«ساتورن» یکی از بزرگ‌ترین مدیامارکت‌های دنیا

«ساتورن» یکی از بزرگ‌ترین مدیامارکت‌های دنیا
«ساتورن» یکی از بزرگ‌ترین مدیامارکت‌های دنیا

آشنایی با «ساتورن»، یکی از بزرگ‌ترین مدیامارکت‌های دنیا 
سرسختی، خونسردی است

در بین مفاهیم موجود در فرهنگ لغات صنعت خرده‌فروشی، مدیامارکت که به نوعی فروشگاه الکترونیک نامیده می‌شود، جایگاهی استوار اما کمتر شناخته‌شده دارد.
برای اینکه بدانیم مدیا‌مارکت تا چه اندازه بر دنیای خرده‌فروشی سیطره دارد، کافی است نامی از یکی از معروف‎ترین‌های این حیطه بیاوریم؛ برند بزرگی به نام «ساتورن».
این مدیا‌مارکت مشهور آلمانی علاوه‌بر خاستگاهش آلمان، در کشورهای دیگر اروپا و سایر قاره‌ها هم نمایندگی و شعبه دارد اما بی‌گمان با ساختمان زیبایش در بندر هامبورگ برای عوام شناخته شده است.

 یک برند همه‌فن‌حریف 
ساتورن علاوه‌بر فروش لوازم الکترونیک در عرصه لوازم خانگی و امور سرگرمی‌سازی خانگی هم دستی بر آتش دارد و هولدینگ مجموعه هم توسط «سی اکونومی» پیشتیبانی و اداره می‌شود. تقریبا محال است شما لوازم مرتبط با کار این مجموعه را بخواهید و دست خالی از شعب ساتورن خارج شوید؛ می‌خواهد CD وDVD باشد یا اصول و لوازم پیچیده کامپیوتری.

 شعار جذاب 
 ساتورن یک شعار جذاب و دیدنی را برای خودش انتخاب کرده و از این نظر متمایز شده است؛ «سرسختی، خونسردی است.»
عمل به این شعار و ارائه برترین‌ها به مشتریان باعث شده هم‌اکنون ساتورن با 128 فروشگاه یکی از بازیگران کلیدی موفقیت در بازار مدیا‌مارکت خرده‌فروشی در آلمان باشد. وجود 13 فروشگاه ساتورن در اتریش، دو نمایندگی در لوکزامبورگ و سه نمایندگی در روسیه نشان از قدرت ساتورن در سراسر اروپا دارد.

 قرارداد پرسود
در سال 2013 نقطه عطفی در ساتورن پدید آمد چون این برند موفق به امضای قرارداد با اپل شد؛ قراردادی که اپل اجازه داد مستقیم زیر نظر این برند فعالیت کند. بر اساس توافق ایجادشده محصولات اپل در تعداد خاصی از فروشگاه‌ها و شعب ساتورن به معرض فروش گذاشته می‌شود. در این بین فروشگاه ساتورن در هامبورگ، بزرگ‌ترین فروشگاه این برند در سراسر اروپاست و در شب و روز شکوه خاصی دارد. 

یک امپراطوری بزرگ در قلب اروپا 
 در واقع ساتورن از زمان تاسیس در سال 1961، اهداف برون‌مرزی و قاره‌ای برای پیشرفت خودش داشت. اکنون کار بزرگ ساتورن انجام شده و رویایش مبنی‌بر برخورداری از همه امکانات و استقلال در تصمیم‌گیری به حقیقت پیوسته است. حدود 170 فروشگاه در سه کشور اروپایی مشتریان را با فروش به وسیله آخرین تکنولوژی‌های غیرحضوری، متعجب می‌کنند.

ماجرای مالیات 
خرید لوازم الکتریکی و مرتبط با IT به‌خاطر 19 درصد مالیات بر ارزش افزوده در آلمان کمی گران‌تر از سایر کشورهای دنیاست و به همین دلیل ساتورن تلاش کرده با تعدیل قوانین، راه تجارتش را بیش از پیش هموار کند. این برند در طول سال‌ها فعالیت مداوم همواره از کیفیت مناسب تولیداتش اطمینان حاصل کرده و در نیم دهه اخیر کمترین میزان مرجوعی را بین همه برندهای آلمانی داشته است. برخی مزایا از قبیل امکان قسطی خریدن برخی کالاها (یا به خاطر قرارداد یا اگر شاغل هستید با توجه به درآمدی که دارید) ساتورن را بیش از پیش محبوب کرده است. ساتورن در طول هر سال برای برخی اقشار جامعه و به طور مثال دانشجویان و صاحبان استارت‌آپ‌ها تخفیف خاص و باورنکردنی روی تولیداتش اعمال می‌کند. در شعب این برند هم مانند سایر نقاط آلمان اصرار به استفاده از زبان بومی موج می‌زند با این اوصاف اگر به عنوان یک خارجی قدم به ساتورن بگذارید، خیلی به شما خوش نمی‌گذرد؛ مگر اینکه به زبان آلمانی مسلط باشید. اگر در این مورد مثالی می‌خواهید باید بدانید مثلا در مورد لپ‌تاپ، کیبوردها آلمانی هستند و اگر زبان شما آلمانی نیست در ساتورن کمی به دردسر می‌افتید. فقط بعضی برندها کیبورد انگلیسی دارند. در بین تمامی مزایای این برند، یک عیب هم وجود دارد. هرچند هزینه تولید محصولات الکترونیکی در ساتورن مقرون به صرفه است، به همان میزان هزینه تعمیر سرسام‌آور به نظر می‌رسد. مثلا صد یورو پرداخت می‌کنید تا کارشناسان پشت لپ‌تاپ را باز و عیب‌یابی کنند. گاهی‌اوقات اگر جنس را مرجوع کنید، بسیار بهتر از تعمیر کردن است. برند ساتورن برای تحویل اجناس به شیوه منظم و زیبا اهمیت زیادی قائل است.

 رویکردهای تجاری 
 در ساتورن از دو شیوه برای بازاریابی و فروش استفاده می‌شود؛ مدل بنگاه به بنگاه (B2B) و مدل بنگاه به مصرف‌کننده (B2C). هرکدام از این رویکردها مستلزم استراتژی‌ها و تکنیک‌های متفاوتی هستند. فروش‌های B2B معمولا مستلزم حضور نماینده‌ خریدی است که تصمیماتی مطابق منافع شرکت را اتخاذ کند. معمولا هدف این معاملات، کارآمدتر و سودآورتر ساختن کسب‌وکار است؛ در حالی که فروش‌های B2C معمولا به منظور تامین لذت، رضایت یا کارایی صورت می‌گیرند. فروش‌ها یا به طور مستقیم از طریق تعامل بین فروشنده و خریدار انجام می‌شوند یا به طور غیرمستقیم از طریق دهان به دهان یا سایر روش‌های بازاریابی. پلتفورم اینترنت، فروش‌های مستقیم مانند وب‌سایت تجارت الکترونیک را با فروش‌های غیرمستقیم از طریق ابزارهای بازاریابی مبتنی‌بر وب ترکیب می‌کند. با این میزان حساسیت، ساتورن در طول سال‌های اخیر بیش از پیش رشد کرده و حالا به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین مدیامارکت‌های جهان ادعاهای زیادی دارد.
 منبع: mediamarktsaturn.com

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان