آینده خرده‌فروشی چگونه خواهد بود؟

آینده خرده‌فروشی چگونه خواهد بود؟
آینده خرده‌فروشی چگونه خواهد بود؟

 

در محاصره تکنولوژی

مهم‌ترین موضوعات صنعت خرده‌فروشی در سال 2019، انقلاب صنعتی در این حیطه، رشد تجارت الکترونیک و البته سهم هر برند از موفقیت در این حیطه بود.

 تحقیقات نشان داده در سال 2024، 30درصد کل فروش در حوزه خرده‌فروشی از طریق تجارت الکترونیک صورت می‌گیرد اما در این بین نمی‌توان نقش تکنولوژی در آینده خرده‌فروشی را نادیده گرفت.

آیا دستیارهای شخصی صوتی وجود خواهند داشت که مقبولیت، رنگ و اندازه بودن هر لباسی را در گوشی هوشمند شما دانلود کنند؟ ایستگاه‌های پرینت سه‌بعدی؟ محو شدن کانترهای چک نهایی هنگام ترک فروشگاه؟ آیا ممکن است حتی نمایشگرهای هولوگرافی شناور کف هر فروشگاه و همزمان با راه رفتن مشتری ایجاد شود؟

شاید مردم همه خریدهای خود را با استفاده از اتاق‌های پرو مجازی از طریق هدست‌های واقعیت مجازی، از خانه انجام دهند و سپس پهپادها این خریدها را به منزل‌شان برسانند. این نوآوری‌ها ممکن است خیال‌انگیز به نظر برسند اما هیچ‌کدام غیرممکن نیستند. همه آنها وجود دارند و در حال آزمایش شدن هستند و حتی ظرف یک دهه می‌توانند واقعی شوند. آیا مشتریان این نوع تجربه خرید را واقعا می‌خواهند؟ آمارهایی که از خرده‌فروشی‌های بزرگ و برندهای مد به دست می‌آید، به‌طور فزاینده‌ای به این سوال پاسخ منفی می‌دهد. در محیط همواره متزلزل و غیرقابل پیش‌بینی خرید که بقای طولانی‌مدت شرکت‌ها به پیش‌بینی تمایل مشتری و اهمیت دادن به آن بستگی دارد، رقابت بر سر فهمیدن اینکه افراد چگونه و کجا پول‌شان را خرج می‌کنند، داغ شده است.

زنده بودن فروشگاه‌های فیزیکی

شرکت آنلاین «فارفچ» که فضای بازاری برای بوتیک‌های لوکس مستقل ایجاد کرده، رویدادی یک‌روزه را در «موزه طراحی» لندن برگزار کرد. در آنجا خوزه نوس، موسس شرکت در حضور ۲۰۰ فعال حوزه صنعت مد از «فروشگاه آینده» پرده‌برداری کرد؛ مجموعه‌ای از تکنولوژی‌های جدید که از سوی شرکت او ایجاد شده تا به برندها و بوتیک‌ها کمک کند بین دنیای آنلاین و آفلاین ارتباط بسازند. اگرچه ۷۰درصد خریدهای گران‌قیمت تحت تاثیر معاملات آنلاین هستند اما فروشگاه‌های فیزیکی همچنان نقشی حیاتی دارند؛ به‌طوری‌که ۷۵ درصد فروش تا سال ۲۰۲۵ همچنان در این فروشگاه‌ها رخ خواهد داد.

به‌هر حال آنچه ممکن است تغییر کند، هدف اصلی فروشگاه‌هاست. باید تجارت الکترونیک، خرید حضوری یا حتی فروش تک‌کاناله را فراموش کرد. عصر تازه خرده‌فروشی به «خرده‌فروشی افزوده» متصل شده که ترکیبی است از خرید دیجیتال و فیزیکی و به خریدار امکان می‌دهد به صورت یکپارچه بین این دو حوزه تغییر موضع دهد. هولیتیون یک شرکت مشاوره در حوزه واقعیت افزوده و تولیدکننده نرم‌افزار در لندن است که با چند برند خرده‌فروشی معروف همکاری داشته است. پاییز گذشته، هولیتیون با شرکت لوازم آرایشی شارلوت تیلبری روی مفهومی با عنوان «آینه جادویی» همکاری کرد. آینه جادویی با واقعیت افزوده کار می‌کند و هدف آن کمک به تسریع فرآیند تصمیم‌گیری خرید برای مشتریانی است که وقت تست کردن محصولات آرایشی را ندارند. کاربران می‌توانند در این آینه ۱۰ مدل از صورت آرایش شده خود را با جزئیات ببینند و حتی تغییرات رنگ پوست خود را بفهمند و سپس تصمیم بگیرند کدام محصول را بخرند. این یک تجربه واقعی و فوق‌العاده برای آنهاست. یکی از کارکنان هولیتیون می‌گوید یک مشتری در مورد گریم واقعی یک آرایشگر روی صورتش اطمینان داشت اما این آینه نظرش را کاملا عوض کرده بود. در واقع سهولت تصمیم‌گیری برای خریداران برای آنها بسیار امیدبخش است.

مانع بزرگ

تکنولوژی همچنان مانعی برای فروشگاه‌های خرده‌فروشی است و گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و صفحات اینچنینی در ۸۰درصد مواقع اجازه نمی‌دهند مصرف‌کننده آنچه می‌خواهد را ببیند و لمس کند. برگ برنده خرده‌فروشی‌های امروز این است که یکدلی دیجیتال ایجاد کنند. هیچ‌کس واقعا نمی‌تواند حدس بزند آینده چه شکلی خواهد بود اما آنهایی که از تکنولوژی و داده استفاده می‌کنند در صدر رقابت قرار می‌گیرند. امروز ۹۵درصد خرده‌فروشی‌های لباس در انگلیس به صورت آنلاین انجام می‌شود اما بوتیک‌ها و رویدادهای فیزیکی همچنان «فرصت‌های بازاریابی» مهمی هستند و فهرست انتخاب ویژه‌ای در اختیار مشتری قرار می‌دهند و حتی باعث می‌شوند مشتری چیزی فراتر از خرید را تجربه کند.

فروشگاه «لرد اند تیلر» در آمریکا یک فروشگاه لباس بسیار بزرگ تاسیس کرده است. در کنار همکاری با طراحان مطرح لباس، بخشی ویژه به نام «گالری» با خدمات کامل استراحت و مفهوم فروشگاه پاپ‌آپ (موقت) ایجاد شده است. در این فروشگاه موقت، برندها هر هشت هفته تغییر می‌کنند. تکنولوژی نقش مهمی در این فروشگاه ایفا می‌کند اما نقش آن عمدتا پشت صحنه و مربوط به‌ سرعت انتقال محصول و حق انتخاب گسترده برای مشتری است. بخشی از جامعه مصرف‌کنندگان (به‌ویژه افراد زیر ۳۵ سال) ترجیح می‌دهند بتوانند هر محصولی را که می‌خواهند در هر زمانی به دست بیاورند. خرده‌فروشی یوکس در مشارکت با شرکت ولنتینو برنامه Next era را آغاز کرده که امکان دسترسی به بزرگ‌ترین فروشگاه ولنتینو در جهان را فراهم می‌کند؛ فروشگاهی که در هیچ خیابان، میدان یا گذری وجود خارجی ندارد. این فروشگاه به مشتری امکان می‌دهد به هر محصولی که می‌خواهد دسترسی آنلاین داشته باشد، به‌سرعت آن را تحویل بگیرد و از خدمات هوش مصنوعی مثل شخصی‌سازی در محل بهره‌مند شود. فارفچ هم به‌عنوان رقیب از طرح F90 پرده‌برداری کرده و بر اساس آن سرویس ارسال محصولات گوچی را ظرف ۹۰ دقیقه در ۱۰ شهر ارائه می‌کند.

منبع: RLI MAGAZINE

 

تگها : تجارت , ماهنامه تجارت طلایی , تکنولوژی

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان