نیاز مبرم مراکز تجاری به شرکای بین‌المللی

نیاز مبرم مراکز تجاری به شرکای بین‌المللی
نیاز مبرم مراکز تجاری به شرکای بین‌المللی

سام ضرابی، مشاور بین‌المللی خرده‌فروشی و قائم‌مقام شرکت زیوان تجارت با اشاره به مشکلات متعدد موجود در صنایع مختلف ایران گفت: «صنایع داخل با چالش‌های بسیاری روبه‌رو هستند که از جمله آنها می‌توان به نیاز‌سنجی و مطالعات بازار اشاره کرد. علت این امر هم سرمایه‌گذاری‌هایی است که بدون هدف و مطابق با نیازهای لحظه‌ای صورت می‌پذیرد.»

او ادامه داد: «مراکز خرید یکی از کلیدهای اصلی صنعت خرده‌فروشی در دنیا بوده و براساس نمادها و استانداردهای بین‌المللی در تمامی جزئیات مثل معماری، مکان‌یابی، توریستی بودن و... بزرگ‌ترین کمک‌کننده صنعت گردشگری هستنند که شاید تنها یک یا دو مرکز تجاری در ایران توانسته‌اند درصد کمی از موارد مذکور را اجرایی کنند.»

قائم‌مقام شرکت زیوان تجارت عدم امکان رقابت را عاملی برای عدم موفقیت‌ها دانست و افزود: «این مشکل هم در صنعت مال‌سازی و هم قسمت‌های دیگر صنعت خرده‌فروشی قابل مشاهده است. به همین دلیل است که مصرف‌کنندگان به حداقل‌ترین میزان قابل دسترسی رضایت می‌دهند.»

او مطالعات بین‌المللی و حضور مشاوران حرفه‌ای را برای بهبود این شرایط ضروری عنوان کرد و گفت: «خرید کردن و حضور در یک مرکز تجاری در حقیقت یک تجربه است که از طریق آن امکان عرضه احساس خوشحالی به مردم فراهم خواهد شد.»

طبق اظهارات او مراکز تجاری خارج از کشور با داشتن کمترین میزان جمعیت و وسعت کشور، عملکرد بسیار موقتی را از خود به نمایش گذاشته‌اند.

او تاکید کرد: «مراکز تجاری نیاز مبرمی به داشتن شرکای بین‌المللی دارند تا بتوانند از آموزش‌‌های لازم برای موفقیت‌‌های بعدی خود بهره‌مند شوند.»

بنابر صحبت‌‌های سام ضرابی بسیاری از مراکز تجاری ایران حتی پیش از راه‌اندازی ورشکسته می‌شوند زیرا توجهی به نیازهای حداقلی مشتری هم ندارند.

 

او با تأیید ایجاد فضاهای شاد در مراکز خرید و فروشگاه‌ها می‌گوید: «مراکز خرید و تجاری، مجموعه‌های چند‌منظوره هستند که قطعاً بخش‌های مختلف و متنوعی دارند و برای اینکه مشتری ساعات بیشتری در مرکزخرید بماند، فضاهای تفریحی و شاد در آنها پیش‌بینی و طراحی شده است.»

به گفته ضرابی ایجاد فضای شاد در مراکز خرید و فروشگاهی یک اصل مشتری‌مداری است. او در توضیح بیشتر می‌گوید: «ایجاد بستر شاد و ساعات خوش در مراکز خرید و فروشگاهی، برای کسانی که همراه با اعضای خانواده یا دوستان یا حتی به تنهایی مراجعه می‌کنند، علاوه بر اصل مشتری‌مداری، نیاز روحی مشتری است که مدیران موفق به این نکته مهم توجه می‌کنند و قطعاً با ایجاد چنین فضاهای شادی، مشتری خرید لذت‌بخشی را تجربه می‌کند، مالکان فروشگاه‌ها و مراکز خرید هم با افزایش میزان فروش سود می‌کنند.»

برای رسیدن به اصل مشتری‌مداری دو نکته مهم وجود دارد که قائم‌مقام هلدینگ زیوان تجارت گلدیس با اشاره به آنها عنوان کرده است: «ایجاد بستر شاد برای مشتری‌ها در مراکز خرید و فروشگاهی، از یک‌سو به باور و دانش و فلسفه مدیریت مراکز تجاری برمی‌گردد و از سوی دیگر مربوط به حمایت علمی و کنترل اجرای صحیح و بهینه براساس معیار‌‌های استاندارد بین‌المللی (ایجاد خلاقیت و برآورده کردن خواسته مشتری‌ها و شناخت و استفاده از تکنولوژی‌های نوین) توسط دولت می‌شود. بنابراین شخصاً مطمئن هستم معیار استانداردهای بین‌المللی در محدوده کشورهای خاورمیانه و کشوری مانند ترکیه که در همسایگی کشورمان قرار دارند، شرایطی ایجاد می‌کند تا به ایجاد فضاهای شاد در مراکز خرید نگاه کلی و علمی داشته باشیم.»

نبود فضای مناسب و شاد در مراکز خرید امکان دارد رغبت مردم به خرید آنلاین را افزایش دهد که ضرابی این فرضیه را در صحبت‌‌های خود با «تیتر20» رد کرده و گفته است: «خرید آنلاین یک نوع مدل خرید است که هیچ حس خوشحالی در خریدار ایجاد نمی‌کند. بنابراین اگر خرده‌فروش‌ها براساس استانداردهای بین‌المللی به مشتریان سرویس‌ ندهند و لذت بردن از خرید در مردم ایجاد نشود، قطعاً به کسب و کار خریدهای آنلاین کمک می‌کند اما موجب حذف مراکزخرید نمی‌شود.»

او در ادامه می‌افزاید: «حضور فیزیکی در مراکزخرید و فروشگاهی، دیدن فضا، لمس کردن جنس و بو کردن محیط خوشبو، شنیدن صدا و فعال کردن احساس پنجگانه انسان، همواره برای خریداران لذت‌بخش بوده و هست و با توجه به همین موارد و رعایت اصول و قوانین از پیش نوشته‌شده و خدمت‌رسانی بهینه و اصولی که در تمامی مراکز تجاری محدوده خاورمیانه مشاهده می‌شود (طی 30 سال گذشته) بستری صحیح و علمی برای توسعه مراکزخرید و فروشگاهی فراهم خواهد شد.»

 

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان