عملکرد فروشگاه‌های زنجیره‌ای در سالی که گذشت

عملکرد فروشگاه‌های زنجیره‌ای در سالی که گذشت
عملکرد فروشگاه‌های زنجیره‌ای در سالی که گذشت

 عملکرد فروشگاه‌های زنجیره‌ای در سالی که گذشت 
در گذشته و ایران قدیم بازار قلب تپنده تجارت و خرید خانواده‌ها محسوب می‌شد‌، اما در سال 1852 با اندیشه یک بازرگان فرانسوی اولین فروشگاه زنجیره‌ای جهان تاسیس شد و به تدریج سایر کشورها بالاخص ایران به دلیل سهلوت در انجام امور روزمره‌شان به این سمت روی آوردند‌.
 اما حالا و پس از گذشت سالیان نه چندان طولانی فروشگاه‌ها نیز دستخوش تغییراتی شده‌اند و با ظاهری شیک و لوکس در برخی کلانشهرهای کشور به مردم خدمت‌رسانی می‌کنند‌.
این روزها فروشگاه‌های زنجیره‌ای برخلاف خیابان‌ها و راسته‌بازارها که معمولا بیشترین ساعات از روز را به آنها  اختصاص می‌دهیم، بهترین مکان برای خرید و برطرف کردن نیازهای خانه و محل کار محسوب می‌شوند و معمولا افرادی که از این مراکز‌ خرید می‌کنند از وضعیت قیمت‌ها‌، تنوع محصولات و کیفیت راضی هستند و مشکلاتی اعم از جای پارک خودرو و وضعیت آب‌ و هوا را ندارند.
به‌روز بودن طراحی‌، نورپردازی بسیار شکیل‌، مکان‌های تفریحی و سرگرمی و ... برای مشتریان بسیار مهم است، چرا که یکی از اولویت‌های مهم برای جذب افراد محسوب می‌شود. همچنین معمولا فروشگاه‌های زنجیره‌ای در پایان آخرین فصل سال و آغاز سال نو اجناس با کیفیت را با قیمت پایین به خریداران عرضه می‌کنند‌.
اما در کنار تخفیفات ویژه‌ای که برای خریداران در نظر گرفته می‌شود، اهدای جوایز می‌تواند یکی از جذاب‌ترین موضوعاتی باشد که هر فردی را به خرید کردن از این مکان‌ها سوق دهد.


* فروشگاه زنجیره‌ای‌ هایپراستار
هایپراستار به عنوان یکی از جدیدترین فروشگاه‌های زنجیره‌ای فعالیت خود را از سال 88 در غرب پایتخت، واقع در اتوبان شهید باکری آغاز کرد، اما بعدها با استقبال مردم به دلیل قیمت مناسب و کیفیت بالای محصولات، این فروشگاه‌های زنجیره‌ای در مناطق شمالی نیز ساخته شدند.
 فروشگاه زنجیره‌ای ‌هایپراستار تا به امروز توانسته 12 شعبه در مناطق اتوبان باکری‌، چهارراه لشگر‌، فرمانیه‌، نظام‌آباد‌، اتوبان ستاری‌، سعادت‌آباد‌، میدان آزادی(‌خیابان معین‌)‌، خیابان نیاوران (جماران)، رباط‌کریم‌، لواسانات، شهر شیراز شهرک صدرا (‌مجتمع خلیج فارس‌) و اصفهان (سیتی‌سنتر) داشته باشد‌ که تا اواخر سال  1397نیز شعب دیگر آن  در شهرهایی از جمله یزد (مجتمع خلیج فارس‌)، قم (‌بلوار الغدیر‌)‌، کرج (میدان استاندارد‌)، تهران (مارلیک) و سعادت‌آباد (مجتمع اوپال‌) افتتاح می‌شود‌.
تمامی شهرهای ایران هدف فروشگاه زنجیره‌ای بین‌المللی ‌هایپراستار هستند، چرا که این فروشگاه بین‌المللی در ایران رقیب خارجی ندارد و در برنامه‌های آتی این فروشگاه‌، دیگر شهرهای کشور در دست برنامه‌ریزی هستند. این مرکزخرید خارجی نمی‌تواند بر یک شهر و یک منطقه متمرکز باشد. از دلایل اصلی قرارگیری اولین  فروشگاه زنجیره‌ای ‌هایپراستار در منطقه غربی پایتخت می‌توان به تراکم بالای جمعیت‌، دسترسی آسان و میزان درآمد افراد ساکن در این منطقه اشاره کرد‌.
در این راستا آنچه ‌هایپراستار را نسبت به سایر فروشگاه‌های زنجیره‌ای داخل کشور که با قدمت چندین و چندساله در حال فعالیت هستند متمایز کرده‌، استراتژی خاص در جذب مشتری و طراحی ویژه مطابق با استانداردهای بین‌المللی و پارکینگ رایگان این فروشگاه در تمامی شعبش است‌.
چنین فروشگاهی لازمه هر کشوری است، چرا که دسترسی مردم جامعه را نسبت به محصول مورد نظرشان آسان می‌کند؛ فروشگاهی که تمام اجناس مورد نیاز یک خانه را در قفسه‌های خود جای داده و کمتر کسی را با دست خالی راهی منزل و یا مغازه‌های کوچک و بزرگ اطراف می‌کند.
گرد هم آوردن اجناس مختلفی همچون البسه‌، لوازم برقی آشپزخانه‌، لوازم خودرو، مواد شوینده و موادغذایی در یک مجموعه سبب شده تا مدیران، امکانات رفاهی دیگری از قبیل کافی‌شاپ و فودکورت را هم در فروشگاه خود جای بدهند.
از شاخصه‌های اصلی فروشگاه‌های زنجیره‌ای از جمله‌ هایپراستار می‌توان به تخفیفات 30 تا 50 درصدی آنها و جوایزی که در برابر خرید یک یا چند محصول اهدا می‌شود، اشاره کرد. در جشنواره قرعه‌کشی سال 1396 به 4 نفر از خریداران محصولات نیوآ یک دستگاه خودرو تعلق گرفت، همچنین به 20 نفر از خریداران محصولات بیول و جردن‌ نیز 20 کارت هدیه یک میلیون تومانی اهدا شد.
از اصول کلی گروه موسس ‌هایپراستار می‌توان به تخفیفات نامحدود در مواد خوراکی و غیرخوراکی، تنوع کالایی، خدمات پس از فروش در بخش لوازم خانگی، كنترل بهداشت و پارکینگ رایگان مجهز به کارواش اشاره کرد‌. خوشبختانه ‌هایپراستار در این راستا توانسته نسبت به سایر فروشگاه‌های زنجیره‌ای و با توجه به نامگذاری سال 97 به"‌حمایت از تولید ملی‌" حمایت‌های لازم از 80 درصد از تولیدکنندگان ایرانی در فروشگاه زنجیره‌ای ‌هایپراستار را انجام دهد تا بتوانند راحت‌تر ارائه خدمت کنند‌.


*فروشگاه رفاه 
از آنجا که سالم‎سازی شبکه توزیع از مهم‎ترین زمینه‎های توسعه اقتصادی پایدار کشور و تامین عدالت اجتماعی و امنیت اقتصادی اکثریت مردم جامعه است‌، به منظور اصلاح شبکه توزیع، حذف واسطه‎ها و جلوگیری از افزایش کاذب قیمت‎ها در بازار، در دستور کار دولت وقت قرار گرفته و در این شرایط حمایتی مناسب‌، شرکت فروشگاه‎های زنجیره‎ای رفاه با رسالت فراهم کردن کالاهای مورد نیاز جامعه، اصلاح الگوی مصرف و حمایت از تولید اقلام اساسی‌، فعالیت خود را آغاز کرده است.
فروشگاه‎های زنجیره‎ای رفاه به عنوان یکی از گسترده‎ترین شبکه‎های توزیع نوین کالا در کشور با هدف تهیه‌، تامین‌، توزیع و فروش کالاهای اساسی در سال 1374 در جهت نوین‌سازی نظام توزیع کالاهای مصرفی و بادوام در سطح خرده‌فروشی مورد بهره‌‎برداری قرار گرفت و تا به امروز 217 فروشگاه را به نام خود ثبت کرده است. این در حالی است که در اردیبهشت‌ماه سال 1397‌، 4 شعبه فروشگاه رفاه در تبریز (مجتمع ایپک‌پالاس‌)‌، تبریز (مرکزخرید پالادیوم )‌، ارومیه (مجتمع تجاری تورک‌مال‌)‌ و شاهین‌شهر اصفهان (‌مجتمع سیتی‌سنتر نور‌) نیز به بهره‌برداری رسید.
رفاه می‎کوشد تا به عنوان یک مرجع کیفی‌، قیمتی و سلامت کالا و با استفاده از ابزار نوین الکترونیکی همچون کارت خرید رفاه (فروش اعتباری) ضمن حمایت از اقتصاد خانواده به توسعه فرهنگ در قالب اقتصاد نیز کمک کند. 
این شرکت همچنین در طرح تضمین ارزان‌ترین خرید به تمامی مشتریان اعلام کرده است در صورت خرید از رفاه چنانچه یکی از کالاهای فروشگاه رفاه در فروشگاه‌های معتبر دیگر ارزان‌تر عرضه شد 15 برابر مابه‌التفاوت آن اختلاف قیمت را به مشتری‌های فروشگاه پرداخت می‌کند.
این روزها تعداد رقبا در صنعت خرده‌فروشی افزایش پیدا کرده است، اما این رقابت سازنده می‌تواند به نفع اقتصاد‌، شرکت‌ها‌، مردم و جامعه باشد و تا سال 1404 با تولیدات داخلی محصولات ایرانی قطعا رهبر بازار خواهیم شد‌.
حضور RHC در فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه هم می‌تواند تجربه زندگی خاطره‌انگیز در یک خانه فاخر، اما با قیمت پایین را برای اقشار جامعه به داشته باشد. اولین شعبه RHC در فضایی 3 هزار متری واقع در منطقه شیان راه‌اندازی شده و تا 2 سال آینده 15 شعبه دیگر تاسیس می‌شود تا مردم با صرف زمان و هزینه کمتری لوازم دکوری و تجهیزات منزل خود را تهیه کنند.
فروشگاه رفاه در چهل‌و‌هشتمین و چهل‌و‌نهمین قرعه‌کشی بزرگ خود در 26 فروردین‌ماه و اردیبهشت‌ماه یک خودرو برلیانس کراس C3 به برنده این قرعه‌کشی اهدا کرد.
گفتنی است، کمپین ۷×۷ رفاه از ۲۵ بهمن‌ماه ۹۶ به مدت ۷ هفته و با جایزه خودرو برلیانس کراس C3 برای هر شرکت‌کننده برگزار و به دلیل استقبال مشتریان تا 15 اردیبهشت‌ماه تمدید شد.


*هایپرمی 
فروشگاه‌های زنجیره‌ای در سراسر جهان سابقه‌ای نزدیک به 3 قرن را به خود اختصاص داده‌اند و دارای جایگاه ویژه‌ اقتصادی هستند‌. هنگام تعیین شاخصه‌های توسعه اقتصادی از آنها به‌ عنوان شاخصه‌ای قابل ‌اعتماد یاد می‌شود‌. ‌هایپرمی یکی دیگر از فروشگاه‌هایی است که فعالیت خود را با نخستین شعبه در مجتمع مگامال واقع در فاز دوم شهرک اکباتان آغاز کرد و طی فعالیت 4ساله خود توانست 14 شعبه در آجودانیه‌، چیتگر (مجتمع طوبی‌)‌، قیطریه‌، اکباتان (مجتمع مگامال‌)، اصفهان (اصفهان – سعادت‌آباد‌)‌، عظیمیه‌، گوهردشت (مجتمع نیکامال‌‌)‌، مازندران (مجتمع پانوراما )‌، تجریش‌، مشهد میدان جانباز (مجتمع پاژ )‌، مشهد بلوار‌ هاشمیه (‌آبان پلازا)‌، مازندران – آمل (اکسین شمال‌) مازندران – تنکابن (‌سنتر خزر)‌ و تبریز خیابان ولیعصر (‌مجتمع اطلس‌) راه اندازی کند و علاوه بر اینها 4 شعبه دیگر در مهرشهر کرج‌، تهران (‌مگاپارس‌)‌، تهران (آرین پاسارگاد‌)‌ و کرج (باغستان‌) را در دست دارد.
هایپرمی با تنوع چشمگیر کالایی در گروه‌های مواد غذایی و آشامیدنی‌، بهداشتی و آرایشی‌، پوشاک و منسوجات‌، لوازم خانگی و اداری و ‌... توانسته به عنوان یک فروشگاه بزرگ با سبد کالایی کامل و متنوع از برندهای معتبر ملی و بین‌المللی جایگاه ویژه‌ای را در میان عموم داشته باشد‌.
علاوه بر کیفیت و قیمت مناسب، این فروشگاه توانسته اشتغالزایی مستقیمی را ایجاد کند و  همچنین به صورت غیرمستقیم نیز باعث ایجاد شغل برای تعدادی از جوانان جویای کار باشد‌.
فروشگاه ‌زنجیره‌ای هایپرمی توانسته  تا به امروز ۱۵۰۰ فرصت شغلی مستقیم و 1000 فرصت شغلی غیرمستقیم ایجاد کند. امید است این مجموعه بتواند همواره به مسیر خود ادامه دهد تا بخشی از معضل بیکاری را برطرف کند‌.
از مزیت‌های هایپرمی می‌توان به شیوه ارائه خدمات به مشتریان اشاره کرد که توانسته با طراحی متفاوت در بخش کالایی و امکان مرجوع کردن کالای خریداری شده بهترین تجربه خرید را برای خریداران به ارمغان بیاورد‌. آموزش پرسنل برای نوع رفتار و ارتباط موثر با مشتری‌ و وجود پارکینگ 3 طبقه با ظرفیت 2800 خودرو از امکانات ویژه خدماتی و رفاهی مجموعه برای مراجعان بوده و نقش اساسی در روان‌سازی ترافیک منطقه خواهد داشت. هایپرمی به دلیل پتانسیل بالا در جهت توسعه فروشگاه‌های خود در شهرهایی از جمله شیراز‌، قم‌، قزوین‌، رشت و تهران برنامه دارد. از اهداف بلندمدت این فروشگاه می‌توان به ایجاد فروشگاه‌های مجازی طی برنامه‌های آتی اشاره کرد‌.
فروشگاه‌ هایپرمی در قرعه‌کشی سال گذشته  به 100 نفر از مشتریان باشگاه خود کارت هدیه یک میلیون ریالی  و به 3 نفر از خریداران محصول نیوآ، 3 دستگاه خودرو جایزه داد.


*افق کوروش
افق کوروش هم از دیگر اعضای حاضر در گروه فروشگاه‌های زنجیره‌ای است که به منظور ارائه محصولات تند گردش از طریق خرده‌فروشی خوارو‌بار تاسیس شده است‌. 
اکثر مردم دنیا به این موضوع واقف هستند كه یكی از بزرگ‌ترین و لذت‌بخش‌ترین ‌تفریحات مردم ایران "خرید‌" است‌، بنابراین مدیران و سرمایه‌گذاران ایرانی باید پیش از آن‌‌كه سرمایه‌گذاران خارجی از این فرصت‌ استفاده کرده و اجناس رنگارنگ و گاهی بی‌کیفیت را که بدون شک با بار فرهنگی کشور بیگانه روبه‌رو است به بازار ایران تزریق کنند‌، سرمایه‌داران ایرانی را برای راه‌اندازی چنین فروشگاه‌هایی در كشور جذب و از شیوه‌های مدیریت بازار در این فروشگاه‌ها حمایت كنند.
بیش از نیمی از محصولات این فروشگاه تخفیفات 20 تا 40 درصدی دارند که در این میان به خریداران این فروشگاه‌ها، یک دستگاه خودرو‌، سفر به اروپا، سفر با کشتی کروز، سفر به جام جهانی‌، 8 سفر به مشهد مقدس‌، یک دستگاه یخچال و فریزر‌، 14 عدد کارت هدیه و ‌... طی جشنواره‌های مختلف تعلق گرفته است‌.


*جانبو
فروشگاه‌های جانبو با ساختار سازمانی غیرمتمرکز جهت سرعت‌دهی به ارتباط با فروشگاه و مدیریت لجستیکی منطقه و روند تصمیم‌گیری و اجرا و جلوگیری از هرگونه فعالیت و حرکتی که موجب افزایش قیمت محصولات می‌شود و برنامه‌ریزی امور مدیریت‌، دکوراسیون فروشگاه‌، تعداد پرسنل‌، فرایند توزیع‌، کاهش هزینه‌های تبلیغات و بازاریابی به پایین‌ترین قیمت را ارائه می‌دهد‌. 
این فروشگاه  نیز همانند سایر فروشگاه‌های زنجیره‌ای تمامی محصولات مورد نیاز یک خانه را داراست و به واسطه قدرت خرید بالا‌، محصولات خود را  از تامین‌کنندگان خریداری کرده و تامین‌کنندگان را به ارائه محصولات باکیفیت و قیمت مناسب تشویق می‌کند.
این فروشگاه در سال 2016 با افتتاح 100 فروشگاه در 3 منطقه مختلف آغاز به کار کرد و تا به امروز توانسته 250 فروشگاه با نام جانبو در اقصی نقاط منطقه و حتی کشور تاسیس کند‌.
فروشگاه جانبو با شعار " کیفیت ما چیزی است که از آن اطمینان داریم" کماکان در حال خدمت‌رسانی به مردم کشور است و خدمات خود را با تمرکز بر اطمینان از محصول و رضایتمندی مشتری هدف‌گذاری کرده است‌.
 همچنین با بهره‌برداری از 600  فروشگاه در استان‌های تهران‌، البرز، آذربایجان شرقی‌، آذربایجان غربی‌، قم‌، گیلان‌، زنجان‌، اردبیل و فارس دسترسی مشتریان به فروشگاه‌های جانبو افزایش خواهد یافت‌.


*هفت 
طی بررسی‌ها و تحقیقات انجام شده بیش از نیمی از خانواده‌های ایرانی مایحتاج خود را از فروشگاه‌های زنجیره‌ای تهیه می‌کنند‌، چرا که تمامی نیازهای خانواده‌ها در این فروشگاه‌ها موجود است. البته لازم به ذکر است، فروشگاه‌ها نیز در راستای حمایت از کالای ایرانی تمامی محصولات خود را به نام کالای ایرانی مزین کرده‌اند تا اعتماد و اطمینان مشتریان نسبت به کالای ایرانی افزایش و معضل بیکاری تا حدودی کاهش یابد. فروشگاه‌های هفت با هدف ایجاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای خرده‌فروشی تشکیل شده‌اند و مهم‌ترین ویژگی آنها ایجاد فضایی با شرایط مناسب برای مصرف‌کنندگان و دسترسی آسان به کالا و اقلام مورد نیاز با صرف زمان کمتر است. اسم دقیق این شرکت 7 تن ایرانیان است. 
نخستین فروشگاه هفت در تاریخ 16 آبان سال 91 در خیابان رودکی تهران افتتاح شد و گسترده‌ترین گروه فروشگاه‌های زنجیره‌ای راه‌اندازی شده از سوی شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای اوشانک موسوم به فروشگاه‌های تخفیفی هفت با ویژگی‌های مناسب‌ترین قیمت‌ها برای اقلام ضروری‌، امکان خرید آسان و سریع‌، دسترسی گسترده محلی‌، تعداد کارکنان محدود‌، کارایی و اثربخشی بالا‌، گردش بالای اقلام و موجودی تخصصی در حوزه سبد مصرفی خانوار (FMCG)‌، سطح فروش 250 تا 500 مترمربع شناخته شده است. در این فروشگاه‌ها حدود 1300 قلم کالا (SKU) در قالب 5 گروه محصول اصلی به مشتریان محترم ارائه می‌شود و مشتریان در عموم اقلام امکان انتخاب دست‌کم 2 نام تجاری (برند) پیشرو را در همان محصول خواهند داشت.
این فروشگاه همانند سایر فروشگاه‌های زنجیره‌ای توانسته تمامی نیازهای افراد جامعه را بررسی و مرتفع کند‌. هدف از افتتاح فروشگاه هفت ارتقای فرهنگ عمومی خرید در بازارهای خرده‌فروشی کشور بویژه حوزه کالاهای مصرفی خانوار است، به صورتی که دست کم 5 درصد از سبد خرید خانوارهای شهرنشین ایرانی در افق 1400 از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای هفت تامین شود.
فروشگاه هفت با تخفیفات 10 تا 55 درصدی و برخی جوایز ویژه مشتریان خود را افزایش داده و در قرعه‌کشی تخفیفی پایان سال 1396 به یکی از خریداران روغن دلیزیو یک دستگاه خودرو هدیه داد‌. 
غالبا فروشگاه‌های زنجیره‌ای امکان خرید طیف گسترده‌ای از محصولات را در یک مکان به افراد می‌دهند تا مشتریان نیازی به مغازه‌های مختلف در سطح شهر نداشته باشند، همچنین این مراکز می‌توانند در کنار خرید‌، بهترین محیط برای گذران وقت با خانواده و دوستان باشند‌.

 

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان