‌ها را می‌سازند. برای شناسایی مسیر درست و سیاست‌های دقیق این مرحله از مسیر استارتاپی، سراغ توحید علی‌اشرفی مدیر تبلیغات استارتاپ «علی‌بابا» رفتیم تا تجربیاتش را با شما به اشتراک بگذاریم.

 

 


دپارتمان فروش تعریف نشده
مدیر بازاریابی علی‌بابا با اشاره به دپارتمان فروش تعریف‌نشده در اکوسیستم استارتاپ‌ها صحبت‌هایش را شروع می‌کند: داستان این است که در اصل فروش و تبلیغات تفاوت زیادی با هم دارند اما در اکوسیستم استارتاپی جزیی از هم به حساب می‌آیند و به هم گره خورده‌اند. از آنجایی که استارتاپ‌ها در حوزه فناوری و اطلاعات تعریف شده‌اند، بالطبع فروششان به شکل آنلاین اتفاق می‌افتد.

وی ادامه می‌دهد: در استارتاپ‌ها و زمینه فناروری اطلاعات تیم‌ها به دو تیم و محصول و بازاریابی تقسیم می‌شوند و دپارتمان فروش آنچنانی‌ ندارند. کار تیم بازاریابی، تبلیغات جذب مشتری جدید برای برندینگ و در مقابل کار تیم محصول کاملا متفاوت و در حیطه فروش آنلاین، بهبود تجربه مشتری و جذب مشتری خلاصه می‌شود.


مخاطب شناسی و بازاریابی استراتژیک
مدیر بازاریابی و تبلیغات علی‌بابا ادامه می‌دهد: بازاریابی عبارت است از تاثیر مستقیم بر کسانی که می‌توانند مخاطب اصلی باشند. تیم بازاریابی باید توانایی به مرحله بازدید سایت کشاندن مخاطبانش را داشته باشد و در مقابل تیم محصول این مخاطبان را تبدیل به خریدار کنند. به اصطلاح تیم محصول باید توانایی تبدیل بازدید به خریدار را داشته باشد. بهینه سازی نرخ به تیم محصول بستگی دارد. این قضیه در گرو نکات مهمی مثل سرعت سایت، ظاهر گرافیکی سایت، ویو سایت، کامل بودن محصولات و… است.

وی ادامه می‌دهد: در بازاریابی باید مخاطب‌های هدف را شناسایی کنید. از نوع جنسیت گرفته تا رده سنی‌ای که می‌تواند مخاطب نهایی شما باشد را بشناسید و ببینید کجا می‌توانید بر روی این مخاطبان مستقیما تاثیر بگذارید. شاید یکی از مخاطبان شما بیزینس‌من باشد و در سایت‌های قیمت آهن بتوانید به آن دسترسی داشته باشید. در مقابل احتمالا یکی دیگر از مخاطبان شما مادر باشد و در یک سایت کودک و مادر بتوانید تاثیری که باید را بگذارید و جذبش کنید. این نوع از تبلیغ با نام تبلیغ «استراتژیک» معروف است. زمانی که به سمت تبلیغ عمومی و معرفی محصول به عموم جامعه نرفتید و مستقیما سراغ مشتری‌های هدف و کسانی که احتمال خریدِ محصول بیشتری از آنها می‌رود؛ بروید در واقع از سیاست تبلیغات استراتژیک استفاده کرده‌اید.
با ۱۰ درصد هم موافقید چه برسد به ۱۰۰‌در‌صد!
علی اشرفی در پاسخ سوال تجارت‌نیوز مبنی بر اینکه به عنوان مدیر تبلیغات علی‌بابا تا چه اندازه این سیاست‌ها را پیاده کرده‌اید؟ می‌گوید: شاید ۱۰ درصد از کل این سیاست را توانسته‌ایم به مرحله اجرا برسانیم. ما ایرانی‌ها کلا حرف زدن را خوب بلدیم اما در مرحله اجرا شاید کمی تنبلی به خرج بدهیم. اما نباید از این نکته فاکتور گرفت و باید به این نکته توجه کرد که شاید با اعمال ۱۰ درصد از این سیاست هم بتوان به موفقیت و جایگاه خوبی رسید چه برسد به ۱۰۰ درصد از اجرای این سیاست‌ها.

 

منبع : تجارت نیوز

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان