10 شهر برتر استارتاپی دنیا

10 شهر برتر استارتاپی دنیا
10 شهر برتر استارتاپی دنیا

 

فهرست منتشر شده توسط یک موسسه معتبر به بررسی 10 شهر برتر مناسب برای فعالیت استارتاپ‌ها و نیز ویژگی‌های آن‌ها پرداخته است.

با وجود این‌‌که شاید سیلیکون ولی، بزرگ‌ترین مرکز تجمع استارتاپ‌های دنیا به‌شمار برود، اما شهرهای زیادی در سراسر دنیا وجود دارند که در چند سال اخیر با فراهم کردن زمینه مناسب برای فعالیت استارتاپ‌ها، به مکانی برای رشد آن‌ها بدل شده‌اند.

به تازگی یک شرکت نرم افزاری معروف، گزارشی از اکوسیستم استارتاپی در سراسر دنیا منتشر کرده است. در این گزارش که براساس پنج معیار اصلی یعنی عملکرد، سرمایه گذاری، استعداد، دسترسی به بازار و نیز تجربه استارتاپ‌ها تهیه شده، 10 شهر در صدر جدول قرار دارند. بیایید به بررسی این فهرست بپردازیم.

 

 

 

> 10ـ پاریس

فرانسه پاریس با استفاده از کمکهای دولتی، یارانه و نیز وامهای خوب توانسته همچنان رتبه دوازدهم بهترین شهر استارتاپی را در این رده بندی به خود اختصاص دهد. کارآفرینان استارتاپی در پاریس عالقه زیادی به حوزه هوش مصنوعی و نیز مصرف اشتراکی دارند. گفتنی است استارتاپهای مستقر در پاریس توجه بسیاری از سرمایه گذاران مطرح جهانی را به خود جلب کردهاند

 

9- سنگاپور

امروزه کشور سنگاپور یکی از بزرگ‌ترین مراکز اقتصادی جهان به‌شمار می‌رود. پشتیبانی دولت از استارتاپ‌های محلی سبب شده که این شهر بتواند به مرکزی خوب برای استقرار استارتاپ‌ها بدل شود. موقعیت خوب جغرافیایی این کشور و نیز روابط اقتصادی آن با بازارهای پر رونق آسیایی موجب شده تا استارتاپ‌های مستقر در آن به مشتریانی ثروتمند دسترسی یافته و بتوانند کسب‌و‌کار خود را به خوبی گسترش دهند.

 

8- برلین – آلمان

از سال 2010 به این سو، اکوسیستم استارتاپی برلین رشد بسیارچشمگیری یافت و به این ترتیب بود که این شهر توانست از رتبه پانزدهم در سال 2012 به رتبه نهم دست یابد. پیش‌بینی می‌شود تا سال 2020، استارتاپ‌ها بتوانند به ایجاد 40 هزار شغل جدید در این شهر بینجامند.

تجارت الکترونیکی، بازی‌سازی و نیز فروش آنلاین از مهم‌ترین حوزه‌های فعالیت استارتاپ‌های مستقر در برلین هستند. هزینه پایین زندگی در این شهر از جمله دلایل دیگر موفقیت برلین در زمینه رشد استارتاپ بوده است.

 

7- سیاتل – ایالات متحده

شرکت‌هایی نظیر آمازون و نیز مایکروسافت در سیاتل دفتر کار دارند. با وجود این‌که سیاتل جایگاه چهارم خود در سال 2012 را از دست داده، اما این شهر همچنان یکی از بهترین موقعیت‌ها برای استارتاپ‌ها به‌شمار می‌رود. براساس آمارها حدود 12 درصد از شغل‌های جدید ایجاد شده در 2 سال اخیر در این شهر به‌خاطر فعالیت‌های استارتاپی بوده است.

 

6- شیکاگو – ایالات متحده

این شهر که در سال 2012 رتبه دهم را داشت، توانست این بار به رتبه هفتم جدول دست یابد. براساس برخی آمارها، بین 1800 تا 3 هزار استارتاپ فعال در این شهر فعالیت دارند. سیاتل زادگاه چندین استارتاپ بسیار موفق جهانی نظیر «گروپون» بوده و همین باعث شده استارتاپ‌های موفق دیگری نیز در این شهر فرصت شکوفایی و رشد بیابند.

 

5- لندن ـ انگلستان

لندن که در رتبه‌بندی پیشین این موسسه رتبه هفتم را داشت، این بار به رتبه نخست دست یافت. براساس برخی آمارها، استارتاپ‌های مستقر در این شهر، عامل ایجاد 10 هزار شغل در نیمه دوم سال 2015 بوده‌اند. اکوسیستم استارتاپی لندن به‌خاطر دسترسی به مشتریان ثروتمند و نیز شرکت‌های قوی، چشم‌انداز خوب سرمایه‌گذاری و نیز اقدامات موثر دولت در حمایت از کسب‌و‌‌کارهای نوپا، توانسته به رشد خوبی دست یابد.

 

4- بوستون – ایالات متحده

با وجود این‌که بسیاری از استارتاپ‌های دنیا در زمینه فناوری اطلاعات به فعالیت مشغولند، اما استارتاپ‌های شهر بوستون بیشتر در زمینه علوم زیستی، زیست فناوری و نیز دارو فعالیت دارند و به این ترتیب این شهر به یکی از شهرهای پیشرو در زمینه تجاری‌سازی محصولات و خدمات در این رشته‌ها بدل شده است.

این شهر به‌خاطر داشتن مجموعه‌ای از مربیان و سازمان‌های پشتیبان استارتاپ و نیز یکی از بزرگ‌ترین مراکز شتاب‌دهنده استارتاپی در دنیا شهرت دارد.

 

3- اورنج کانتی لس آنجلس- ایالات متحده

2 سامانه معروف «اسنپ چت» و نیز «تیندر» از موفق‌ترین استارتاپ‌های بین‌المللی، در این شهر فعالیت دارند. براساس آمارها، این شهر دارای بیش از 200 هزار مهندس در رشته‌های مختلف است که همگی نیروی انسانی بسیار مستعدی برای استارتاپ‌ها به‌شمار می‌روند.

 

2- نیویورک- ایالات متحده

نیویورک توانست از جایگاه پنجم در رتبه‌بندی قبلی به رتبه دوم در سال 2015 دست یابد. یکی از دلایل موفقیت این شهر در زمینه فعالیت‌های استارتاپی این است که بسیاری از شرکت‌های موفق دنیا شعبه‌ای در نیویورک دارند. برای نمونه بسیاری از محصولات و خدمات شرکت‌های بین‌المللی از طریق دفاتر فروش در این شهر به فروش می‌رسند. به همین دلیل نیویورک توانسته پایگاهی خوب برای رشد و رونق استارتاپ‌ها فراهم سازد.

 

1- سیلیکون ولی- ایالات متحده

سیلیکون ولی همچنان به عنوان اصلی‌ترین شهر برای فعالیت‌های استارتاپی در دنیا مطرح است. بیش از نیمی از استارتاپ‌های فعال در این شهر توسط مهاجران تاسیس می‌شود و 70 درصد از مهندسان شاغل در این استارتاپ‌ها نیز مهاجر هستند.

این شهر به‌خاطر داشتن بین 14 تا 19 هزار استارتاپ و نیز 1.7 تا 2.2 میلیون نفر نیروی انسانی ماهر در دنیا از نظر فعالیت‌های استارتاپی پیشتاز است. گفتنی است شرکت‌های بزرگی نظیر گوگل، مایکروسافت و اپل در همین منطقه رشد کردند.

 

 

 

ترجمه: صالح سپهری‌فر

منبع:techinsider

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان