آسیای میانه، غول آینده صنعت خرده‌فروشی

آسیای میانه، غول آینده صنعت خرده‌فروشی
آسیای میانه، غول آینده صنعت خرده‌فروشی

آسیای میانه، غول آینده صنعت خرده‌فروشی
اولین میزبانی آسیای میانه از همایش سالانه انجمن مراکز خرید خاورمیانه توسط باکو در روز 16 می 2019، نقش پراهمیت این منطقه در آینده صنعت خرده‌فروشی را یادآور شد.
آسیای میانه با جمعیت جوان بیش از 100 میلیونی‌اش در عرض یک‌ربع قرن آینده به یک بازار کلیدی در زمینه نفت و البته خرده‌فروشی تبدیل خواهد شد. در این بین، باکو بی‌دلیل به‌عنوان اولین میزبان آسیای میانه برای همایش بزرگ انجمن مراکز خرید خاورمیانه انتخاب نشده است. شهر ملقب به «سرزمین آتش» به‌عنوان پایتخت جمهوری آذربایجان منابعی غنی از نفت و گاز دارد و به لحاظ جغرافیایی نقش مهمی در زمینه روابط سیاسی با همسایگانی مانند ایران، ترکیه و روسیه ایفا می‌کند. در طول سال‌های اخیر، باکو از شهری پر از بازار سنتی و فروشگاه به منطقه‌ای مدرن مملو از تکنولوژی و مراکز خرید جذاب تغییر چهره داده است. برگزاری افتتاحیه‌هایی برای مراکز خریدی مانند پارک بلوار در سال 2010، مال 28 در سال 2013، پورت‌باکو در سال 2014 و گانجلیک در سال 2016، پایتخت جمهوری آذربایجان را به یک شهر استراتژیک در زمینه خرده‌فروشی تبدیل کرد. به‌زودی هم دنیزمال و کرسکنت‌مال به مرحله بهره‌برداری و افتتاح می‌رسند. در حال حاضر چین و تاجیکستان درخصوص ایجاد منطقه آزاد تجاری در مناطق مرزی خود در حال توافق هستند.

 شاهراه تاجیکستان
ارزیابی میزان تاثیرگذاری منطقه آزاد تجاری تاجیکستان در مرز با جمهوری آذربایجان هنوز ممکن نیست. قرار شده در زمینه خرده‌فروشی دو مرکز بزرگ تجاری ساخته شود که یکی از آنها در منطقه کاشغر واقع در خاک چین و دیگری در نزدیکی مرغاب واقع در تاجیکستان است. این دو با یک جاده به هم متصل می‌شوند. منطقه آزاد تجاری، دسترسی تجار تاجیک را به تولیدکنندگان چینی میسر می‌کند. در حال حاضر فاصله بین تجار تا تولیدکنندگان بسیار طولانی است. مسیر جاده‌ای از دو قسمت تشکیل شده، 850 کیلومتر از دوشنبه تا مرزهای تاجیکستان - چین و سپس یک هزار و 500 کیلومتر تا اورومچی محل استقرار یکی از بزرگ‌ترین بازارهای آسیای شرقی. بعد از ایجاد این منطقه آزاد تجاری، تجار تاجیک دیگر نیازی به طی این مسیر طولانی نخواهند داشت. در حال حاضر چین مشغول ساخت بازار بزرگی در مرز خود با تاجیکستان و البته جمهوری آذربایجان است. با این اقدام، تجار تاجیک و آذربایجان دیگر مجبور نیستند برای خرید به اورومچی بروند چون در منطقه خودشان انواع کالا عرضه می‌شود. ترمینالی در در منطقه کولمی ساخته شده است. هم‌اکنون کالاها به این ترمینال منتقل می‌شوند و تجار در آنجا خرید می‌کنند. فایده دوم این است که یک ترمینال بزرگ در نزدیکی منطقه مرغاب در مرزهای ما ساخته می‌شود. طرف چینی حتی پیشنهاد کرده در ساخت این محل مشارکت کند. به همین خاطر، ساخت منطقه آزاد تجاری بین تاجیکستان و جمهوری آذربایجان فرصت‌های بهتری دراختیار تجار می‌گذارد. فایده سوم این کار در به وجود آمدن شرایط مناسب برای خرید کالای بهتر است. قرار است یک سیستم الکترونیکی در این محل راه‌اندازی شود. اگر موافقتنامه ایجاد منطقه آزاد تجاری در مرزهای دو کشور به امضا برسد، ترمینال‌های مرزی خیلی سریع راه‌اندازی می‌شوند. کارشناسان در حال حاضر نگران مشکلات تجارت چین- تاجیکستان هستند، زیرا تجارت فعلا یک‌سویه است. تاجیکستان هنوز چیزی برای عرضه ندارد. منطقه کنترل مرزی کولما- کاراس در چارچوب پروژه سازمان همکاری‌های شانگهای قرار دارد. این منطقه باید حجم تجارت کشورهای عضو سازمان شانگهای را بالا ببرد. این برنامه تا سال 2020 با احداث 4 مسیر حمل‌و‌نقل جاده‌ای ادامه خواهد داشت. پروژه مورد اشاره بر اساس اتصال با تمام کشورهای آسیای مرکزی و همچنین مناطق شمال غرب روسیه و شهرهای روسیه در منطقه سیبری استوار است.

 قابلیت‌های توریستی 
علاوه بر موارد تجاری، آنچه هر روز بیشتر و بیشتر آسیای میانه را در مسیر رشد و پیشرفت قرار می‌دهد، صنعت توریسم است. توریسم سالانه رشدی 10 درصدی را در این منطقه وسیع دنیا تجربه کرده و با شتاب کنونی به نظر می‌رسد تا پایان سال جاری میلادی بیش از سه میلیون نفر از کشورهای مختلف آسیای میانه دیدن کنند. با توجه به وضعیت موجود، آینده برای کشورهایی مانند جمهوری آذربایجان و تاجیکستان بسیار روشن به نظر می‌رسد.

منبع: RETAIL PEOPLE MAGAZINE

 

 

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان