چرا فیس بوک از شرکت های چینی شکایت کرد

چرا فیس بوک از شرکت های چینی شکایت کرد
چرا فیس بوک از شرکت های چینی شکایت کرد

چرا فیس بوک از شرکت های چینی شکایت کرد

فیس بوک از چهار شرکت و سه فرد چینی به اتهام سوء‌استفاده از نام و اعتبار معنوی محصولات خود با هدف اقدام به کسب سود، کلاهبرداری و حفظ منافع غیرقانونی شکایت و این شکایت را تقدیم دادگاه سان فرانسیسکو کرد. فیس بوک ادعا کرده است چینی‌ها طی 2 سال گذشته با بهره‌گیری از این حساب‌های جعلی اطلاعات غلط بسیاری را در فضای مجازی منتشر کرده و از این طریق سود کلان و غیرقانونی را به جیب زدند. این شبکه اجتماعی در عین حال ادعا کرده است حساب‌های جعلی مذکور توسط این شرکت‌ها در فروشگاه‌های مجازی اپل، آمازون، گوگل، لینکدین و توئیتر تبلیغ شده و از این طریق بسیاری از کاربران متضرر شده‌اند چرا که کاربران به‌نام فیس‌بوک و اینستاگرام اعتماد کرده و در دام این کلاهبرداران افتاده‌اند.

 


مقابله فیس‌بوک با چینی‌ها
گفتنی است فیس‌بوک در دادخواست خود از دادگاه فدرال خواسته است علاوه بر تعیین مجازات برای شرکت ها و افراد در مظان اتهام، از ایجاد و تبلیغ حساب‌های جعلی، دوستداران و پیروان در فیس‌بوک و نمایش مشخصات عمومی توسط حساب‌های جعلی جلوگیری کند.
در بیانیه منتشر شده از سوی دفتر حقوقی فیس‌بوک آمده است: «ما همچنان حقوق خود را تحت قانون مالکیت معنوی ایالات متحده برای استفاده غیرقانونی از علامت‌های تجاری و نام تجاری این شبکه اجتماعی به اجرا در آورده و تلاش داریم چنین اقدامات جعلی را در نطفه خفه کنیم».
شرکت‌های 9 Xiu، 9 Xiu Feishu، 9 Xiufei و Home Network متهمان این پرونده هستند. این کمپانی‌های چینی یکی از تولید‌کنندگان بزرگ الکترونیکی و سخت افزار و همچنین ارائه دهندگان نرم افزار و سرویس‌های تبلیغاتی آنلاین بوده و حال در مظان اتهام سوء‌استفاده از نام فیس‌بوک برای رسیدن به اهداف سودآورانه خود قرار گرفته‌اند.
فیس بوک با طرح این شکایت به‌دنبال یک حکم معتبر و مستدل از یک دادگاه فدرال است تا از این طریق جلوی خسارت‌های مالی ایجاد شده ناشی از سوء‌استفاده از نام محصولات خود توسط این شرکت‌های چینی را بگیرد.
پل گروال، معاون ارشد مارک زاکربرگ در بخش حقوقی فیس‌بوک در توضیح بیشتر این شکایت گفت: «با طرح این شکایت و پرونده دعاوی امیدواریم در آینده‌ای نزدیک راهی را برای مقابله با فعالیت‌های جعلی و سوء‌استفاده از نام شرکت‌ها و کمپانی‌های معتبر سد کنیم.»
وی افزود: «ما به هیچ وجه چنین رفتارهایی را تحمل نمی‌کنیم و برای حفظ یکپارچگی سیستم عامل خود در آن سوی مرزها تلاش خواهیم کرد.»
بر اساس قانون ایالات متحده استفاده غیرقانونی از علامت‌های تجاری جرم محسوب شده و اثبات این ادعا مساوی با نقض قوانین فدرال ایالات متحده به شمار می‌رود. حال چنانچه دادخواست فیس‌بوک علیه این شرکت‌ها و افراد چینی به نتیجه برسد می‌توان آنها را بر اساس قوانین مصرح ایالات متحده تحریم کرده و جلوی اقدامات جعلی آنها در فضای مجازی و آنلاین را گرفت.
نشت اطلاعات کاربران به سرورهای چینی
فیس بوک در حالی از شرکت‌های چینی به اتهام ساخت حساب جعلی و تبلیغ فریب‌آمیز در شبکه‌های اجتماعی شکایت می‌کند که چندی پیش این شبکه اجتماعی اعتراف کرد اطلاعات شخصی کاربرانش را در اختیار چند سرور و شرکت چینی قرار داده است.
شرکت‌های مذکور هواوی، لنوو، اوپو و تی‌ال‌سی از جمله چندین شرکت سازنده تلفن همراه بودند که به اطلاعات کاربرانشان در فیس‌بوک دسترسی پیدا کرده بودند. در حقیقت این شبکه اجتماعی بدون موافقت صریح کاربران، دسترسی این شرکت‌های چینی به اطلاعات کاربران و دوستان آنها را فراهم کرده و حریم خصوصی آنها را نقض کرده بود.
در ابتدای انتشار این خبر بسیاری از خبرگزاری‌ها این موضوع را کذب تلقی کرده و آن را تأیید نکردند. اما فرانسیسکو وارلا، معاون رئیس فیس‌بوک در بخش همکاری تلفن همراه این موضوع را تأیید کرده و اعتراف کرد که تمامی اطلاعات خصوصی کاربران در اختیار این چند برند معتبر چینی تلفن همراه قرار گرفته است.
معاون رئیس فیس‌بوک افزود: فیس‌بوک در کنار بسیاری از شرکت‌های فناوری ایالات متحده با شرکت‌های نامبرده و دیگر شرکت‌های چینی کار کرده است تا خدمات خود را با تلفن‌های همراه ساخته شده آن شرکت‌ها هماهنگ و یکپارچه سازند.
 در واکنش به نشت اطلاعاتی کاربران چینی توسط فیس بوک، مارک وارنر، چهره برجسته دموکرات‌ها در کمیته استخبارات مجلس سنای امریکا گفت: افشاگری جدید نگرانی‌های مشروعی را برانگیخته است و ما بسیار مشتاقیم که بدانیم چگونه و چطور اطلاعات کاربران فیس‌بوک به سرورهای چینی انتقال پیدا کرده است.
کمپانی امریکایی اپل نیز در واکنش به نشت دوباره و عمدی اطلاعات کاربران فیس‌بوک گفت: دسترسی شرکت‌های چینی به اطلاعات شخصی کاربران توسط فیس بوک، یک «عملیات کنترل شده» با اهدافی خاص می‌باشد.
فیس‌بوک و مسدودسازی حساب‌های جعلی
فیس‌بوک طی چند ماه اخیر روزهای سختی را پشت سر گذاشته و از سوی دولت و کنگره امریکا به اتهام انتشار اخبار کذب و دروغین متهم شده است. به همین دلیل مسئولان این شبکه اجتماعی عزم خود را برای مسدودسازی حساب‌های جعلی جزم کردند تا کاربران جعلی نتوانند با استفاده از یک هویت ناشناس و جعلی به انتشار اخبار نامناسب و کذب پرداخته و به اهداف و برنامه‌های خود دست پیدا کنند.
در همین راستا حدود 2 ماه پیش شریل سندبرگ، مدیر ارشد عملیاتی شرکت فیس‌بوک در جریان برگزاری یک کنفرانس در مونیخ آلمان از ایجاد یک مؤسسه پژوهشی مبتنی بر فناوری هوش مصنوعی با سرمایه‌ای بالغ بر ۷.۵ میلیون دلار خبر داد. به گفته سندبرگ در حال حاضر روزانه در حدود یک میلیون حساب کاربری جعلی در فیس‌بوک مسدود می‌شود. بر اساس آمار منتشر شده در سال 2018، فیس‌بوک در دوره زمانی بین آوریل تا سپتامبر در حدود 1.5 میلیارد اکانت جعلی و نزدیک به 2.1 میلیارد اسپم را از این شبکه اجتماعی پاک کرده است. فیس‌بوک ادعا کرده است، بسیاری از این حساب‌های جعلی در نتیجه مستقیم حمله‌های سایبری ایجاد و توسعه پیدا کرده و این شبکه اجتماعی موفق شده است در سال 2018 در حدود 95.5 درصد محتوای خشن به اشتراک گذاشته شده در این شبکه را قبل از ریپورت شدن توسط دیگر کاربران حذف کند.
این شبکه اجتماعی بزرگ همچنین ادعا کرده است علاوه بر مسدودسازی حساب‌های جعلی، مبارزه خود با تبلیغات جعلی را نیز آغاز کرده و درصدد است با بهره‌گیری از فناوری هوش مصنوعی هرگونه تبلیغات جعلی را پیش از بازدید توسط کاربران شناسایی کرده و حذف کند.

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان