ارزش‌گذاری استارت‌آپ‌ها چگونه است؟

ارزش‌گذاری استارت‌آپ‌ها چگونه است؟
ارزش‌گذاری استارت‌آپ‌ها چگونه است؟

ارزش‌گذاری استارت‌آپ‌ها چگونه است؟
یک کارشناس ارزش‌گذاری استارت‌آپ می‌گوید استارت‌آپ‌ها از ابتدای شروع کار، به خودی خود دارای ارزش هستند و ارزش‌گذاری آنها در مراحل اولیه‌ای که محصول تولید می‌شود با توجه به متدهای درآمدمحور، هزینه‌محور و بازارمحور آغاز می‌شود.
به گزارش «تجارت طلایی» بسیاری از سرمایه‌گذاران بازار استارت‌آپ پیش از آنکه تصمیم به تزریق سرمایه‌شان در این بازار بگیرند به دنبال ارزیابی ارزش گروهی هستند که قرار است تامین مالی آنها را برعهده بگیرند. به این علت بسیاری از استارت‌آپ‌ها برایشان مهم است که از میزان ارزش کسب‌وکار خود باخبر باشند.
مجتبی شریفی، کارشناس ارزش‌گذاری شرکت «بومرنگ» درباره نحوه ارزش‌گذاری استارت‌آپ‌ها گفته است: «یک استارت‌آپ از زمانی که شروع به کار می‌کند و تیم اولیه دور هم جمع می‌شوند تا زمانی که به سوددهی برسد مراحل مختلفی را پشت سر می‌گذارد. ارزش‌گذاری روی استارت‌آپ زمانی انجام می‌شود که محصول تولید شده باشد و سرمایه‌گذار به واسطه این ارزش‌گذاری روی استارت‌آپ سرمایه‌گذاری کند.»
او با اشاره به اینکه نقطه آغازین و زمانی که محصول تولید می‌شود زمانی است که استارت‌آپ کار خودش را شروع می‌کند تا سرمایه‌گذار از تولید محصول حمایت ‌کند، اضافه می‌کند: «این سرمایه از نقاط مختلف جذب می‌شود که مثلا وی‌سی‌ها یا حتی شتاب‌دهنده‌ها سرمایه‌گذاری‌ها را مدیریت کنند. استارت‌آپ‌ها در مرحله اولیه‌ای که محصول‌شان را تولید می‌کنند، با توجه به متدهایی که درآمد‌محور، هزینه‌محور و بازارمحور هستند، ارزش‌گذاری می‌شوند.»
شریفی با تاکید بر اینکه ارزش‌گذاری با استفاده از این متدها انجام می‌شود، ادامه می‌دهد: «در نهایت یک عدد نهایی تعیین می‌شود و سرمایه‌گذار آورده مالی خود را به تناسب با آن روی میز می‌گذارد. به این معنی که سرمایه‌‌گذار با توجه به ارزش‌گذاری که انجام شده درصدی از مالکیت استارت‌آپ را از آن خود می‌کند. به‌طور مثال می‌گوییم که یک استارت‌آپ ۱۰۰ میلیون تومان ارزش‌گذاری شده است و اگر سرمایه‌گذار ۵۰ میلیون تومان پول ارائه کند، این دو عدد با هم جمع شده و تبدیل به ارزش استارت‌آپ بعد از تزریق سرمایه می‌شود. به این ترتیب سرمایه‌گذار ۳۳ درصد از استارت‌آپ را از آن خود می‌کند.»
این کارشناس ادامه ‌می‌دهد: «ارزش یک استارت‌آپ ممکن است از صفر شروع شود و تا میلیاردها ریال برسد. مثلا در حال حاضر استارت‌آپ‌هایی داریم که از شکل استارت‌آپ خارج شده‌اند و به شرکت‌های بازده تبدیل شده‌اند و ارزش‌های بسیار بالایی دارند.»
آن‌طور که «تجارت‌نیوز» از قول این کارشناس نوشته است: «برخی از استارت‌آپ‌ها دارای ایده‌های خوبی هستند اما به لحاظ مالی، سودآوری که در ذهن بیانگذاران‌شان است، اتفاق نمی‌افتد.» شریفی ادامه می‌دهد: «موضوعی که بین ارزش‌گذار و استارت‌آپ وجود دارد این است که استارت‌آپ‌ها ذهنیت مثبتی به بازار دارند و باید هم این‌گونه باشد و آنها باید برای بقای خود با ذهنیت مثبت به بازار نگاه کنند و این موضوع خود را در ارزش‌گذاری به خوبی نشان می‌دهد.»
او براساس تجربه‌ای که در این فضا به دست آورده معتقد است که استارت‌آپ‌های شکست‌خورده و رشدکرده بسیاری در حال حاضر در بازار استارت‌آپی ایران وجود دارند.

 

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان